Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

Hoog stationair na revisie solex

vr mar 29, 2013 11:42

Na de revisie van de cilinderkop en de carburateurs loopt de motor (2.0 ltr Nord) op stationair nog altijd niet mooi rond,nu heb ik de bobine doorgemeten en die geeft
op het secundaire deel bijna 9 kohm,werkplaatshandboek geeft op 3,9 kohm +- 10%,zou dit nog een oorzaak kunnen zijn?

gr, Frans
Laatst gewijzigd door Fransinge op wo mei 01, 2013 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Hoge weerstand bobine=slecht lopen ?

za mar 30, 2013 13:22

de eerste vraag die bij mij opkomt is zijn de carburateurs wel goed afgesteld ?

Mvg, Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

magnetimarelli
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: vr dec 31, 2010 13:30

RE: Hoge weerstand bobine=slecht lopen ?

za mar 30, 2013 23:36

Heb je je massa kabeltje van je carbs naar je spruitstuk wel aangelegd?

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoge weerstand bobine=slecht lopen ?

zo mar 31, 2013 14:18

Ja,massa zit erop en ze staan keurig synchroon en afgesteld,was ook een van de eerste dingen die ik bekeek,werkplaatshandboek geeftvoor deze symptomen ook oa de bobine op als oorzaak,weet alleen niet wat ze daarin bedoelen met O/C en S/C

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoge weerstand bobine=slecht lopen ?

wo mei 01, 2013 17:01

Wel,vandaag een nieuwe bobine gemonteerd en even een klein stukje gereden,motor loopt stationair nog altijd niet mooi rond.
Ook heb ik als ik gas geef en tijdens het overschakelen dat de motor nauwelijks teruggaat naar stationair,dit duurt ongeveer een
seconde of 15,vacuumdeel is allemaal voorzien van nieuwe pakkingen,bougies zien na een stukje snelweg lichtbruin,wie
heeft er nog een slimme suggestie?verkeerd vlotterniveau na monteren nieuwe vlotternaalden misschien ?

vr,gr

Frans

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Hoge weerstand bobine=slecht lopen ?

wo mei 01, 2013 17:41

Klinkt mij in de oren als afstelling van je carburateurs....

CO-schroeven te ver dicht, gasklep te ver open. Misschien niet synchroon? Van afstand moeilijk te beoordelen.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Hoog stationair na revisie solex

wo mei 01, 2013 22:51

*leest geïnteresseerd mee*.....
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

RE: Hoog stationair na revisie solex

wo mei 01, 2013 22:59

Niet synchroon ! Ik neem aan dat de inlaatrubbers heel zijn?

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2150
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Hoog stationair na revisie solex

wo mei 01, 2013 23:25

staat de ontsteking niet gewoon veel te laat
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

do mei 02, 2013 06:49

ontsteking staat volgens de stroboscoop op tijd,inlaatrubbers zijn nieuw en de carburateurs staan volgens m'n vacuummeters onderling en als sets netjes gelijk.
Het enige wat echt mis gegaan is is dat tijdens het tornen van de motor een van de clips van de verdeelkap de pulsgever heeft doen verdraaien t.o.v. de as maar ik heb de rotor op het merkteken gezet met de 1e cilinder op tdc en vervolgens met de stroboscoop de boel weer op tijd gezet.

gr Frans

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Hoog stationair na revisie solex

do mei 02, 2013 07:49

Hoeft natuurlijk niet allemaal één oorzaak te hebben.

Wat bij mij mbt het stationair lang 'nalopen' heeft geholpen en toen ik er aan klooide gelijk een tegen effect had, is de afstelling van de stang. Die lange verdraaibare bus met contra moertjes even lossen en proberen te verstellen (langer maken dus) en dan weer proberen. Je zou zeggen dat het ding genoeg speling heeft op die elleboogkoppelingetjes, maar toch had het bij mij effect.

Beroerd lopen heb ik ook, nog steeds, dus dat staat er los van zou ik zeggen.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex Opgelost !!!

do mei 02, 2013 18:49

Opgelost!,

vanmiddag na kort warmdraaien eens de stationair-aanslag-schroef geheel terug gedraaid en zie daar,snorren als een zonnetje
zonder over te slaan of te schudden,netjes oppakken en terugkomen.
Schijnbaar is er wel een klein probleempje met deellast maar heb daar met rijden niets van gemerkt dus we gaan eerst maar eens genieten,
allemaal bedankt voor het meedenken :wink:

groeten,

Frans

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1773
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: Hoog stationair na revisie solex

do mei 02, 2013 23:12

Ik weet niet of jouw probleem daarmee echt opgelost is, maar Solex carburateurs zijn inderdaad gevoelig voor de afstelling van het stationaire toerental.
Mijn eerste 116-Giulietta had ook Solexen. Dat is het minst populaire merk van de drie, maar toch heb ik er probleemloos mee gereden tot km-stand 333.000. Zonder revisie van motor of carburateurs dus. Wel had ik de gewoonte om de stationairschroef ietsje te verstellen als de motor wat onregelmatig ging lopen. Maar zeker niet helemaal in- of uitdraaien. Meestal maar 1/8 slag of zo, dat was al genoeg.

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

vr mei 03, 2013 06:32

Gevoelig kan je wel stellen ja,wanneer de gaskleppen ook maar een fractie geopend worden reageert ze al,waarschijnlijk is dan de lucht/benzineverhouding in die
stand niet optimaal waardoor de motor onregelmatig lopen gaat,het heeft er wel voor gezorgd dat al de andere zaken perfect afgesteld staan,ding loopt mooier
stationair dan onze honda civic van 2010 8)

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

di mei 28, 2013 13:37

Gisteren eens een lekker lange rit gemaakt en het is toch zo dat de auto bij deellast,zeg maar rondpoekelen op dijkjes en n-wegen,wat schokkerig loopt,ook flinke ploffen uit de uitlaat tijdens gas los en afremmen op de motor.
Nu meen ik ergens hier gelezen te hebben dat in ieder geval dat ploffen veroorzaakt wordt door een te magere afstelling van de stationair mengselschroeven,heeft deze afstelling ook effect
op deellast ?

gr,

Frans

Terug naar “Algemene Technische vragen”