spider67
Junior Member
Junior Member
Berichten: 88
Lid geworden op: za dec 29, 2012 16:29

wielophanging spider 115

za mei 11, 2013 14:30

Wie heeft tips om de wegligging van een Spider 4 te verbeteren, het moet geen circuit scheurder worden?
- Rubbers vervangen door originele exemplaren of PU-bussen?
- Bieden spoorverbreders uitkomst (wil graag originele alu velgen er op laten)?
- Bilstein of Koni, wat is de betere keuze?

davealfa
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma jul 25, 2011 12:04
Locatie: MOOIE STAD ACHTEUH DE DUINAH

Re: wielophanging spider 115

do mei 23, 2013 09:59

ik heb rode konis eronder gezet vorig jaar en dat loopt super.

115 (en 110 zeker) niet te stug maken, gaan ze niet beter van rijden.
vroem:156 - spider - 159
toekomst: bert?? juul?? monti???
ex: 145

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: wielophanging spider 115

do mei 23, 2013 10:33

voorzijde bilstein nemen en achter koni rood of geel.
Eibach veren rondom doen het ook goed

neem aan de achterzijde geen bilsteins dat is echt te hard.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4415
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: wielophanging spider 115

do mei 23, 2013 11:22

Een spider kan je wel lekker hard willen maken maar dat heeft niet zo heel veel nut zonder verdere aanpassingen. De body is gewoon veel te slap. Als de hij minder in veert gaat de body wel meer torderen.
Tijdje terug hebben we de spider van m'n pa weer omhoog gehaald en slappere veren en rondom rode koni's. Veel fijnere auto nu.
Als je toch wat wilt doen , de meeste winst zit aan de achterkant. Zorgen dat de dwarslocatie van de achteras goed voor elkaar is en de kont laag houden, evt accu achterin zetten voor wat meer gewicht op de achteras. Op het alfaspeed forum (alleen 105 serie) is er genoeg over te lezen.
Als je een scheurijzer wilt kan je beter een 105 met een vast dak nemen.

Gr DJ

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: wielophanging spider 115

do mei 23, 2013 11:44

Misschien is enige uitleg over waar & hoe de huidige wegligging tekort schiet wel handig...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: wielophanging spider 115

do mei 23, 2013 20:49

Hiero staat iets over veren/dempers etc. Hier en hier iets over verstevigen van de body, denk dat JD ongeveer daarop doelt.
Voorbeeld versteviger.

Good luck, who's next? :wink:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

spider67
Junior Member
Junior Member
Berichten: 88
Lid geworden op: za dec 29, 2012 16:29

RE: wielophanging spider 115

do mei 23, 2013 22:34

Bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee.

De Spider is qua carosserie al verstevigt ivm eerdere restauratiewerkzaamheden. Dit is zowiezo een echte vooruitgang. Eea is gericht en uitgelijnd.
Voor de restauratie stuurde hij matig, niet strak in de bochten en een zwabberende kont.
De spider is voor normaal toeren, het is geen cart en kan het ook niet worden.
Zelf denk ik dat ik nu ga voor nieuwe ophangrubbers voor de wielophanging, originele veren.


Schokbrekers denk ik aan Koni geel /Bilstein voor en rood achter (na t lezen van de adviezen).

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4415
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: wielophanging spider 115

vr mei 24, 2013 09:31

Performatek is overigens een betrouwbaar adres. Ik heb er al vaker spullen gekocht.
Op een spider om mee te toeren over wellicht ook wat minder wegdek zou ik de bilsteins lekker links laten liggen. Die zijn alleen leuk voor echt fast street en trackday gebuik. Veel te stoterig op slechter wegdek als je ook nog wat comfort wilt. Of band-weg contact (!!)

Gr DJ

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: wielophanging spider 115

vr mei 24, 2013 13:41

Een spider kan prima een kart worden hoor. Alleen of je dat wilt is een tweede.
Zelf een spider 4 gehad, koni geel rondom, camberarmen voor instelbaar, pu in achteras, voor hardere veren maar niet lager en een 27 mm stabi. In deze tijd zou ik een een AH kitje ondr gezte hebben maar daar wist ik toen het bestaan niet van, als ie al bestond...( 2003)
Thats all folks. Meer moet je ook niet doen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

spider67
Junior Member
Junior Member
Berichten: 88
Lid geworden op: za dec 29, 2012 16:29

RE: wielophanging spider 115

za mei 25, 2013 11:36

Goede tips, ga ik zeker niet voor Bilstein maar Koni (geel) en een dikkere voorstabi. Veren zijn nog perfect en verlagen zie ik niet zitten met al die drempels. Het moet "Rundum Hause"en Mille Miglia proef zijn.

Zit verder nog te denken aan spoorverbreders? Iemand ervaring mee of is dit niks?!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: wielophanging spider 115

za mei 25, 2013 13:46

Spoorverbreders voegen niks toe aan je weggedrag icm originele velgen. Wordt er eerder minder van (zoekerig)

Grtz,fRank

Terug naar “Algemene Technische vragen”