Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: RE: motorolie Nord blok

wo apr 24, 2013 08:12

juist wel lekker doorgaan in toeren, even kort doorjagen tot max, belast en warm uiteraard, dan slijt het juist het beste in namelijk.
:shock: Met een sae30 mono sc kwaliteit inloopolie? Succes!
dank, maar met succes al enkele keren gedaan.
niet moeilijker maken dan het is. al die theorie hier....
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: motorolie Nord blok

wo apr 24, 2013 11:18

Eigenlijk rijdt ik nu met inrijden niet anders dan normaal, het enige verschil is dat ik het hoge toerengebied mijd. (tot max 4000rpm)
Daarnaast een beetje wisselend qua toerentallen en belasting. (ook wel volle belasting tussen 2500 en 4000 rpm in 4 en 5)

Maar goed, even terugkomen op de opmerkingen van Bog75.
Is het idd. wel nodig om naar een xxW50 te gaan als je de motor niet extreem belast, dus met hoge temperaturen? Of heb je een wat dikkere olie nodig om voldoende oliedruk te houden.
Ik rij nu met een minerale 10W40 en het valt me op dat de oliedruk veel lager en sneller omlaag gaat dan met de 20W60 (mineraal) die ik er altijd in had.

En 2: Hoe schakel je over van mineraal naar synthetisch? Is eerst semi-synthetisch een idee of wordt het dat vanzelf door de restjes mineraal die straks nog door het blok zwerven? (ja natuurlijk eerst zoveel mogelijk de minerale inloopolie verwijderen, dus bijv bij de nokkenassen e.d.)
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: motorolie Nord blok

wo apr 24, 2013 12:05

Standaard opnieuw gebouwde motor?
In ons land en klimaat gewoon 10W40 (half syntheet) voor recreatief (sportief) toeren.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: RE: motorolie Nord blok

wo apr 24, 2013 13:32

Eigenlijk rijdt ik nu met inrijden niet anders dan normaal, het enige verschil is dat ik het hoge toerengebied mijd. (tot max 4000rpm)
Daarnaast een beetje wisselend qua toerentallen en belasting. (ook wel volle belasting tussen 2500 en 4000 rpm in 4 en 5)

Maar goed, even terugkomen op de opmerkingen van Bog75.
Is het idd. wel nodig om naar een xxW50 te gaan als je de motor niet extreem belast, dus met hoge temperaturen? Of heb je een wat dikkere olie nodig om voldoende oliedruk te houden.
Ik rij nu met een minerale 10W40 en het valt me op dat de oliedruk veel lager en sneller omlaag gaat dan met de 20W60 (mineraal) die ik er altijd in had.

En 2: Hoe schakel je over van mineraal naar synthetisch? Is eerst semi-synthetisch een idee of wordt het dat vanzelf door de restjes mineraal die straks nog door het blok zwerven? (ja natuurlijk eerst zoveel mogelijk de minerale inloopolie verwijderen, dus bijv bij de nokkenassen e.d.)
Inrijden zijn grofweg 2 filosofieen over zoals eerder door Wim en VV uiteengezet. Technisch hebben beide filsofieen een goede theoretische technische basis, ervaringen met meerdere keren op een bepaald soort blok zou ik dan meer als leidend nemen. Ik begreep altijd kort voorzichtig (500 km) dan oliewissel dan een periode wisselend maar zeker ook op koppel rijden (lage toeren, veel gas geven en afremmen op de motor). Maar hier heb ik slechts theorie en lang niet de ervaring van vele anderen.

Oliedruk mag nooit te laag zijn, dus dat lijkt me het belangrijkste. 10W40 is voor normaal gebruik zeker ok in ons land, voor extra (psychologische)bescherming zou je de W50 kunnen nemen. Ik zou zeker niet de 20W nemen, is meer persoonlijk. Ik rijd in mijn auto met versleten blok wel een 20W50 mineraal om niet te veel olieverlies te hebben als koud. Ik gooi hier echter wel echt alles door elkaar als het moet dus ook een semisyntheet en vol mineraal (geen volsyntheet want dat is te duur). Auto verbruikt met een rally al gauw een liter per 700 km en ik wissel minimaal elk jaar compleet incl filter (en ik plan revisie momenteel :-)

Mineraal naar syntheet is niet via semi-syntheet, maar volgens mij gewoon direct waarbij je poogt zo veel mogelijk mineraal eruit te hebben. De eerste run syntheet ook niet langer dan een jaar laten zitten. Een volsyntheet smeert ook goed bij normaal gebruik zonder de werkende dopes, net als een half syntheet. De echt meerwaarde zit echter in de dopes (die overigens ook de W60 maken want die olie bestaat vanwege dopes).

Anyway, ik zou vooral veel aandacht besteden aan goed opbouwen blok en zorgen dat de auto goed afgesteld staat zodat je bijvoorbeeld ook geen borewashing krijgt door te rijk. Goede techniek is veel belangrijker qua levensduur dan de olie, die is in bijna alle genoemde opties sowieso beter dan vroegah :-)
Bert en Juul

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: motorolie Nord blok

wo apr 24, 2013 14:06

Het blok is (naar mijn idee) goed en secuur opgebouwd.
Het is vooral een koppelblok en geen racer. Afstellingen zijn allemaal gecontroleerd, en na de inrij periode gaat ie nog de rollerbank op.

Tja en inrijden doe ik nu gewoon gebaseerd op de verhalen die ik heb gehoord (en advies van degene die mijn blok heeft opgebouwd) gecombineerd met mijn eigen technische gevoel.
En dat is: wel flink belasten, niet te veel toeren.

Zoals ik het nu lees kan er gewoon een vol-syntheet in. Die is vaak niet heel veel duurder, en toch net even beter.
Het mooiste is dus een 10W50, maar gewoon even kijken wat er in de handel verkrijgbaar is..
Eventueel is een 10W40 dus ook acceptabel. (?)
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: motorolie Nord blok

wo apr 24, 2013 15:14

Ik gebruik (niet alleen in de racer ) Millers. Hebben ook heel veel keus in diverse viscositeiten tegenwoordig.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: motorolie Nord blok

wo apr 24, 2013 15:46

oh ja, en dan de millers XFS-5W50?
Die is tenminste nog een beetje betaalbaar.
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

Re: motorolie Nord blok

wo apr 24, 2013 16:25


Laten we het maar niet over duur of goedkoop hebben.
:wink:
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: motorolie Nord blok

wo apr 24, 2013 19:43

Altijd probleempje met quotes, zijn te vaak uit verband. Zo ook hier. Stond ook nog iets bij over merken namelijk... :wink:

Ieder zijn eigen keus. Meerdere redenen waarom ik,voor Millers heb gekozen, maar blijft persoonlijk.
Persoonlijk vind ik dat waar je bij een straatauto toch niet heel vaak wisselt de prijs per liter niet echt een issue is, binnen grenzen. Andere autokosten zijn veel meer dan die paar euro per liter die je er een keer per jaar, sommigen minder vaak, in gooit..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: motorolie Nord blok

do apr 25, 2013 10:19

2x touché

Bedankt voor alle info. Ik ga eens op zoek wat ik kan vinden.
GT 1300 Junior, 1969

Terug naar “Algemene Technische vragen”