Hoewel ik ingenieur/onderzoeker bij Audi ben, hoop ik dat Audi/VAG Alfa niet gaat overnemen.
Het moge duidelijk zijn dat ongeveer alles wat onder de VAG groep valt gericht is op het pompen van volumes. En ja zelfs Lamborghini zal in de nabije toekomst volumes moeten gaan produceren. Als Alfa overgenomen wordt dan komen de Alfa's ook gewoon op een VW en/of Audi platform te staan. Waarom zou Audi/VW Alfa willen hebben? Omdat Alfa een eigen identiteit heeft. En deze identiteit zal dan ook flink uitgemolken worden. Er wordt dan door een Italiaan een mooi design gemaakt wat op een VW/Audi platform wordt geplopt en de marketing machine doet de klant geloven dat hij/zij een sportieve auto heeft gekocht. Hoe zorg je ervoor dat mensen geloven dat je sportieve auto's bouwt? Door dikke motoren met veel PK's in je auto te gooien. En dan heb je inderdaad de ingrediënten voor een verkooptopper. Maar niet in de ogen van een Alfist natuurlijk. Een Alfa moet mooi en sportief zijn, maar sportiviteit haal je niet (alleen) uit een dikke motor. En om extreme vermogens is het bij Alfa Romeo nooit gegaan. Alfa's horen speelse, niet te zware auto's te zijn die heerlijk door de bochten gaan en die ga je met het Audi/VAG recept niet krijgen.
Ik ben van mening dat Alfa best goed kan bestaan onder FGA en het bewijs daarvoor is naar mijn mening de Alfa 156 (of het Alfa 156 tijdperk met de 156, 147, GTV en GT). De 156 is wat mij betreft een prachtige auto die geweldig rijdt en ook nog eens een verkooptopper was.
Ups en downs horen bij ons merk en misschien kunnen we daar ook wel blij mee zijn. Een automerk is pas echt succesvol als het ofwel weinig maar heel dure auto's verkoopt of heel veel auto's verkoopt. Het eerste willen we natuurlijk niet, want vanaf de tweede wereld oorlog is Alfa een merk voor de "normale" man en we willen de Alfa's nog altijd kunnen blijven kopen. En het tweede willen we ook niet, want om heel veel auto's te kunnen verkopen moet je een auto maken die aan de wensen van de massa voldoet (en daarom mag Audi/VAG Alfa niet overnemen). Alfa mag wat mij betreft daarom een zwakker merk blijven.
Laat Alfa net als vroeger een eigenzinnig merk zijn waarbij ontwerpers en ingenieurs de dikste vinger in de pap hebben ipv de managers die alleen maar aan verkoopcijfers denken. Niet alle auto's zullen even goed verkopen, maar af en toe zal er zo'n succesverhaal tussen zitten als de 156 die er voor zorgt dat er weer genoeg geld in het laadje komt om er weer even mee vooruit te kunnen.
Als ik een keer met Marchionne zou mogen praten dan zou ik hem iets anders vragen dan de dames en heren van Alfa Blue Team. Ik zou Marchionne vragen om Alfa meer autonomie te geven binnen FGA. Toen ik in 2008 tijdens Formula Student Italy met twee FGA ingenieurs sprak (die ik aan had gesproken vanwege de MiTo polo's die zij droegen) was ik een beetje teleurgesteld om te horen dat alle ontwikkeling van Alfa plaats vond in Turijn. Beide heren werkten aan elektronische systemen als ESP die zowel voor Fiats als Alfa's gebruikt werden. En dan kijk ik tegelijkertijd naar mijn werkgever Audi. Audi valt dan wel binnen de VAG groep, maar heeft daarbinnen een bijzondere status. Okee de A1 en A3 zijn onderhuids misschien dan wel VW's, maar de grotere Audi's worden wel echt grotendeels hier in Ingolstadt ontwikkeld. Dus mijn wens aan Marchionne zou zijn om Alfa net zo'n status binnen FGA te geven als Audi binnen VAG heeft. En nee dat hoeft niet direct te gebeuren, want daar is natuurlijk geld voor nodig. Laat ze eerst maar nieuwe Alfa's bouwen die alle eigenschappen hebben die een Alfa moet hebben. En op het moment dat daarmee voldoende geld is verdient mogen de deuren van het nieuwe ontwikkelcentrum in Milan geopend worden.
Dus ome Sergio, luister niet naar die boze meneren van Alfa Blue Team. Niet verkopen aan VAG, maar u mag best wel even spieken bij VAG hoe ze dat nu bij Audi geregeld hebben. O ja: en nog bedankt dat u de 4C op de markt gaat brengen... ik ga er voor sparen met de centjes die ik bij Audi verdien