UPDATE:
Door drukte met andere zaken een tijdje op zich laten wachten maar eindelijk ruimte gemaakt om de Giulietta nader te inspecteren.
Hieronder een hele lijst, en daardoor lijkt het heel wat maar het is gewoon een goed rijdende, APK gekeurde Giulietta van 1985. Veel van onderstaande zaken zijn dan ook regulier (olie, bougies etc) en meer veroorzaakt door minder frequent gebruik van de laatste tijd, dan daadwerkelijk gebreken. En wat persoonlijke updates mbt interieur en lak en mijn eigen wens om de auto weer schoner, strakker, netter te krijgen.
Carrosserie:
- een paar mindere plekken, zie ook foto's maar over algemeen hebben de goede zorgen van voorgangers en rustoleum hem aardig gered. Buiten oppervlakkig nog niets gevonden in schermen, of deuren etc. Enig echte slechte plek is de kofferbak-rand aan de carrosserie. Daar inmiddels zincor L-profiel voor besteld en binnengekregen.
- lak/rustoleum: is niet overal meer strak, of niet overal dekkend. Om badges etc heen gelakt, zal ik oppakken. Zal ook de laatste glimmende delen matzwart verfen Rustoleum besteld. Wordt verwacht
- raamstrips, sierlijsten; onderste sierlijsten ontbrekend, Besteld en binnen. Nu nog even met de 33 raamlijsten. Andere lijsten opknappen/lakken
- buitenspiegels links en rechts, beide slecht/gebroken en niet meer functionerend. Nieuwe gevonden en gehaald
- debadgen van niet originele alfa romeo sticker en de verweerde type aanduiding. m.i. niet functioneel, alleen een nieuwe alfa badge erop
Wielen: nu stalen 15" met 'fruitschaaltjes' Wordt lichtmetaal: 16" Fondmetal 5-spaaks gevonden, worden opgeknapt
Auto is al verlaagd, bevalt wel zo. Powerflex (PU) ontraden voor straat auto
Interieur:
- Stuur is het (kunst) leer erg slecht, goede tweedehands gevonden
- binnenspiegel, gebroken, zgan gevonden
- pookknop: nu plastic hout motief, afgesleten: zwart, rubber origineel zgan gevonden
- rond dashbordkastje zit bekleding los, ga proberen te plakken
- stoelen en achterbank: origineel maar niet naar mijn zin, (te) zacht en doorgezeten. Met meerdere personen overlegd, forum en garages, vrijwel alles lijkt te passen als je maar bereid bent om er wat tijd in te steken. Ga nog op pad hiervoor: 916 interieur/kuipen - leer waarschijnlijk eerste keus. En donker, auto wordt zwart, zwart, zwart, velgen stoelen, alles
- elektronica/dashboard: al mijn lampjes doen het
en bij het terugrijden ook ontdekt dat ontwaseming, achterruitverwarming, verwarming, licht en ruitenwissers heel goed functioneren. en ook nog tegelijk
- koplampen voor, en achterlichten allemaal functionerend en goed, geen waas of vocht, zal voor helderheid de glazen nog in de afwasmachine stoppen. Misschien 1 knipperlichtglas nog polijsten, zit wat ruws op buitenkant.
- ramen zowel voor als achter moeizaam: bestuurderskant voor gaat niet open, elektrisch. Ramen achter, handbediend geen van beiden open 'zitten vast'
- centrale vergrendeling werkt nu alleen op voordeuren: achterdeuren klikken wel maar gaan niet open. Dus panelen mogen er af, zie ook ramen
Motor:
- olie rondom bougies, blijkt van vullen te zijn geweest, alles schoongemaakt, vervolgens auto warm gereden en niet teruggekomen
- olie bijgevuld maar wordt nog compleet vervangen, evenals oliefilter
- bougies inmiddels vervangen NGK
- bougiekabels verweerd en slecht, niet overtuigd of ze nog wel fatsoenlijk contact maken, besteld en worden vervangen
- luchtfilter: viel een half bos uit: vliegen, zand en blaadjes. Nieuwe inmiddels gevonden en wordt vervangen
- koelvloeistof: zat echt op het minimum, ligt een vettige waas of olie over. Aftappen en compleet vervangen. Van één van de vorige eigenaren begrepen dat er ooit 'stopleak' werd gevonden, toen radiator vervangen.
- motor: eigenlijk geen klachten, blok loopt goed, wat problemen met starten maar na bijvullen olie was oliedruk al weer beter, maar carburateur had halve bus remmenreiniger nodig voordat ik kon zien dat het een Dell'Orto was, dus wrsl nooit iets aan gedaan. Als ik type duidelijk heb zal revisieset bestellen. Dan blok en carburateur opnieuw afstellen, mochten er dan nog problemen zijn, blok eruit en reviseren
- elektronica motorblok: bougies al vervangen, zie boven, kabels wordt ook nog gedaan: zal dan ook bobine en stroomverdeler kap nakijken en of doormeten, koelvin komt keurig op tijd erin, geen problemen met temperatuur of voeler, accu geen problemen
- slangen: de (warme) luchtaanvoer vanaf spruitstuk over motorblok is slecht, zeer slecht, origineel (nog) niet gevonden, misschien door samco doen, ga ook andere lucht slangen en vloeistof slangen nakijken en vervangen. En zal wat tie-wraps vervangen door wormschroefklemmen
Versnellingsbak: opvallend strak voor een transaxle, vermoed een eerdere revisie maar geen van de vorige eigenaren/forumleden heeft hier weet van. Bij het terugschakelen wel goed op de beweging letten bij zijn 2
Remmen: grootste technische uitdaging omdat het meerdere oorzaken of oplossingen kunnen zijn: remmen zitten wat ver weg, diep trappen, waarschijnlijk achterkant, stappen:
ontluchten, remvloeistof vervangen, (montage) blokken nakijken, opnieuw afstellen en als dan nog steeds problemen geeft rembekrachtiger nakijken en wellicht reviseren
Alle hulp en/of aan- of opmerkingen welkom. Ik houd jullie op de hoogte.
Gr. T