Gebruikersavatar
Alfa Pilota
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo mar 16, 2005 21:20
Locatie: Oudewater

Ontsteking Giulietta 116

do apr 11, 2013 22:42

De ontsteking heb ik d.m.v een stroboscooplamp, bij +/_ 5000 rpm, op het merkteken M op de krukaspoelie afgesteld. Maar nu staat ie stationair flink naast het merkteken F. Nu heb ik al d.m.v. de zoekfunctie gevonden dat dan waarschijnlijk de vervroeging defect is.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt, wat ik moet repareren? Of kan ik dit op een andere manier oplossen? Misschien iemand een beschrijving met een fotootje hoe dit eruit ziet?
Het is een elektronische Bosch ontsteking, dus geen contactpunten.

grazie mille
Momenteel Alfaloos

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Ontsteking Giulietta 116

do apr 11, 2013 22:52

Heb je tijdens het stroboscopen de vacuüm slang afgesloten?? Is de slang niet poreus?? Zit de 'one way' vernauwing (dat tonnetje) er wel goed in?? (Volgens mij moet hij stationair afgesteld worden met de lamp op F trouwens).
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Alfa Pilota
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo mar 16, 2005 21:20
Locatie: Oudewater

RE: Ontsteking Giulietta 116

vr apr 12, 2013 09:30

Slang heb ik losgehaald. Tonnetje begrijp ik niet wat je bedoelt!? Ik dacht eerst ook dat ik haar stationair op F moest afstellen, maar via de zoekfunctie hier op het forum las ik dat ze hoog in toeren op M afgesteld moet worden.
Momenteel Alfaloos

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Ontsteking Giulietta 116

vr apr 12, 2013 10:49

Slang heb ik losgehaald. Tonnetje begrijp ik niet wat je bedoelt!? Ik dacht eerst ook dat ik haar stationair op F moest afstellen, maar via de zoekfunctie hier op het forum las ik dat ze hoog in toeren op M afgesteld moet worden.
Bij mij zit er in de slang die van de timing naar de carbs gaat een alu tonnetje met een keerklepje. Dat is om de vacuum-luchtstroom een kant op te forceren, waardoor er aan de kant van de timing zeker een onderdruk is.
Dat van die "hoog in de toeren op M stellen" snap ik weer ff niet, zal er de Haynes ff bij zoeken.

Edit: kan het zijn dat er een verschil is in afstellen tussen een straat en een circuit kar?? Ik kan me voorstellen dat je de laatste anders wil hebben.
Ik zal ook ff zoeken vandaag (hoop ik).
Edit2: heb je het slangetje ook afgedicht?? anders krijg je ook een afwijking lijkt me.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Alfa Pilota
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo mar 16, 2005 21:20
Locatie: Oudewater

RE: Ontsteking Giulietta 116

vr apr 12, 2013 12:02

Accelererend loopt ie geweldig, maar stationair staat de motor teveel te schudden naar mijn zin. En start moeilijker op lpg. Wel blijft ze stationair mooi rond de 1000 rpm draaien. Slangetje losgehaald met afstellen, niet afgedopt maar volgens mij doet het vacc uumpotje dan niks meer. In mijn manual staat er uberhaupt niks over het loshalen van het slangetje. Ik ga gewoon eens kijken hoe ze het doet als ik haar stationair op F zet.
Momenteel Alfaloos

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Ontsteking Giulietta 116

vr apr 12, 2013 14:21

Als ze staat te schudden staan de carburateurs niet gelijk. Je kan dan proberen of het helpt om de stelschroef tussen de twee carburateurparen te verdraaien. Krijg je daar de motor niet rustig mee zit er weinig anders op dan met de vacuümmeter aan de slag te gaan.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Ontsteking Giulietta 116

za apr 13, 2013 07:37

Heb de Haynes er ff op na geslagen en daar staat dat voor het werken met de stroboscoop methode:
-a: de motor op bedrijfs temperatuur moet zijn;
-b: de vacuüm slag los en afgedopt moet zijn;
-c: de motor op 800 RPM moet snorren:
-d: het merkteken (die naald) op f gezet moet worden door draaien aan de rotorkap indien aan voorentgaande is voldaan.

Meer varianten worden niet genoemd ben ik bang.
Wat Gordon zegt, als het blokkie ligt te klapperen is de synchronisatie van de carbs mogelijk niet op orde.
(niet dat het bij mij allemaal senang is ondanks de nijvere arbeid van deze en gene, maar het ding heeft net weer een paar legale meters gemaakt dus er zal wel iets wakker moeten worden:) )

suc6!!

EDIT: LPG weet ik niks van behalve dat dat nooit aan je carbs kan liggen lijkt me 8)
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Ontsteking Giulietta 116

za apr 13, 2013 10:01

Ah... hmmm... LPG

Even gemist geloof ik. Stelschroef tussen de carburateurs kan dan overigens nog steeds wel degelijk van invloed zijn. Hiermee regel je namelijk de synchronisatie van de gaskleppen :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”