Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

do jun 27, 2013 13:35

De schroef voor evt hoger stationair afstellen raakt de hevel niet eens,carburateurs draaien op stationair met geheel gesloten gaskleppen,ik geef het ook op,het is wat het is.
Hopelijk word het nog erger en is de oorzaak eenvoudiger te achterhalen,allemaal bedankt voor de input en het meedenken.

gr,

Frans

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Hoog stationair na revisie solex

vr jun 28, 2013 09:30

Hoewel ik denk dat je basisafstelling gewoon verkeerd staat, staan hier sproeiers te koop.
Solex
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

vr jun 28, 2013 13:52

Dat van die basisafstelling hoorde ik al vaker in dit onderwerp maarrrr,

als de onsteking tijdens stationair netjes op F staat
alle kleppen netjes gesteld zijn en nieuw
alle gaskleppen echt gelijk openen
alle vacuummeters exact hetzelfde aangeven tijdens stationair
alle mengselschroeven 2 slagen open staan (halve slag minder geeft op alle verminderd toerental)
vlotterniveaus gecontroleerd zijn met de 2,5 mm boor methode
carbs voorzien zijn van nieuwe pakkingen en o-ringen
aanzuigrubbers carburateur nieuw zijn en alles met nieuwe pakkingen gemonteerd is
carburateurs ultrasoon gereinigd zijn ivm mogelijk probleem progressiecircuit
heb kogelgelagerde assen en geen luchtlek (gecontroleerd met startpilot
compressie is op alle cilinders gelijk en rond de 12 bar
nokkenassen liggen met de poelie op P en gespannen ketting precies op de merktekens
koppakking is nieuw en de kop heeft z'n natrekbeurtje al gehad
ontsteekdelen zijn ook allemaal nieuw,kabels,kap,rotor en bougies

wat blijft er dan nog over ?!?

Frans

ps zie wel dat als ik dat beetje gas geef waardoor de boel begint te schudden en te ploffen het vacuum
op de betreffende cilinders minder word,maar komt dat dan doordat er minder benzine verbrand er minder vacuum
is of omdat er minder benzine gevraagd word door minder vacuum?
Heb misschien een andere set solexen onderweg maar als dat niet meer helpt ga ik het maar uitbesteden,er zijn in deze
wereld nou eenmaal dingen die een ander beter kan.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Hoog stationair na revisie solex

vr jun 28, 2013 17:16

Ik heb niet terug gelezen, dus, heb je al eens gereden met de vacuüm pot niet aangesloten en de aansluiting op de carb afgedopt.

Zo te lezen heb je alles gedaan.
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

vr jun 28, 2013 18:13

ja,ook gedaan,pakt dan iets lekkerder op maar heeft geen effect op het terugpetsen
toen we de auto kochten deed die dat ook al maar op zo'n moment denk je;even nieuwe kabels
en bougies en het zal wel gedaan zijn.....ach,heb toch altijd iets bijzonders,als ik het vindt laat ik het
zeker even weten hier ;-)

thanx,

Frans

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

RE: Hoog stationair na revisie solex

vr jun 28, 2013 21:12

Je hebt nu alles gehad van ontsteking en carbs. Er schiet dus nog 1 ding over, en dat is de bediening via het gaspedaal.
De bedienings vork zit met 2 rubbers en klemmen op het schutbord geschroefd. Deze moet soepel en gesmeerd kunnen draaien.
Dan zit er aan de kant van de rembekrachtiger een terugtrekveer die onder redelijke spanning moet staan.
De vork moet ahw terugklappen bij gas loslaten. Ook moet het stangetje met de kogelkopjes en contramoertjes zo afgesteld worden,
dat hij iets speling heeft bij stationair. Dit kan de verklaring zijn waarom de hevel je stationairschroef niet raakt.
Ik kom op dit idee, omdat als ik bij mijn Giulia het handgas iets uittrek om hem warm te laten draaien, hetzelfde effect heeft als jij beschrijft.
Een lang na-ijleffect bij iets gas bijgeven en enorm petsen. Het petsen is bij een open luchtfilter erger dan bij het standaard filter.
Als ik dan het handgas terug duw is het over en loopt hij gelijk weer rustig, succes.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Hoog stationair na revisie solex

za jun 29, 2013 09:40

Heb je al gekeken wat de stand van de gasklep ten opzichte van de eerste progressie boring is.

Omdat je de stationair stelschroef helemaal in hebt staan, lijkt het me dat die niet bij gas geven gelijk los komt of dat de ene carb dat wel doet en de ander niet.

Ik heb een 75 op carbs en die heeft ook onderdruk vervroeging en ook dat ik de stationair schroef bijna niet gebruik en heeft daar iets last van bij koude motor.
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

za jun 29, 2013 11:46

Fijn om te zien dat jullie er nog over piekeren :thumbs:

In feite rust de hevel volledig op de gaskleppen,een haartje vanaf de stelschroef, en het eerste progressiegaatje is dan net niet zichtbaar.
Ik heb normaliter gewoon de standaard beschuitbus erop met een standaard filter erin.
Op zich zou ik dit terugpetsen bij een tikje hoger stationair niet erg vinden maar juist bij rustig rijden tijdens
een toertochtje doet de auto wat bokken en dat is nou juist waar ik vanaf wil.
Het stangenstelsel vanaf het gaspedaal is gangbaar en voorzien van metalen kogellinks die dik in de koperpaste
staan dus dat loopt echt als gesmeerd.

gr, Frans

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Hoog stationair na revisie solex

za jun 29, 2013 17:44

Ik ben eens even in de Haynes voor de Alfetta gedoken voor de afstelling en ik zie daar dat de "idle mixture screws" vier hele slagen moeten worden uitgedraaid. Nu meen ik te lezen in eerdere berichten dat ze bij jou twee slagen zijn uitgedraaid. Dit verklaard wat al eerder door Zaagmans en mij is gezegd. Je hebt een veel te arm mengsel.

Aangezien je carbs hebt met afgedopte stelschroeven, zou het kunnen zijn dat na reinigen/restaureren deze ook gesteld moeten worden. Kortom, aan de CO -meter hangen dat apparaat.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

juulke
Member
Member
Berichten: 235
Lid geworden op: wo mar 23, 2005 21:35
Locatie: Way down south

RE: Hoog stationair na revisie solex

za jun 29, 2013 19:04

Zuig je niet (te veel) valse lucht langs de asjes van de vlinderkleppen?
Probeer eens met je handen de twee buitenste scharnierpunten af te dekken, de binnenste zijn wat moeilijker.

Heb dit ooit ook na lang zoeken geconstateerd en toen carbs maar vervangen.

Succes.

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

zo jun 30, 2013 13:41

Ja,mengselschroeven verder geopend,tot wel 7 slagen uit maar geen resultaat,de afgedopte stelschroeven heb ik voor het ultrasoon reinigen verwijderd en op de binnenste
carburateurs moeten gebruiken om de 'barrels' op elkaar gelijk te zetten.
Lekkage langs de asjes,binnen en buiten,heb ik gecontroleerd met startpilot,hopelijk vandaag even rijden en zien hoe het in de praktijk voelt.

@Juulke,had je precies dezelfde symptomen dan ook ?

thnx, Frans

juulke
Member
Member
Berichten: 235
Lid geworden op: wo mar 23, 2005 21:35
Locatie: Way down south

RE: Hoog stationair na revisie solex

zo jun 30, 2013 17:44

Was de auto van een dorpsgenoot die te hard stationair liep, waren ook gereviseerd en door specialist afgesteld. Als ik met mijn handen de asjes een beetje afdekte zakte hij meteen terug in toeren. Uiteindelijk solexen geruild voor dellorto's.

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

zo jul 07, 2013 17:07

Even een kleine update,vandaag van een bevriende spiderist zijn dellortos geprobeerd (waar we nog geen week geleden op zijn auto prima mee gereden hebben zonder problemen) en de storing blijft optreden.
Positief hier aan is is dat ik hiermee de carburateurs uitgesloten heb,tis weer tijd voor de denktank 😉

Gr,Frans

Ps wat is dat kleine platte stukje electronica wat achter de bobine gemonteerd is btw,pulsversterker oid?

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Hoog stationair na revisie solex

zo jul 07, 2013 21:01

Frans dat is het ontstekings module die doet het of niet geeft geen vage storingen.

Denk echt dat het in de ontsteking zit.

Stel die nou is af met een afstellamp met vervroeging en stel de auto af op maximum vervroeging.

Dus X graden bij XX00 toeren.(type afhankelijk)

Dat zal waarschijnlijk verbetering geven.

De F laat ik meestal voor wat het is.

BDP via bougiegat bepalen pijltje goed zetten tov de poelie en op max vervroeging afstellen.

gr Jan

Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

RE: Hoog stationair na revisie solex

ma jul 08, 2013 07:00

Ga ik proberen Jan,is dat met of zonder vacuumvervroeging aangesloten ?

gr, Frans

Terug naar “Algemene Technische vragen”