Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

Re: RE: TUNING 105

za aug 27, 2005 19:21

Daartegenover staat wel dat ze minstens 500 euro kosten.
Tja, tuning kost altijd meer geld dan je dacht ...

Maar als ik zo kijk naar de prijzen van die spullen die je gezien had bij Alfaholics, valt die 500 euro voor HC's nog wel mee:

CB nokkenassen 260 UK Pound
Kent valve springs 99 UK Pound
17.5 % VAT
totaal 421 UK Pound = 616 Euro, en daar komen nog shipping costs bij...

Misschien moet je beginnen met de HC zuigers, en daarna pas andere nokkenassen; zoals al opgemerkt in deze thread, die nokkenassen hebben toch alleen zin als je HC's hebt. Terwijl HC zuigers ook met gewone nokkenassen vermogenswinst opleveren.

Heb ik ook gedaan; eerst HC's, en die nokkenassen komen nog wel een keer....
(En als je het een en ander zelf wil doen, is een TC-meetinkje van de SCARB een absolute aanrader!)
SCARB 00694

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5613
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

za aug 27, 2005 19:43

@ Han : je staat niet op mijn tenen in ieder geval, met dit soort zaken heeft uiteindelijk toch iedereen zijn eigen mening en voorkeuren.

Advies aan Duke: begin met je onderblok goed te maken, HC zuigers, kleppen goed maken, bij voorkeur ook de overgangen in de kanalen eruit halen,balanceren/uitwegen, alles optimaliseren. Als de kop er toch af is gelijk uitsparingen voor andere nokken maken.
En dan eerst motor inrijden en even geld in de zak houden. Ben je dan nog niet tevreden met wat je hebt kan je zo andere nokkenassen monteren, zonder weer de kop eraf te moeten laten halen.

Een vriend van mij is ooit begonnen met een raceblok met 2100cc als basis, maar een gewone standaard kop en std nokkeassen. Dat was al zo`n ontzettend fijne motor dat het lang geduurd heeft voordat hij de kop heeft aangepakt.En dat gebeurde alleen omdat er eigenlijk meer op circuits dan op straat gereden werd!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

za aug 27, 2005 21:03

.

was ook niet de bedoeling.

de basis goed maken en dan kun je altijd nog verder gaan en daar niet op bezuinigen.




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

zo aug 28, 2005 16:08

Een goede basis is het belangrijkste en dat ben ik dus zeker van plan, met HC zuigers.
Zoals VV zegt, ga ik dan ook maar de kop aanpassen om in de toekomst dan andere nokkenassen te kunnen steken.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

vr sep 09, 2005 11:32

Tis al weer ff rustig op 105 front, dus maar weer een discussie openen... :wink:

Over goedkope tuning gesproken. Ik heb dik twee jaar geleden de "fout" gemaakt om motronic zuigers (AE) in mn Nord te drukken. Ook na de inrijperiode een behoorlijk olieverbruik gehouden. (ook na ca 10.000 km)
Nu weer ik dat je beter de origile zuigerveren weg kunt pleuren en op deze kit iets meer moet investeren in "Hastings" zuigerveren, maar ja das dus voor de volgende keer.
Na rijp beraad heb ik toch maar besloten om de 15 w 50 olie die ik altijd gebruikte er uit te gooien. Mijn blok had ik bij het vervangen van de zuigers/bussen/klepgeleiders ed grondig schoongemaakt, dus ik durfde het aan om het smeersysteem alsnog te gaan spoelen. (Zou ik andere gevallen als het blok nog nooit open is geweest en gereinigd is afraden) Het blok heb ik dus in totaal 3 keer gespoeld: ! keer met reinigingsmiddel en twee keer naspoelen met goeiekope Aldi-olie.Hierna heb ik er een Castrol 10w 60 ingekieperd.(en nieuw filter uiteraard. Oliedruk is zelfs in bloedhete toestand stationair nog ruim 0.15. Olieverbruik is drastisch gedaald sindsdien. Deze ingreep heeft zoveel resultaat opgeleverd dat ik nu plots toch zeer tevreden ben over mijn AE Motronic zuigertjes. Het ding presteert als een beest en de investering destijds voor nieuwe bussen/zuigers was minimaal. Natuurlijk kan het beter met gesmede zuigers ed, maar als ik ooit problemen mocht krijgen, druk ik er met een glimlach weer nieuw spul in.(Met Hastings veren dan. :wink: )
Wat ik bedoek te zeggen: Soms duurt het even totdat je het gewenste resultaat hebt gevonden, maar het hoeft niet altijd klauwen vol geld te kosten om toch leuke resultaten te krijgen. Bezuinig echter nooit op lagerwerk, krukas, oliepomp en aanverwanten. Dat moet gewoon altijd in topconditie zijn. bij de geringste twijfel vervangen.

Kga nu met mn remmetjes ad gang want das nog steeds originale 1300, :oops: en dat begint inmiddels iets tekort te schieten... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

vr sep 09, 2005 11:49

Het plaatsen van motronic zuigers was ik al van plan. Bedankt voor de tip om Hastings zuigerveren te gebruiken. En zoals je zegt, vaak komt er een hoop geëxperimenteer aan te pas om het gewenste resultaat te krijgen.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: TUNING 105

vr sep 09, 2005 12:38

Denk ook aan het balanceren van de krukas. Zelf goede ervaringen met Vortex in Soest.
Zij werken normaal gesproken enkel voor de industrie maar nemen ook tijd voor balanceerwerk voor particulieren.

http://www.vortexsoest.nl

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

vr sep 09, 2005 17:32

.


wat volgens mij het probleem is dat tegenwoordig iedereen met te "goede" olie ingereden wordt, ik ook, en dan hebben de zuigerveren tewienig wrijving en kunnen niet inlopen.

ik heb al 2 maal gehad dat ik hoge compressie zuigers heb gebruikt en ik geen hoge compressie had.

wat ik nu ga proberen is de goedkoopste olie en dan op de oude manier inrijden.




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: TUNING 105

vr sep 09, 2005 17:41

.


wat volgens mij het probleem is dat tegenwoordig iedereen met te "goede" olie ingereden wordt, ik ook, en dan hebben de zuigerveren tewienig wrijving en kunnen niet inlopen.

ik heb al 2 maal gehad dat ik hoge compressie zuigers heb gebruikt en ik geen hoge compressie had.

wat ik nu ga proberen is de goedkoopste olie en dan op de oude manier inrijden.

goedkoopste olie hoeft niet per definitie de slechtste olie te zijn.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5613
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

vr sep 09, 2005 18:17

er bestaat nog steeds speciale inloopolie (ik meen Duckhams (www.imparts.nl) en misschien ook van Miller). Zou toch de voorkeur hebben (de mijne in ieder geval wel)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

vr sep 09, 2005 21:06

.

was bij wijze van spreken.

ik weet dat ze bij brezan goede olie hebben 100% mineraal, maar het is geen super smerende agip sint 2000 die ik normaal gebruik, want dat is volgens mij bij mij het probleem met het inlopen van de zuigerveren.

of je moet de motonusa manier gebruiken.

ik weet dat ze bij mij opschool eens olie getest hebben en daar kwam de hema olie als best uit, dus ik weet dat prijs lang niet allees zegt en het er om gaat wat er in zit.




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: RE: TUNING 105

vr sep 09, 2005 22:46

Denk ook aan het balanceren van de krukas. Zelf goede ervaringen met Vortex in Soest.
Zij werken normaal gesproken enkel voor de industrie maar nemen ook tijd voor balanceerwerk voor particulieren.

http://www.vortexsoest.nl
:thumbs:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: TUNING 105

vr sep 09, 2005 23:07

.

was bij wijze van spreken.

ik weet dat ze bij brezan goede olie hebben 100% mineraal, maar het is geen super smerende agip sint 2000 die ik normaal gebruik, want dat is volgens mij bij mij het probleem met het inlopen van de zuigerveren.

of je moet de motonusa manier gebruiken.

ik weet dat ze bij mij opschool eens olie getest hebben en daar kwam de hema olie als best uit, dus ik weet dat prijs lang niet allees zegt en het er om gaat wat er in zit.

:twisted:
Ik heb mijn blokkie met opzet in laten lopen ,et een 15w 40 van Aldi. Die olie is kennelijk dus ook te goed. Die "motonusa" methode is wel erg grof, maar ik heb het blok bij inrijden ook niet echt gespaard. Na 500 km regelmatig tot 5000 toeren en ook langere stukken met 4000 plus. Misschien moet het idd nog groffer??? :schrik:

Gewoon inloopolie gebruiken(Ca 1000 km) en niet al te laag in toeren gaan zitten lijkt me het beste voor een 105. :wink: Daarna een lekkere "vette" 10 W 60 erin.... 8)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

za sep 10, 2005 15:58

De motonusa manier, hoe doet men dat?
Nog nooit van gehoord.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

za sep 10, 2005 19:07

Das inrijden, zonder inrijden... :wink:

Meteen vanaf begin de motor zwaarbelasten en veel toeren draaien. Hierdoor zouden de zuigerveren veel beter gaan afdichten. De meningen hierover zijn verdeeld zoals je zult begrijpen.

Ik kan de site zo niet vinden, maar hier is eerder een topic over opgestart.

Han: Ik kan de site niet vinden. kun je hem hier nog ff plaatsen???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Tuning onderwerpen”