Deltona, bedankt voor je reactie.
Gisteren gereden met de 1,8, je kan goed merken dat de 159 over het algemeen een zware auto is.
Ha, zware auto, had ik niet zien aankomen, lol,............en .ik ga er toch weer op reageren, gewoon omdat het kan en omdat ik toch niks anders te doen heb....
Vergelijk het met z'n concurrenten en je zal zien dat het gewicht volledig in overeenstemming is met de concurrentie (A4, BMW 3serie F30). Bovendien is een gewichtstoename nu eenmaal een onherroepelijk gevolg van de toegenomen afmetingen, veiligheid, comfort en degelijkheid. En t.a.v. die veiligheid; de 159 was bij zijn introductie en velen jaren daarna een van de veiligste auto's op de weg.
En nou we het toch over gewicht hebben, bij mijn zogenaamd lichtvoetige 147 zorgden de zware 17inch Selespeed velgen ervoor dat het matige onderstel (met name veer/demper) zodanig overruled werd dat de veronderstelde lichtvoetigheid in de praktijk wat tegenviel......
Het jammere, ook voor Alfa zelf, is dat het auto journaille nogal subjectief te werk gaat en graag clichés in stand houdt. En in het geval dat de 159 in de autopers ter sprake komt, betekent dit ook automatisch ook dat het gewicht weer ter sprake komt (naast de electronica).
Een klein voorbeeldje van deze subjectieve cliché vorming is Volvo. Bij Volvo denkt iedereen meteen aan veiligheid, je zult zien dat in elke autotest, nieuw of tweedehands, in de eerste alinea het woord veiligheid wordt genoemd (i.t.t. bij de 159 waar dit zwaarlijvigheid is), vergelijk je echter objectief de botsscores van de 159 met de vorige generatie Volvo S60 (zelfde generatie) en je weet genoeg. De 159 is veiliger, scoort op alle punten beter, niemand die bij Alfa echter denkt aan veiligheid. Ook de huidige Guilietta scoort op dit punt bv. ook erg goed (tot voor kort zelfs de beste in zijn klasse).
En kijk ook eens naar het filmpje op Youtube uit 2006 waarin Autobild de wegligging van 159 nu eens op een objectieve manier vergeleek met de concurrentie (w.o. de 3 serie en Mondeo) en daarin als beste uit de bus kwam. Hoor je een gem. autojournalist niet zeggen, die zeggen meteen und immer dat de 3 serie de maatstaf is.
Overigens las ik laatst (ik meen een Engelse of Duitse) 159 occasion test waarbij de 159 genoemd werd als een van de meest onderschatte auto's van de afgelopen jaren. Het kan dus wel.....
En dan heb ik het nog niet eens over het design gehad, bij Alfa krijg je premium design van gerenommeerde Italiaanse designhuizen, bij BMW en VAG krijg je generiek design en vooral premium marketing voor een premium prijs.
Zo dat lucht op zeg...........
Je mits eigenlijk het beetje speelse leuke rijden van de 156.
Dat speelse geloof ik meteen, ook de motoren zijn zoals ik aangaf, minder speels. Overigens denk ik dat de bochtensnelheden bij een 159 hoger liggen.
De 1.8 viel ons niet tegen, kan nog goed meekomen.
Eens, prima no nonsense motor.