pvdm
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma okt 03, 2011 23:26

HELP! Lek in stuurbekrachtiging?

za jan 19, 2013 13:57

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Gisteren een auto gekocht die sinds 14 januari APK gekeurd is. Een alfa 156 uit 1998.
We moesten een ritje van 50 km naar huis maken, en savonds kwamen we erachter de auto hele rare geluiden maakte bij het sturen
Ook was de stuurbekrachtiging helemaal weggevallen.

Heeft iemand enig idee wat er hier aan de hand kan zijn? En wat zoiets kan kosten?
En had de auto uberhaubt APK gekeurd mogen worden hierop?

De auto heeft bijna al mijn geld gekost, en dit werd uiteraad niet vermeld bij de verkoop.

Als ik een halve liter olie erin gooi, kan ik weer zo'n uur normaal rijden en daarna ben ik weer terug bij af

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties

Groetjes Paulien

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: HELP! Lek in stuurbekrachtiging?

za jan 19, 2013 14:43

Lijkt op een lekke slang, kan mee vallen. Er zijn slangen waarop druk en retourslangen deze zijn soms wel te repareren.

Even goed kijken wat er aan de hand is helpt.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: HELP! Lek in stuurbekrachtiging?

za jan 19, 2013 14:46

Hoi Paulien,

Die halve liter olie die je er in gegooid hebt, komt die er ook ergens weer uitgelopen toevallig?

Klinkt alsof je of ergens een lekkage hebt, anders hoef je geen vloeistof bij te vullen. Helaas denk ik dat het het stuurhuis zelf is dat de geest gegeven heeft, mede omdat je zegt dat de bekrachtiging het niet meer doet. Het sturhuis kan inwendig lek zijn waardoor je ook niet direct ziet dat er een lekkage is.

Tenzij de olie er vrij hard uitgelekt komt of er overmatige speling op het stuurhuis zit is dit geen APK punt, auto mag gewoon goedgekeurd worden. Een verse APK zegt helaas niets over de staat waarin de auto zich bevindt, het is enkel een test of de auto veilig genoeg is om aan het verkeer deeel te nemen.

Een gebruikt stuurhuis is niet zo duur en aangezien er erg veel 156's gesloopt worden tegenwoordig zijn ze ook niet moeilijk te vinden. Hoeveel werk het is durf ik niet te zeggen.

Succes ermee in ieder geval.

Groeten Remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frank75bj89
Junior Member
Junior Member
Berichten: 82
Lid geworden op: zo mar 23, 2008 13:35
Locatie: wijchen

RE: HELP! Lek in stuurbekrachtiging?

ma feb 04, 2013 20:01

hoi,

ik heb weleens een stuurbekrachtigingspomp stuk gehad...

dus da ken ook nog..
We rijden nu in een alfa Gt 1.9 jtdm 2007

alfa verleden:
75 3.0 v6 `90
gtv 6 2.5 v6 `82
alfa 33 1.7 16v permanent 4 `92
gtv 2.0 v6 TB `96
alfa 147 1.9 jtd`02
alfa spider 2.4 jtdm 2007

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: HELP! Lek in stuurbekrachtiging?

di feb 05, 2013 08:07

Uhhh,

wat is makkelijker dan de verkopende partij hiervan op de hoogte te brengen??? Ook al is t een particulier heeft ie toch zijn verplichtingen tav de verkochte waar. Wellicht kun je (een deel van) de kosten bij de verkoper neer leggen? Of hem / haar iig in de gelegenheid stellen t probleem te verhelpen.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: HELP! Lek in stuurbekrachtiging?

di feb 05, 2013 09:20

Een kwaaltje van de 156 is dat de stuurbekrachtigings leiding die naar de koeler loopt (onder de radiateur) aangetast kan worden door een soort ongewilde elektrolyse met lekkage tot gevolg. Origineel waren die leidingen van aluminium maar de vervangdelen zijn van een harde kunststof. Verder kunnen ook de koeler en de slangen in die omgeving weleens lekkage geven. Het probleem bij de 156 (als de motor-bodemplaat er nog onder zit) is dat het heel lastig kan zijn om te zien of een auto lekt en als je het al ziet waarvandaan hij lekt.

Omdat het een wat geleidelijke lekkage is zouden de klachten zijn; de rare geluiden (kreunen) eerst en later verminderde bekrachtiging. Met bijvullen zou de bekrachtiging dan alweer terug moeten zijn. Uit bovenstaande is het me niet helemaal duidelijk of het zo is gegaan. Als je direct merkte dat je minder/geen bekrachtiging had dan zit het in het stuurhuis of de pomp.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Terug naar “Algemene Technische vragen”