do mei 16, 2013 00:48
Mijn ervaring met diesels is: één keer volgooien met motorolie en daarna alleen maar bijvullen.
(totdat je elke 1000km een liter moet bijvullen, dan is-ie op of aan revisie toe, maar lees verder: "blauwe diesels")
De rommel die via de zuigerveren het carter inkomt, is voornamelijk onverbrande of gedeeltelijk verbrande diesel- en carterolie.
Allebei die stoffen zijn nog steeds uitstekende smeermiddelen.
Ook waar het koudstart en shearing-factor betreft blijven ze, desalniettemin, smeermiddelen.
- De dikke olie blijft hangen, dus altijd smering bij koude start.
- De vaste (losse) koolstofdeeltjes vormen vanzelf grafiet, en dat smeert goed.
(de "shearing-factor", maar een diesel moet je niet naar z'n uiterste jagen, daar is hij niet voor bedoeld)
Voordat je zoveel onoplosbare/dikke rommel in je carterpan hebt dat de oliepomp geen olie meer aan kan zuigen, ben je voorzichtig ingeschat, toch wel 1000000 kilometer verder.
Bovendien is het eenvoudiger en goedkoper de carterpan te (laten) demonteren en (laten) reinigen (en natuurlijk de oude olie hergebruiken) dan eerst flush kopen (twee busjes liefst) olie erin, olie eruit, weer een busje ... olie erin ... oliefiltertje ... &c.
(als je al met die flush alle rommel eruit krijgt bovendien, komt dat te zitten in je oliefilter (als je pech hebt meteen al, en schiet je filter in noodloop(ongefilterd) met alle gevolgen vandien. Moet je weer een nieuw oliefilter plaatsen en ondertussen weet je niet hoeveel "vuile" olie al door je kruk- en nokkenassen is gegaan. En dan werkt het nog door! -als je de verpakking mag geloven- met je nieuwe olie en filter ... dat dan meteen weer volloopt &c, &c ...)
Nee, ik ben er niet zo voor, geloof ik.
En, als je diesel altijd blauw rookt, helpt flushen ook niet meer. Alleen nog maar een pil en daarna helpt flushen ook niet meer. Enkel een revisie.
(Terzijde: als je diesel blauw rookt, zuigt hij olie aan. Daarvan kan hij "op hol" slaan. Dat wil je niet meemaken.)
Misschien ben ik de enige, maar ik vind het verdacht dat je de turbo moet loshalen.
Zou turboschade niet gedekt zijn onder hun verzekering? Of hoeft de turbo niet schoon?
Hm.
En, na ja, als 20000 km later je blok in de soep loopt, wijd je dat ook niet meer aan hen toch? "Nee! Ik rijd er al een jaar mee, dat kan het niet zijn!"
Nee, ik ben er niet zo voor, geloof ik.
Wijsheid komt met de jaren, maar vaak komen alleen de jaren.