Een zoveelste variant van Rio op een oude mal.
Het is de auto van Rudolf Caracciola uit de Grand Prix van Monaco in 1933. Of liever gezegd van vóór die Grand Prix want Caracciola startte niet in verband met verwondingen die hij opliep tijdens een ongeval in de training:
After a year as works driver for Alfa Romeo Caracciola decided to become a privateer. Together with his friend Louis Chiron he bought two Alfa Romeo Monzas and created the Scuderia CC.
The first race for the new team was at Monaco on 20-23 April 1933 and after having done 25 practice laps Caracciola's brakes suddenly failed while he was coming down from the chicane to the Tabac curve. Caracciola had to choose between the water and the wall and selected the latter. At first the damage seemed to have been restricted to bent metal and Caracciola rose to indicate that he was unhurt. But suddenly his legs failed and he collapsed. Caracciola was carried on a chair into the tobacco shop where the owner tried to console him: "Make yourself comfortable, the ambulance will soon be here. We have a very fine hospital here at Monaco, lots of famous people have died there."
Bron en de rest van het verhaal.
Zie ook deze site.
Het is door het niet deelnemen ook lastig een afbeelding van de originele auto te vinden. Googelen levert (vooralsnog) alleen dit op:
Maar dat lijkt bepaald niet op een Tipo B zoals Rio hem levert, maar een 8c 2300 Monza. Kijk maar naar de grille. Bovendien is het een tweezitter, de Rio is een éénzitter. Verder staat het racenummer op een andere plek en waar komt die zwarte streep vandaan? Ook ander details wijken af, zoals de vuldoppen, het formaat van de behuizing van de trommelremmen, etc.
Maakt Rio een vergissing en noemt het de verkeerde race bij de juiste auto (of andersom) of worden we voor het lapje gehouden?
Ik gok toch op het eerste. Ik ken een afbeelding van een witte Tipo B en dat is de prijzige 1:20 kit van Revival:
Daarbij wordt de bijnaam Muletto genoemd, maar die bijnaam had Caracciola aan een Monza gegeven.
Pocher leverde een witte Muletto en dat is dan weer wel een Monza:
En dan (tjongejonge, nu pas?) valt me iets op waaruit blijkt dat Rio wel degelijk bewust de kluit zit te belazeren.
Wie ziet het?