http://www.youtube.com/watch?v=2udbWCLHtSQ Niet dat ik alle wijsheid in pacht heb verre van, maar ik heb wel al wat km op Zolder gedaan (in tegenstelling tot Zandvoort ...
) .
1e Linkse laat insturen, tot aan de koord(niet op de kerbs) en dan volledig uitsturen ; niet te vroeg insturen dan moet je afknijpen in't uitkomen
1e rechtse : auto na de knik rechtzetten met kort rechte stuk en dan insturen, helemaal aan de koord en dan weer naar buiten laten lopen rechte strook gebruiken om op te schakelen en bij droog weer linkerwielen op de kerbs om zo breed mogelijk in te sturen en laat insturen dan weer naar de koord en volledig uitsturen .
Bianchi : zéér laat insturen om naar de koord en evt over de kerbs te gaan en zo halverwege al vol gas te kunnen uitaccelereren , volledig uitsturen .
Chicane naar de Sacramentsheuvel toe uiterst rechts houden en pas links insturen als de muur van je links ophoud, over het vlakke gedeelte van de kerbs met je linkerwielen(niet op de bult = cardan om zeep) ook over het vlakke gedeelte van de kerb met de rechterwielen (niet op 't verhoogde) en zo weinig mogelijk tegenwringen auto laten lopen naar links en vervolgens de heuvel op uiterst rechts blijven tot na de heuvel(links is de bult feller en krijg je onbalans) dan langzaam midden baan en auto recht zetten met de witte streep links net voor de Villeneuve .
Villeneuve Linkerwielen in rechte lijn met de witte streep rechtdoor , genoeg afremmen insturen helemaal naar rechts op de kerb blijven doorrijden, linksom sturen uiterst links blijven gaan en breedom naar rechts sturen : als je niet te snel 2 eerste delen hebt willen doen kan je nu vol op 't gas rechts insturen over de kerb met de rechterwielen en dan weer volledig naar buiten laten lopen korte rechte stuk gebruiken om op te schakelen evt. en dan laat genoeg insturen en weer met de rechterwielen op de kerbs en weer volledig naar links uitsturen
links blijven
90° voldoende afremmen , zeer laat insturen maar wel koord pakken(zonder kerbs) zodat je de auto snel recht kan zetten en uitaccelereren .
Jochen Rindt bocht ... is geen bocht die naam waardig .
Jacky Ickx chicane voldoende afremmen zeer laat insturen maar dan wel fel genoeg om met de linkerwielen over de kerbs te gaan en lang links op de kerbs blijven om dan breedom rechts in te sturen, koord(kerbs half) pakken en breed uitsturen op't roodwitte kerbsgedeelt zodat je goed kan uitaccelereren .
Zolder is telkens 1 vuistregel die weerkeert : voldoende afremmen, laat insturen, koord pakken en zo vlug mogelijk recht zetten(uitsturen) om maximaal te kunnen uitaccelereren . Als je te vroeg instuurt moet je de bocht afknijpen in't uitkomen en verlies je snelheid ipv snelheid op te bouwen naar 't rechte stuk toe .
Op't filmpje rijd ik op 'n opdrogende baan met slicks tussen 'n pak collega's op intermediates en regenbanden, na enige tijd gaat't weer drizzlen (zo verrem ik me in de Villeneuve) maar door ook na de pilotenwissel hebben we door op slicks te blijven uiteindelijk veel tijd goed gemaakt (achteraan gestart omdat ik in qualif eraf gegaan was als enige op slicks op halfnatte baan ... ik verslijt niet graag onnodig regenbanden
)
Zolder vreet remmen en banden : tov Spa gaan dezelfde remblokken nog niet half zo lang mee ...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .
Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .