Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

ma jun 10, 2013 15:51

Ja,ik weet het,er zijn zoveel factoren,maar ik kom steeds dichterbij de oplossing,

De auto is overigens een spider III QV van 1987 dus is een 115 motor met Bosch ontsteking,volgens het wphb tot op de letter de juiste en origineel
met vacuumvervroeger,ik had wel aparte meetpunten op alle uitlaatbochten maar na een breuk in nr 1-4 is er een ingekomen zonder dus dat
gaat niet meer.

Die sproeiers heb ik stuk voor stuk tegen het licht gehouden na een nachtje weken in de carburateurreiniger en vervolgens doorgeblazen met 8 bar,
alle mengselschroeven zijn er wel uit geweest en doorgeblazen,nieuw o-ringetje erop en met een klein beetje vettigheid weer gemonteerd.

Als ik de vacuummeters aansluit staat alles keurig synchroon,ik bedoel met de luchtcorrectieschroeven die kleine jongens die naast de mengselschroeven
zitten en bij mij verzegeld zijn,zouden die invloed kunnen hebben?

gr,Frans
Laatst gewijzigd door Fransinge op wo jun 26, 2013 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Hoog stationair na revisie solex

ma jun 10, 2013 18:28

op de eerste plaats, de veertjes van de contra gewichten, de 1 staat constant op spanning en de ander heeft heel iets spelling, 1 a 2 mm, dat is dat hij bij lage toerentallen eerst snel naar een bepaald aantal graden vervroegt, dat is dus gedaan om een reden.

vergeet ook niet dat met onderdruk vervroeging de ontsteking in stationair al een heel eind vervroegd, dat wil zeggen je de stationair schroef wel een halve slag verder dicht.

Als ik jou motor hoor lopen heeft het niks met stationair te maken en ook niet met acceleratie sproeiers, tenminste niet met het constant lopen in deel last.

Je weet welke cilinder het doet, en ploffen zegt dat het die cilinder te arm loopt, dan moet je alles wat met die cilinder te maken heeft na kijken. Je blijft aan de gang.

Heb je ooit al eens een andere set carbs geprobeerd, het kan natuurlijk ook zijn dat de ene carb om wat voor reden ook nooit op die cilinder gaat werken.


vr gr Han
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

ma jun 10, 2013 20:31

Ik heb na het lezen van de diverse berichten vanmiddag het luchtfilter gedemonteerd en vastgesteld dat het alleen cilinder nr 2 is die terugpetst,vervolgens het volgende gedaan:

* bougies omgewisseld
* bougiekabels gewisseld
* luchtcorrectieschroeven alle gedemonteerd,gereinigd,kanaaltjes doorgeblazen met 8 bar,nieuwe o-ringen geplaatst
en alle 4 aangezet,dus geen luchtcorrectie meer langs die kant
* deksels beide afgenomen en het vlotterniveau met een 2,5 mm inbussleuteltje gecontroleerd en lichtjes gecorrigeerd,verschil was nihil,resultaat nul
* na het in elkaar zetten de motor gestart en de gaskleppen met de hand bediend en tijdens het terugpetsen luchtcorrectie,onderlinge balansschroef
en stationair mengselschroef van nr 2 verdraaid/teruggedraaid tevens met nul resultaat .

Ik denk er nu over om de carburateurs uit te bouwen en links en rechts eens te wisselen om te zien of het probleem zich verplaatst,wie nog
een ander goed idee heeft is meer dan van harte welkom,een andere set carburateurs zou nu idd zeer goed van pas komen maar is helaas niet voor de hand.
Ik moet hier nog aan toevoegen dat de auto bij planken zeer goed loopt en hard trekt,is natuurlijk een ander circuit maar sluit dan diverse zaken uit denk ik zo,
kan iemand me overigens nog eens een keer uitleggen hoe dat 'terugpetsen' ontstaat ?

gr, Frans

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Hoog stationair na revisie solex

ma jun 10, 2013 23:06

Als ik je acties zo lees, dan heb je een verstopt circuit in de carburateur van cilinder 2. Omdraaien om het probleem te zien verhuizen kan, maar ik denk dat de carburateurs eens ultrasoon te laten reinigen weleens de oplossing kan zijn. Hoeveel heb je de stationairmengselschroef verdraaid?

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: Hoog stationair na revisie solex

ma jun 10, 2013 23:15

Hoe is je bobine?

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

di jun 11, 2013 06:50

Bobine is nieuw,mengselschroeven staan twee hele slagen uit,als ik die verder dan 1 hele slag in draai is het effect goed hoorbaar dus dat werkt.

Heb gisteravond nog de stationairjets doorgeprikt met een draadje en het kanaal waar ze uitkomen weer met perslucht doorgeblazen waarbij duidelijk de lucht z'n weg vond door de carburateur,heb
de motor nog niet laten draaien daarna omwille van de vrede met de buren en mijn echtgenote,was tenslotte alweer half twaalf :roll:

gr, Frans

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Hoog stationair na revisie solex

di jun 11, 2013 17:18

Het kan heel goed in de eerste carb zitten, soms kun je een carb hebben die een bepaald bereik niet werkt, en accelereren heeft niks te doen met het deellast bereik.

Ik ken solex niet goed maar weber en dellorto hebben op de stationair sproeier een houder zitten waarmee je hem in de carb schroeft en die zijn er in bepaalde maten als luchtcorrectie, als er 3 juiste in zitten/ gelijke, en in 2 zit er één die veel meer lucht doorlaat dan heb je een veel armer mengsel dus ploft die op die cilinder, dus allemaal controleren, als er geen nummer op staat kun je kijken hoe groot het gat/gaten zijn en hoe hoog ze in de houder zitten.

Ik heb niet gelezen of je de klepspeling hebt gecontroleerd?
Daar loopt de motor eigenlijk te moeilijk voor onder deel last maar alle beetjes helpen.

En anders blijft er niks anders over een ander setje te proberen.
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

di jun 11, 2013 17:54

Klepspeling is door Harry Vos tijdens de koprevisie afgesteld en door mij gecontroleerd dus dat is ok,
deze Solexen hebben vaste luchtsproeiers,ik ken en heb gezien wat je bedoelt maar is hier niet van toepassing

Afbeelding

gr,

Frans

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

wo jun 12, 2013 17:26

Ok,ben er uit !

Schijnbaar is bij de carburateur van 1-2 het progressie circuit vervuild,er zitten boven de gasklep 5 hele kleine gaatjes en als die (deels)verstoppen
krijg je dat terugpetsen omdat het mengsel te arm wordt,een paar knappe koppen hier zaten goed in de juiste richting :thumbs:

Dus....hele boel weer gedemonteerd,stink weer lekker naar benzine ;-) en ga op zoek naar iemand met een ultrasoon reinger,of natuurlijk zo'n ding zelf
en even lekker alles schoonweken,hopelijk heeft dat het gewenste resultaat.

Heeft iemand zo'n apparaat ongebruikt in de schuur staan of gelegenheid om dit (uiteraard tegen vergoeding) uit te voeren ?

grtz,

Frans

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoog stationair na revisie solex

wo jun 12, 2013 19:16

De kans dat je progressiegaatjes verstoppen is hoegenaamd nihil hoor... het ding staat in je filmpje gewoon uiterst beroerd afgesteld... maar goed, ik bemoei me er verder niet meer tegenaan... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

wo jun 12, 2013 19:32

jammer zo'n opmerking.....

heb voor het demonteren alles nog eens echt heel secuur synchroon gezet en ze liep dan ook fantastisch stationair maar nog steeds dat terugpetsen bij een klein beetje gasgeven,na demontage vastgesteld dat de gaskleppen keurig tegelijk openen,mengselschroeven staan allen gelijk,ook vlotterniveau met 2,5 mm inbussleuteltje gecontroleerd,ontsteking staat keurig op tijd,compressie is op alle cilinders 10,5 bar bij warme motor,het is niet zo dat ik hier een potje eigenwijs heb lopen doen toch ?
Wist het echt niet meer en heb toen een specialist in oude carburateurs gebeld in de buurt van Hilversum en die wist in een paar tellen exact de symptomen op te noemen met het progressiecircuit als grote boosdoener...dat ultrasoon reinigen is m'n laatste strohalm.....

Frans

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Hoog stationair na revisie solex

wo jun 12, 2013 20:14

Zolang het maar opgelost word, succes.

Het kan in hele kleine dingen zitten en als het dat ook niet is weet je in ieder geval dat je er alles aan gedaan hebt.

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

wo jun 26, 2013 16:38

Even weer een update;

heb de beide carburateurs ultrasoon laten reinigen bij een professional en na het monteren en synchroon stellen is het resultaat nog immer hetzelfde,wel iets minder maar nog steeds
irritant tijdens rustig rijden.
Zie dat de rechter carburateur van 1 en 2 tijdens het verschijnsel minder vacuum trekt maar is een beetje kip en het ei verhaal, minder vacuum door slechte verbranding of slechte verbranding door te weinig brandstof en dus minder vacuum ?
Wil nu nog proberen om met iets grotere stationairsproeiers verbetering te krijgen of het iets verhogen van het vlotterniveau,denk ook nog aan de brandstofdruk maar dan zou het verschijnsel bij flink doortrappen erger moeten zijn n'est pas ?
Zie dat sproeiers bij de gangbare webshops niet in het vak liggen,heeft iemand voor mij 4 idle jets voor een addhe c40 met een .60 aanduiding ? .65 zou ook nog kunnen maar is meteen weer 2 maten groter,

tot zover,

Frans

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Hoog stationair na revisie solex

wo jun 26, 2013 17:11

Jammer dat het niet gelukt is, een andere set proberen is geen optie, nee heb niks liggen geloof ik.

Ik weet dat Willem van Voorthuizen van Dueto tuning sproeiers had van solex.
Anders moet je het in Duitsland proberen daar is veel meer met solex gedaan, solex motor sport carbs waren zeker zo goed als de andere twee.

Han
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Hoog stationair na revisie solex

do jun 27, 2013 12:45

Ik ga me aansluiten bij Zaagmans.
Mogelijke ellende in dit soort gevallen is een te arm mengsel dat gecompenseerd wordt door een hogere stationairtoerentalinstelling. Dan kun je schoonmaken wat je wilt, maar dat gaat nooit goedkomen. Gevolg is dat stationair la twijfelachtig is, maar dat net boven stationair de ellende begint. Bij grotere gasklepopening is het aandeel van dat mengsel veel kleiner en merk je het niet.

Na al je inspanningen zou ik eens een CO-meter in de uitlaat hangen.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”