Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Hoog stationair na revisie solex

di mei 28, 2013 17:44

Ja, overgang naar hoofdsproeiers zit ergens tussen 2000 en 3000 toeren dacht ik.

Dat ploffen is er moelijk uit te krijgen is mijn ervaring. Mijn spider doet dat ook al jaren.

Mijn bertone2l racer (waar notabene carbs van een 75 1.8 op zitten) heeft nergens last van, terwijl die bij deellast behoorlijk arm loopt.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Hoog stationair na revisie solex

di mei 28, 2013 17:54

Bij het reviseren van de carburateurs zijn toen de gas kleppen los gehaald of de moeren van de assen afgehaald.

Als je de gaskleppen bij opnieuw plaatsen niet heel netjes terug plaatst dan blijft altijd 1 van beide zijden iets open staan.

En als de moeren van de as worden gedraaid tordeert de as en heb je ook dat 1 gasklep altijd iets open staat.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Han
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

di mei 28, 2013 18:25

Ja, heb wel de moeren van de asjes gehad om de onderliggende kogellagers te reinigen en te smeren,ze staan wel netjes synchroon maar als er inderdaad een gasklep of misschien twee wat 'lekken' krijg je natuurlijk ook onregelmatige loop,goeie tip,ga dat snel eens nakijken.
Ik gok dat ik dat kan controleren met boortjes of voelermaatjes?of is er een gangbare manier om te checken of iedereen wel gelijk opent en sluit ?

gr, Frans

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Hoog stationair na revisie solex

di mei 28, 2013 22:01

Als ik het doe kan ik het zien aan de carb boring, een voelermaat werkt niet omdat de boring rond is en je daardoor niet precies genoeg meten.

Als je de gaskleppen haaks, vol gas open houd en je kijkt over de gaskleppen kun je zien of ze vlak zijn en ze moeten ook haaks openstaan, niet meer en niet minder.

Wat een goed hulpmiddel is, om een zaklamp achter in de carb te steken en dan te kijken hoe het licht beeld is om de gasklep en die moeten bij beide gelijk zijn.


Han
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Hoog stationair na revisie solex

wo mei 29, 2013 12:11

de zaklamptruc werkt inderdaad goed, of hou de carb tegen het licht en kijk door de carb of je licht ziet.
(wel eerst even de stationair schroef uitdraaien zodat deze niets doet op dat moment :lol:)

geklapper in de uitlaat bij gaslos betekent te rijke afstelling. Dan heb je namelijk onverbrande benzine die in de uitlaat nog tot ontbranding komt.

geklapper/gestotter ingehouden gaspedaal kan duiden op te arm mengsel (uitgaande van goed werkende ontsteking/bougieskabels/bougies, nokkenastiming)


Ik heb ook een geval gehad waarbij de motor alleen bleef lopen op hoog stationair toerental.
De fout hierbij was dat je eerst de CO schroeven op de basisafstelling moet zetten, zodat je met de stationairschroef niet een foute CO hoeft te compenseren. Daarna synchronisatie op zo laag mogelijk toerental (600-800 toeren) moet doen in meerdere stappen. Dus synchroniseren, stationair weer verlagen, nog beter synchroniseren, stationair verlagen. Dan pas de CO verder afstellen.

misschien heb je hier wat aan
http://www.alfaspeed.nl/phpforum/viewto ... 408b0d3772


Wat wel eens vergeten wordt: indien je hebt omgebouwd naar elektronische ontsteking, dan heb je het losse massakabeltje dat verwerkt zit in je bougiekabelset niet nodig. Hangt dan vaak los ertussen. Door interferentie kan deze storing veroorzaken. De loshangende stekkertjes aftapen met isolatietape voldoet om dit op te lossen.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

RE: Hoog stationair na revisie solex

wo mei 29, 2013 16:46

Synchroniseren gaat ook simpel met een plastic slang in je oor en bij iedere gasklep luisteren of het aanzuiggeluid hetzelfde is.
Het is hierbij belangrijk dat de klepspeling goed gesteld is. Altijd eerst synchroniseren, anders krijg je hem nooit goedlopend met de CO schroeven

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Hoog stationair na revisie solex

wo mei 29, 2013 18:13

Uieindelijk beinvloed het elkaar allemaal en is het een kwestie van proberebn, proberen en nog eens proberen.

Of bij een hele goede motor: Ruwe basis afstelling op de werkbank, er op schroeven, starten en prima lopen.

Of zou hier de factor geluk meespelen?

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Hoog stationair na revisie solex

do mei 30, 2013 17:17

Nee klopt, een goede set carburateurs loopt op elke motor, het probleem is alleen al zijn het de juiste carbs voor de cilinderinhoud.

Ik heb een paar goede en 1 hele goede set carbs voor 2 liter, die kan ik op een 2 liter blok zetten en het loopt.

Er is vaak in de loop van de jaren zo vaak wat aan of mee gedaan of gewisseld door een andere set en heb je geen voorbeeld dan heb je geen idee of het de juiste is ja al de nee.


Han
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Hoog stationair na revisie solex

vr jun 07, 2013 17:05

Ik ben toch benieuwd of het afstellen wat geholpen heeft?

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

za jun 08, 2013 08:12

Nee,naar eer en geweten en gemeten staat alles perfect,zelfs een winding van het kleine vervroegingsveertje van de ontsteking gehaald omdat deze niet uit zichzelf naar de ruststand
terugkeerde,een klein beetje gas geven resulteert nog immer in een 'petsende',schuddende motor.
Heb opgemerkt dat tijdens stationair de ontsteking met de strobe netjes op het merkteken staat maar bij zo'n 3500 rpm al dik voorbij het 'M' merkteken schiet,zonder de vacuumvervroeger
blijft het merkteken wel binnen F en M tijdens dat toerental.
We gaan vandaag een stuk toeren en ik zal een filmpje maken en hier posten van wat er aan de hand is,misschien dat iemand het dan herkent

gr,

Frans

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex nu met filmpje !!

zo jun 09, 2013 16:34

HIerbij het filmpje,hoop dat iemand weet wat ik nog kan doen,ben echt door m'n oplossingen heen,hier nog even de opsomming van verrichte werkzaamheden:

* Nieuwe bougies,kabels,verdeelkap en rotor,ontsteking staat bij 800 rpm met de strobe op merkteken F met afgekoppelde vacuumvervroeging
* Carburateurs zijn voorzien van revisiesetje,alle pakkingen en aanzuigrubbers nieuw,ook de vacuumslang naar de rembekrachtiger,mengselschroeven 2,5 slag uit en alles netjes synchroon
* Cilinderkop is gereviseerd en heeft nieuwe kleppen,geleiders en seals,uiteraard alles gemonteerd met nieuwe pakkingen en verse vloeistoffen,klepspeling in orde

Hoop dat het beeldmateriaal duidelijk genoeg is en iemand nog een gouden tip heeft,

gr, Frans

filmpje: http://youtu.be/ks2Gxugqw3I

rafael
Member
Member
Berichten: 169
Lid geworden op: di apr 18, 2006 22:51
Locatie: Waalre

RE: Hoog stationair na revisie solex

zo jun 09, 2013 22:37

Kan het zijn dat de carbs te arm staan afgesteld, doordat het vlotterniveau te laag staat?
Je kunt dan stationair wel goed afstellen, maar het progressie stuk is dan te arm.

Ik neem aan dat er de juiste sproeiers/tubes er in zitten; dezelfde als eerst, en dat ie eerst ook goed liep?

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

ma jun 10, 2013 10:53

De auto heeft altijd zo gelopen sinds ik haar heb,heb wel nieuwe vlotternaalden geplaatst maar die waren identiek aan de oude,
ben al vanaf dag 1 op zoek naar de oplossing van dit probleem
Iemand op alfabb opperde dat het probleem misschien in de luchtcorrectieschroeven zit.....is ook nog het enige wat ik niet los gehad heb.
Maar de beide 'barrels' delen toch hetzelfde vlotterniveau?,volgens mij doet 'spitting' zich alleen maar voor op cilinder nr 2,verder zijn alle sproeiers
er uit geweest en de kanalen doorgeblazen met perslucht.
Heeft misschien de slag van de acceleratiepomp er iets mee van doen,maakt naar mijn idee een vrij korte slag,maar eveneens als de vlotters is dit
ook een gedeeld onderdeel.

gr,

Frans

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Hoog stationair na revisie solex

ma jun 10, 2013 12:00

Zo te horen aan het filmpje is er een cilinder die niet lekker meeloopt. Je geeft zelf aan dat dit nummer 2 is. Bekijk bij deze eens de kleur van de bougie. Vergelijken met de overige drie geeft dan een indicatie wat er kan zijn. Bij een goed mengsel moeten de bougies een koffie met melk kleurtje hebben. Zwart duidt op een rijk mengsel en wit/grijs op een arm mengsel.

De carburateurs zijn wel doorgeblazen met perslucht echter weet je zeker dat alle kanaaltjes vrij zijn. De mengselschroeven heb je niet verwijderd (lucht regelschroeven) en die bepalen juist bij stationair en kleine gasklepopening een groot deel van het mengsel.
Je kunt proberen de mengselschroef van cilinder 2 (die je verdenkt niet mee te doen) iets verder open te draaien en kijken of dit effect heeft. In de werkplaatshandleidingen staat ook dat het uiteindelijk nodig kan zijn om per cilinder het CO percentage te bepalen en af te stellen. Hiervoor zitten opneempunten in het uitlaatspruitstuk.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoog stationair na revisie solex

ma jun 10, 2013 12:43

Een vroege 105 heeft geen individuele meetpunten in de spruitstukken.

Als je wilt meten / kijken, kun je er altijd 4 colortunes in schroeven.

Wat ik hoor is puur afstelling (onbalans) en ja die Solexen zijn niet de makkelijkste... zeker als ze op leeftijd zijn...

Trouwens... las ik daar nou het woordje "vacuumvervroeging"? Op een 105je? Wat voor verdeler heb je er dan in vredesnaam in zitten? In ieder geval NIET de originele... Dus wat betekent dat al in het geheel?

Advocaat van de duivel: leuk dat de sproeiers eruit geweest zijn maar zijn ze allemaal volledig open? Hoe heb je gemeten dat je acceleratiesproeiers helemaal open zijn en alle 4 gelijk? Die gaatjes zijn 0,35 millimeter... Daar een beetje lucht doorheen blazen heeft niet veel effect...

Etc etc etc etc. Het voelt alsof de basis niet goed is.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”