Bandenaanpassing midden in het seizoen 2013, ja of nee?

Ja, banden zijn nu te bepalend.
30%
11
Nee, je doet dat niet midden in een seizoen
70%
26
 
Totaal aantal stemmen: 37
Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: F1 2013

di mei 14, 2013 08:35


Wie waagt zich aan een pronostiekje voor Monaco ?

Qualifying :
1.Hamilton 2. Rosberg 3. Massa 4. Webber 5. Alonso 6. Vettel 7. Grosjean 8. Sutil 9. Kimi 10. Di Resta & verrassing Bianchi naar Q2 door

Race :
1. Massa 2. Rosberg 3. Alonso 4. Vettel 5. Kimi 6. Webber 7. Sutil 8. Button 9. Di Resta 10. Hulkenberg ... 11. Bianchi
Dat is inderdaad gewaagd.
Ik teken ervoor, maar vrees dat Rosberg dat helaas niet gaat klaar spelen.

Training:
1. Kimi 2. Hamilton 3. Grosjean 4. Rosberg 5. Vettel 6. Alonso 7. Massa 8. Webber Button ergens achteraan

Race:
1. Alonso 2. Vettel 3. Webber 4. Kimi 5. Massa 6. Grosjean 7. Rosberg 8. Di Resta 9. Hamilton
haha, dan doe ik ook mee:

Training:
1. Webber 2. Rosberg 3. Grosjean 4. Alonso 5. Hamilton 6. Vettel 7. Massa 8 Kimi
Race:
1. Webber 2. Alonso 3. Grosjean. 4. Vettel. 5. Massa 6. Rosberg 7. Kimi 8. Hamilton

-> Rosberg is sneller dan Hamilton, Webber sneller dan Vettel en Grosjean sneller dan Kimi op Monaco..........
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: F1 2013

di mei 14, 2013 08:41

Helaas Spanje moeten missen, was gaan mountainbiken... Bij terugkomst nog net de laatste ronde kunnen zien en jawel... Eindelijk, Alonso weer zonder pech... Gaat er steeds meer op lijken dat Ferrari dit jaar serieus een gooi kan gaan doen om de wereldtitel...

Over dat gezever van banden, het maakt het racen anders. Je moet zo kunnen rijden dat je de banden kan sparen en niet dan je het meest extreme tempo ontwikkeld... Want dan ben je 3 ronde later al door je banden heen... Dat hebben de ontwikkelaars bij MB vergeten, dan ze ook over een race afstand constant moeten kunnen zijn...

Wat ik wel gemist heb is waarom Massa van plek 9 moest starten, waarom?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: RE: F1 2013

di mei 14, 2013 09:21

Wat een simpel kuchje allemaal niet teweeg kan brengen :lol:
Ik kan er tegen hoor, no hard feelings tov Kyalami dat is het toch allemaal niet waard . Hoemeer meningen hoe geanimeerder het topic . Toch fijn dat er mensen de interesse delen .
Waag je eens mee aan een pronostiek en geef toe dat het dit jaar echt niet makkelijk vooraf inschatten is :idea: Stel dat het in Monaco het hele weekend gaat regenen dan liggen de verhoudingen nog anders dan we nu inschatten . Ik ben de eerste om het grappige in te zien als ik "weer" eens de mist ben in gegaan .

Ik ben al lang gewoon dat Nederlanders "iets" direkter op de man spelen maar ik heb een dik vel hoor (en achter dat velleke ook niet echt mager) om alles voldoende te relativeren .

Nog niet zo lang geleden heb ik Marc Goossens evolutie t/m de F3000 van dichtbij meegemaakt met als laatste Live exploot de terugkeer bij Astromega waarna Alonso met Marc's set-up pole reed voor Marc en ook de race een 1-2 werd op Spa terwijl het team voordien amper een punt gescoord had . Tot in de paddock van de F1 ben ik geraakt (gesmokkeld met pasjes van Marc) en grappige anekdote :
toen we de paddock uitwilden voor 'n fritje hadden we geen pas meer om er weer in te geraken, maar met Shell petjes hebben we de controleurs kunnen omkopen :!:

Taktisch heb ik mijn maatje Jef bij z'n debuutrace verplicht om uit de pitlane te vertrekken als enige op slicks op een nog nat Zolder, daardoor lag hij na een half uur plots 1e algemeen met een auto die in z'n klasse top 3 was en algemeen ergens rond de 30e plaats kon ambieren .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: RE: F1 2013

di mei 14, 2013 10:48

Helaas Spanje moeten missen, was gaan mountainbiken... Bij terugkomst nog net de laatste ronde kunnen zien en jawel... Eindelijk, Alonso weer zonder pech... Gaat er steeds meer op lijken dat Ferrari dit jaar serieus een gooi kan gaan doen om de wereldtitel...

Over dat gezever van banden, het maakt het racen anders. Je moet zo kunnen rijden dat je de banden kan sparen en niet dan je het meest extreme tempo ontwikkeld... Want dan ben je 3 ronde later al door je banden heen... Dat hebben de ontwikkelaars bij MB vergeten, dan ze ook over een race afstand constant moeten kunnen zijn...

Wat ik wel gemist heb is waarom Massa van plek 9 moest starten, waarom?
Massa had Webber in Q2 gehinderd (ze hadden 'm niet verwittigd dat Webber eraan kwam) :? http://www.formula1.com/news/headlines/ ... 14545.html Dat heeft Massa wel enig bandenleven gekost om zich weer op te werken . Maar anderzijds op Perez na hebben bijna al degenen die op een even startplek moesten starten plaatsen verloren in de start .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: F1 2013

do mei 16, 2013 10:49

La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: F1 2013

do mei 16, 2013 12:15

Cosworth is volgend jaar weg, zou door honda met McLaren de weg vrij zijn voor marussia om mb motoren te kiezen?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: F1 2013

do mei 16, 2013 12:46

Is idd. een reddingsboei voor Marussia in 2015, maar wat voor 2014 ? 2014 rijdt McLaren nog wel met MB . MB nog 1 team bijleveren of krijgt Marussia Ferrari motoren met Bianchi als wisselgeld nog een jaartje rijpen . 2014 wordt voor McLaren dus sowiso 'n overgangsjaar & mogelijk voor nog anderen .
Dus McLaren heeft een compleet nieuw ontwerp voor 2014 nodig zoals iedereen maar ook nog eens voor 2015 hoewel de overgang van Honda naar Mercedes motoren bij Brawn GP redelijk vlot liep .
Afmetingen zullen misschien niet zo erg verschillen tussen de verschillende motoristen ?
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: F1 2013

vr mei 17, 2013 00:00

Wat een simpel kuchje allemaal niet teweeg kan brengen :lol:
Ik kan er tegen hoor, no hard feelings tov Kyalami dat is het toch allemaal niet waard . Hoemeer meningen hoe geanimeerder het topic . Toch fijn dat er mensen de interesse delen .
Waag je eens mee aan een pronostiek en geef toe dat het dit jaar echt niet makkelijk vooraf inschatten is :idea: Stel dat het in Monaco het hele weekend gaat regenen dan liggen de verhoudingen nog anders dan we nu inschatten . Ik ben de eerste om het grappige in te zien als ik "weer" eens de mist ben in gegaan .

Ik ben al lang gewoon dat Nederlanders "iets" direkter op de man spelen maar ik heb een dik vel hoor (en achter dat velleke ook niet echt mager) om alles voldoende te relativeren .
Zo had ik je ook ingeschat :)
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: F1 2013

za mei 18, 2013 11:54

wat een gedoe met die banden, nu gaan ze vanaf Canada ineens met andere banden komen...

ik vind het onvoorstelbaar dat de nieuwe F1 baas Dhr. Mateschitz ljikt te zijn, ja ik snap dat de F1 zonder Red Bull ineens 4 auto's kwijt is... Maar als je vooraf het seizoen weet wat voor banden er komen voor 2013 en daar je auto niet optimaal op weet te ontwikkelen, dan is dat je eigen fout!! Ja, Vettel staat nog eerste, maar Renault en Ferrari lijken toch wel beter om te kunnen gaan met de huidige banden... Bij voetbal doen ze in de rust toch ook niet ineens het voetbalveld in formaat aanpassen?

wat vinden jullie?

(heb een polletje gemaakt....)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: F1 2013

za mei 18, 2013 22:50

Oeps ben ik de enige die ja heeft geklikt....

Ik zeg ja, de banden aanpassen en meteen (let op) groener maken.
Wat mij al maanden verbaast is de enorme hoeveelheid banden rommel dat achterblijft op de baan als "pickup".
Aan het eind van de meeste races is er alleen de ideale lijn schoon. Dan is er ook geen wedstrijd mee.

Behalve de hoeveelheid rommel die de banden achterlaten en iemand moet opruimen, lijkt het mij ook een ontwerpfout.
Dus ik ben voor om de banden aan te passen:
- minder afbrokkelen
- langere levensduur

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: F1 2013

za mei 18, 2013 22:58

Dan is al zo lang dat er zo veel rubber los komt.... Dat is ook niet direct de discussie. Ben het wel met je eens dat er eens goed over nagedacht moet worden om banden "groener" te maken, niet alleen voor de F1 maar later voor op straat ook niet geheel onbelangrijk!!!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: F1 2013

za mei 18, 2013 23:30

Dan is al zo lang dat er zo veel rubber los komt.... !
Nee toch?
Volgens mij is dat pas dit seizoen en het seizoen ervoor.
Ik kan mij in ieder geval niet herinneren dat het vroeger net zo erg was.

Maar ik blijf staan achter mijn standpunt dat de banden aangepast mogen wordenen... idd naar "groenere" banden.
De wagens blijven ook doorontwikkelen, waarom de banden niet?

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: F1 2013

zo mei 19, 2013 13:17

Aanpassen van de banden in het seizoen is niets mis mee, maar niet omdat meneer Red Bull baas niet met de huidige banden overweg kan. Dat is het grote verschil natuurlijk in ontwikkeling. Als Red Bull de auto niet aan de banden aangepast krijgt, waar andere teams dat wel is gelukt, dan moeten de banden maar de kant van Red Bul op gaan? Dat lijkt me toch echt een beetje de omgekeerde wereld....

Doorontwikkeling in een team is ook een heel ander verhaal. Hier kan het team zelf in de windtunnels mee "testen". Dat kunnen ze dan met de banden bijv niet. Heb je een mooie aanpassing gemaakt op de auto, gaat dit ineens weer totaal niet werken omdat de banden ook aangepast zijn... Is ook niet de bedoeling lijkt me.

Kortom midden in het seizoen de banden aanpassen omdat een teambaas daarom vraagt is naar mijn idee 'not done'.

De rotzooi die van de banden af komt is toch zeker al wel van de laatste 10 jaar. Dit jaar lijkt het wel weer wat extremer te zijn. Zelfs complete loopvlakken die weer loslaten van het canvas; dit kan ook weer niet de bedoeling zijn, lijkt me.

Grtz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: F1 2013

zo mei 19, 2013 13:58

De huidige banden zijn in die zin te bepalend, dat een topteam met een topcoureur niet op de limiet kan rijden. Doen ze dat wel, dan moet er 15 keer (of zo) een nieuw setje banden gehaald worden. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn in de koningsklasse van de autosport. Dat betekent namelijk dat een auto en/of coureur die stukken midner goed is, lekker bij kan blijven als hij wél op de limiet van zijn materiaal of zichzelf rijdt.
Bij voetbal doen ze in de rust toch ook niet ineens het voetbalveld in formaat aanpassen?
Om de vergelijking door te trekken: het is alsof de UEFA gezien heeft dat Messi en Ronaldo toch wel heel goed zijn. Om het scoreverloop in de Spaanse competietie onvoorspelbaar te houden wordt een ovale bal geïntroduceerd. Niemand kan er goed mee voetballen, en Barcelona-Getaffe is tot op de laatste minuut spannend en onvoorspelbaar. Maar willen we dat?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: F1 2013

zo mei 19, 2013 14:24

Ben ik niet helemaal met je eens, banden zijn niet onvoorspelbaar (ovale bal wel). Ok ze gaan in een paar ronde op de limiet kapot, maar daar moet je juist de auto op ontwikkelen en tactisch rijden.
Wel leuk, discussie komt nu op gang :)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Het Forum Café”