75recaro
Full Member
Full Member
Berichten: 478
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:46
Locatie: Lommel

Forte motorflush

wo mei 15, 2013 07:55

Wie heeft ervaring hiermee met een 1.9 JTD 16v motor met 2 ton op de teller.
Is dit verstandig om hem te flushen.
Moet je echt zoals voorgeschreven eerst de aan en afvoerleidingen van de turbocompressor controleren en reinigen icl de slangen van de carterventilatie en de olieafscheider.
Dient na het flushen het kleppendeksel , het carter en oliezeef gedemonteerd te worden om te kijken of alles zuiver is . Dit om problemen te voorkomen?
Graag ervaringen hierover bij dit type motor en km stand
Mvg
Kees Smetsers



Alfa 75 TS, Alfa 6 2.0V6 2x
Fiat Croma 1.9JTD, Alfa Brera 2.4 Qtronic

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Forte motorflush

wo mei 15, 2013 09:37

Was al draadje over.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1639
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: Forte motorflush

wo mei 15, 2013 12:36

Was al draadje over.
Dat draadje gaat vooral over benzine motoren.

Kan me voorstellen dat er bij de JTD's wat andere punten zijn die eventueel gecheckt moeten worden zoals 75recaro al aangeeft.
Heb zelf geen ervaring met diesels dus ik kan er geen antwoord op geven.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

75recaro
Full Member
Full Member
Berichten: 478
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:46
Locatie: Lommel

RE: Forte motorflush

wo mei 15, 2013 23:22

Inderdaad, betreft een jtd motor
Mvg
Kees Smetsers



Alfa 75 TS, Alfa 6 2.0V6 2x
Fiat Croma 1.9JTD, Alfa Brera 2.4 Qtronic

Gebruikersavatar
alfa6
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 12:11
Locatie: Bussum, Nederland

RE: Forte motorflush

do mei 16, 2013 00:48

Mijn ervaring met diesels is: één keer volgooien met motorolie en daarna alleen maar bijvullen.
(totdat je elke 1000km een liter moet bijvullen, dan is-ie op of aan revisie toe, maar lees verder: "blauwe diesels")

De rommel die via de zuigerveren het carter inkomt, is voornamelijk onverbrande of gedeeltelijk verbrande diesel- en carterolie.
Allebei die stoffen zijn nog steeds uitstekende smeermiddelen.
Ook waar het koudstart en shearing-factor betreft blijven ze, desalniettemin, smeermiddelen.

- De dikke olie blijft hangen, dus altijd smering bij koude start.
- De vaste (losse) koolstofdeeltjes vormen vanzelf grafiet, en dat smeert goed.
(de "shearing-factor", maar een diesel moet je niet naar z'n uiterste jagen, daar is hij niet voor bedoeld)

Voordat je zoveel onoplosbare/dikke rommel in je carterpan hebt dat de oliepomp geen olie meer aan kan zuigen, ben je voorzichtig ingeschat, toch wel 1000000 kilometer verder.

Bovendien is het eenvoudiger en goedkoper de carterpan te (laten) demonteren en (laten) reinigen (en natuurlijk de oude olie hergebruiken) dan eerst flush kopen (twee busjes liefst) olie erin, olie eruit, weer een busje ... olie erin ... oliefiltertje ... &c.

(als je al met die flush alle rommel eruit krijgt bovendien, komt dat te zitten in je oliefilter (als je pech hebt meteen al, en schiet je filter in noodloop(ongefilterd) met alle gevolgen vandien. Moet je weer een nieuw oliefilter plaatsen en ondertussen weet je niet hoeveel "vuile" olie al door je kruk- en nokkenassen is gegaan. En dan werkt het nog door! -als je de verpakking mag geloven- met je nieuwe olie en filter ... dat dan meteen weer volloopt &c, &c ...)

Nee, ik ben er niet zo voor, geloof ik.

En, als je diesel altijd blauw rookt, helpt flushen ook niet meer. Alleen nog maar een pil en daarna helpt flushen ook niet meer. Enkel een revisie.
(Terzijde: als je diesel blauw rookt, zuigt hij olie aan. Daarvan kan hij "op hol" slaan. Dat wil je niet meemaken.)

Misschien ben ik de enige, maar ik vind het verdacht dat je de turbo moet loshalen.
Zou turboschade niet gedekt zijn onder hun verzekering? Of hoeft de turbo niet schoon?

Hm.

En, na ja, als 20000 km later je blok in de soep loopt, wijd je dat ook niet meer aan hen toch? "Nee! Ik rijd er al een jaar mee, dat kan het niet zijn!"

Nee, ik ben er niet zo voor, geloof ik.
Wijsheid komt met de jaren, maar vaak komen alleen de jaren.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1639
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Forte motorflush

do mei 16, 2013 16:32

Bij elke motorflush vervang je elke spoelbeurt altijd het oliefilter. Staat ook duidelijk in de beschrijving. :roll:
Ik heb er bij benzine motoren goede ervaringen mee. Motor gaat er mooier van lopen, minder rauw en het olie verbruik gaat omlaag.

En je maakt mij niet wijs dat een diesel op ouwe olie net zo goed gesmeert wordt als op nieuwe olie die steeds netjes volgens fabrieksschema vervangen wordt.
Alle diesels zijn met turbo's tegenwoordig en turbo's hebben sowieso altijd fatsoenlijke smering nodig, anders sta je ook met een oerbetrouwbare diesel binnen no time stil. :roll:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Forte motorflush

do mei 16, 2013 18:46

Ik mis de info wat de reden is om aan flushen te denken?
Transaxle loos!

75recaro
Full Member
Full Member
Berichten: 478
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:46
Locatie: Lommel

RE: Forte motorflush

za mei 25, 2013 19:08

Vandaag een flush bij een jtd gedaan en moet zeggen dat de motor echt rustiger loopt
Mvg
Kees Smetsers



Alfa 75 TS, Alfa 6 2.0V6 2x
Fiat Croma 1.9JTD, Alfa Brera 2.4 Qtronic

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Forte motorflush

zo mei 26, 2013 11:45

Het is mooi spul Forte. Ook alleen maar goede ervaringen mee. Doe het voor iedere olie wissel. 8)
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: RE: Forte motorflush

zo mei 26, 2013 12:16

Mijn ervaring met diesels is: één keer volgooien met motorolie en daarna alleen maar bijvullen.
(totdat je elke 1000km een liter moet bijvullen, dan is-ie op of aan revisie toe, maar lees verder: "blauwe diesels")

De rommel die via de zuigerveren het carter inkomt, is voornamelijk onverbrande of gedeeltelijk verbrande diesel- en carterolie.
Allebei die stoffen zijn nog steeds uitstekende smeermiddelen.
Ook waar het koudstart en shearing-factor betreft blijven ze, desalniettemin, smeermiddelen.

- De dikke olie blijft hangen, dus altijd smering bij koude start.
- De vaste (losse) koolstofdeeltjes vormen vanzelf grafiet, en dat smeert goed.
(de "shearing-factor", maar een diesel moet je niet naar z'n uiterste jagen, daar is hij niet voor bedoeld)

Voordat je zoveel onoplosbare/dikke rommel in je carterpan hebt dat de oliepomp geen olie meer aan kan zuigen, ben je voorzichtig ingeschat, toch wel 1000000 kilometer verder.

Bovendien is het eenvoudiger en goedkoper de carterpan te (laten) demonteren en (laten) reinigen (en natuurlijk de oude olie hergebruiken) dan eerst flush kopen (twee busjes liefst) olie erin, olie eruit, weer een busje ... olie erin ... oliefiltertje ... &c.

(als je al met die flush alle rommel eruit krijgt bovendien, komt dat te zitten in je oliefilter (als je pech hebt meteen al, en schiet je filter in noodloop(ongefilterd) met alle gevolgen vandien. Moet je weer een nieuw oliefilter plaatsen en ondertussen weet je niet hoeveel "vuile" olie al door je kruk- en nokkenassen is gegaan. En dan werkt het nog door! -als je de verpakking mag geloven- met je nieuwe olie en filter ... dat dan meteen weer volloopt &c, &c ...)

Nee, ik ben er niet zo voor, geloof ik.

En, als je diesel altijd blauw rookt, helpt flushen ook niet meer. Alleen nog maar een pil en daarna helpt flushen ook niet meer. Enkel een revisie.
(Terzijde: als je diesel blauw rookt, zuigt hij olie aan. Daarvan kan hij "op hol" slaan. Dat wil je niet meemaken.)

Misschien ben ik de enige, maar ik vind het verdacht dat je de turbo moet loshalen.
Zou turboschade niet gedekt zijn onder hun verzekering? Of hoeft de turbo niet schoon?

Hm.

En, na ja, als 20000 km later je blok in de soep loopt, wijd je dat ook niet meer aan hen toch? "Nee! Ik rijd er al een jaar mee, dat kan het niet zijn!"

Nee, ik ben er niet zo voor, geloof ik.
Vertel dit ook even tegen de meneer die 1 oliebeurt oversloeg met zn BMW E65 730d,dat was meteen einde motor,dus ja,olie verversen is onzin...
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

RE: Forte motorflush

zo mei 26, 2013 12:45

Iedereen weet toch dat naarmate iets ouder wordt de effectiviteit ook afneemt? En het is nogal onnozel om voor de prijs van 5ltr olie en filter zo'n risico te lopen
:D
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Forte motorflush

zo mei 26, 2013 19:27

Soms moet je dingen alleen denken, niet op een forum zetten. Ik zou iig nooit een auto van je willen kopen na dit schitterende pleidooi van je :thumbs: ...?

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Forte motorflush

zo mei 26, 2013 23:16

Hoog zwavelniveau in oude olie van diesels is killing! Smering is slechter en verbranding is veel eerder (turbohuis is flink heet)

Nokkenasvreters bij vag groep diesels - longlife oliewissel intervallen - rechtstreeks verband?

Bij jouw jtd met deze kmstand en een motor zonder gebrek zou een flush zonder demontage van carter moeten kunnen volstaan. Bij twijfel: De bodem van je carter kun je sowieso inspecteren na aftap met de plug er nog uit, met bijv je pink erin voel je al snel een drap liggen. Dan weet je snel genoeg waar je aan toe bent.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”