Cor en ik zijn vrijdagochtend al naar het zuiden gereden, hebben op eigen gelegenheid het DAF museum bezocht. Als je al een paar jaar niet in Eindhoven bent geweest en dan de route uit je hoofd denkt te kennen... mispoes. Door aanpassingen in de randweg en de binnenste ring wijst de neus van de Bertone een paar keer in de verkeerde richting, maar het lukt uiteindelijk toch. Vervolgens nog vier wielen/banden in op de achterbank en in de kofferbak bivakkeerden overgedragen aan een medeforummer en dan richting Oirschot waar de 6c 2500 karavaan op de markt bijeen zou komen. Maar als we aankomen staan er slechts een Spider (105) en een nieuwe Giulietta. Dan maar een restaurant in, tijd voor een warme hap. We hebben nog maar net besteld of er klinkt een zware ronk door de openstaande deur. Een aantal 6c's passeert. Rustig eten, maar koffie en dessert slaan we dit keer maar even over. Afrekenen en gauw naar buiten. In een hoek van de markt staan ze de glimmen, omringd door bewonderaars, kenners en mensen die zoiets nog nooit gezien hebben. We ontmoeten ook weer eens Alfisti die we al een tijdje niet meer gesproken hebben. Mooie en gezellige 'bijvangst' van zo'n evenement.
Cor en ik overnachten in het Bastion hotel in Tilburg. Op zich prima prijs/kwaliteit verhouding maar de lage prijs trekt ook hotel-hooligans aan die tot 's ochtends vroeg op de gangen keet lopen te schoppen. Weinig nachtrust dus. Na het ontbijt rijden we naar hotel Bos en Ven bij Oisterwijk, startpunt van de rit. Wat een top locatie. Het rijden met zo'n 6c 2500 is nou niet bepaald een woon-werk-verkeer routine. Vloeistoffen controleren, langdurig warmdraaien en dan uiteindelijk op pad. Op de weg rijdt het spul niet eens zo heel veel langzamer dan het andere verkeer. Na een aantal kilometers is de uitgezette route onderbroken door werkwerkzaam heden en moet er geïmproviseerd worden. Wij nemen een deel van de karavaan op sleeptouw, Theo Meinster haast zich terug om de rest op te vangen. Je wilt niet dat de auto's verdwalen. Lukraak een weggetje inrijden en verderop 'even' keren als je fout blijkt te rijden doe je liever niet. De draaicirkel van zo'n auto is enorm, het zicht van achter het stuur verre van ideaal en de bediening gaat zwaar. Maar het gaat allemaal goed en na een fantastische rit (bolletje pijltje) passeren we de molens van Kinderdijk en komen we bij het veer over de Hollandse IJssel aan. Na nog een paar kilometer bereiken we Het Zalmhuis in Rotterdam voor de lunch.
Na de lunch volgt er een rit die met name over N-wegen gaat. We worden duizelig van de talloze rotondes, kleurenblind van de verkeerslichten en besluiten het in het routeboek aangegeven alternatief via de A12 te kiezen. Op de snelweg passeren we nog een aantal 6c 2500's. Met mooie is dat we als één van de eersten bij Louwman aankomen zodat we daarna alle andere auto's kunnen zien aankomen. Het wordt steeds drukker op het plein voor de hoofdingang, niet alleen met auto's maar ook met mensen. Er heerst een fantastische sfeer. Binnen is de 4C te bewonderen en stiekem is er ook nog een 8C naast gezet. De expositie in de grote hal is echt heel bijzonder en zoals hierboven is aangegeven, de expositie is verlengd. Wie nog niet geweest is: gáán!
Op de terugreis moeten we nog ergens in Den Haag een pakketje afleveren. Als we daarna weg willen rijden breekt de contactsleutel af. Die ging deze reis een aantal keren toch al moeizaam. Krijg nou wat... euh, wat zijn de alternatieven? Kabels lostrekken en verbinden? Hoho, niet meteen slopen, eerst de simpelste mogelijkheden proberen. Ik trek de onderste helft (de 'baard') er uit, lukt nog net met m'n nagels. Maar aangezien er geen reservesleutel is heeft dat niet zoveel zin. Ik steek het er nog weer eens in om te proberen met de andere helft het aan de breukrand mee te nemen in het draaien. Dat deel met de baard gaat er nu dieper in, zo ver wil het andere deel niet eens. Ik pak de leatherman tool die aan boord is, klap het breedste stuk gereedschap uit en steek het in het slot. Draaien gaat nu heel soepel. VROEM! Waarschijnlijk was de sleutel in de loop der jaren te kort afgesleten. De reis naar Groningen verloopt daarna vlot en probleemloos. Blauwe Bert heeft deze dagen dik over de 700 km afgelegd en zich een aangename reisgezel getoond. Net als Cor trouwens
We hebben een hoop plezier gehad en enorm genoten van dit evenement.
Ik heb volop videomateriaal en ga er de komende dagen even voor zitten. Binnenkort staat het resultaat op SCARBtube.