Eigenlijk rijdt ik nu met inrijden niet anders dan normaal, het enige verschil is dat ik het hoge toerengebied mijd. (tot max 4000rpm)
Daarnaast een beetje wisselend qua toerentallen en belasting. (ook wel volle belasting tussen 2500 en 4000 rpm in 4 en 5)
Maar goed, even terugkomen op de opmerkingen van Bog75.
Is het idd. wel nodig om naar een xxW50 te gaan als je de motor niet extreem belast, dus met hoge temperaturen? Of heb je een wat dikkere olie nodig om voldoende oliedruk te houden.
Ik rij nu met een minerale 10W40 en het valt me op dat de oliedruk veel lager en sneller omlaag gaat dan met de 20W60 (mineraal) die ik er altijd in had.
En 2: Hoe schakel je over van mineraal naar synthetisch? Is eerst semi-synthetisch een idee of wordt het dat vanzelf door de restjes mineraal die straks nog door het blok zwerven? (ja natuurlijk eerst zoveel mogelijk de minerale inloopolie verwijderen, dus bijv bij de nokkenassen e.d.)
Inrijden zijn grofweg 2 filosofieen over zoals eerder door Wim en VV uiteengezet. Technisch hebben beide filsofieen een goede theoretische technische basis, ervaringen met meerdere keren op een bepaald soort blok zou ik dan meer als leidend nemen. Ik begreep altijd kort voorzichtig (500 km) dan oliewissel dan een periode wisselend maar zeker ook op koppel rijden (lage toeren, veel gas geven en afremmen op de motor). Maar hier heb ik slechts theorie en lang niet de ervaring van vele anderen.
Oliedruk mag nooit te laag zijn, dus dat lijkt me het belangrijkste. 10W40 is voor normaal gebruik zeker ok in ons land, voor extra (psychologische)bescherming zou je de W50 kunnen nemen. Ik zou zeker niet de 20W nemen, is meer persoonlijk. Ik rijd in mijn auto met versleten blok wel een 20W50 mineraal om niet te veel olieverlies te hebben als koud. Ik gooi hier echter wel echt alles door elkaar als het moet dus ook een semisyntheet en vol mineraal (geen volsyntheet want dat is te duur). Auto verbruikt met een rally al gauw een liter per 700 km en ik wissel minimaal elk jaar compleet incl filter (en ik plan revisie momenteel
Mineraal naar syntheet is niet via semi-syntheet, maar volgens mij gewoon direct waarbij je poogt zo veel mogelijk mineraal eruit te hebben. De eerste run syntheet ook niet langer dan een jaar laten zitten. Een volsyntheet smeert ook goed bij normaal gebruik zonder de werkende dopes, net als een half syntheet. De echt meerwaarde zit echter in de dopes (die overigens ook de W60 maken want die olie bestaat vanwege dopes).
Anyway, ik zou vooral veel aandacht besteden aan goed opbouwen blok en zorgen dat de auto goed afgesteld staat zodat je bijvoorbeeld ook geen borewashing krijgt door te rijk. Goede techniek is veel belangrijker qua levensduur dan de olie, die is in bijna alle genoemde opties sowieso beter dan vroegah