Nou zeg, dat was me het dagje wel gisteren....de uitlaat hangt er onder maar wat een DRA-MA-TI-SCHE pasvorm!
Ik weet niet wat er met die uitlaat was, maar werkelijk niks paste goed, alsof ze er eentje van een verkeerd type hebben gestuurd.(zit namelijl verschil in per carosserievorm/koppeling/motorisatie)
Om te beginnen het spruitstuk, dat was het niet op te krijgen dus heb de gaten licht moeten uitlvijlen om het wel goed te krijgen. Ook moest de handrem even los, geen probleem natuurlijk, maar eenmaal eer gemonteerd bleek de handremhendel niet mooi langs de spruitstukken te passen. Ik kan 'm dus wel aantrekken, maar schiet dus zeer lastig terug als ik de handrem weer los laat...
Éénmaal de 2 spruitstukken er op, kwamen de pijpen tegen de koppelinshevel aan...
Toch maar even doorgegaan met montage, want wellicht dat ik 'm met de beugel/bracket waar normaal de voordemper zit hem nog iets naar buiten kan stellen.
Y-stuk er op, daanr de Z-vormige buis. Kon hem inderdaad nog iets bijstellen. Middendemper en einddemper er op, kwam de uitlaat maar 1cm door de opening aan de achterkant.
(moet normaal wel minimaal 10-15cm zijn!) Ook zag je dat de midden- en achterdemper niet lekker in het rubber hingen, een stuk te ver naar voren. Zodoende geprobeerd met het Y-stuk en Z-buis wat te stellen door ze iets uit te schuiven zodat de midden- en voordemper wat meer naar achteren schoven. Dat leek aanvankelijk te werken, maar na maximaal zo'n 7cm (schat ik) wat het over met de pret. Ik kon niet verder uitschuiven omdat de uitlaat dan niet meer mooi aansloot en lucht ging lekken. Eindstuk stak nu wel een stukje verder onder de bumper uit, maar nog steeds niet hoe het zou moeten.
Verder zat alles op zijn plek, dus maar eens proberen de boel aan te zwengelen. Dus luchtfilter er terug op....past dat niet meer!
De zwarte trommel kan niet meer teruggeplaatst worden omdat het nu tegen het nieuwe spruitstuk aan komt. Dát is mij niet verteld dat dit niet meer mogelijk was! Afijn, daar verzinnen we wel wat op, met een aangepast origineel huis dus komt wel goed. Dan starten we hem maar zonder het luchtfiterhuis. Bak in z'n vrij....en, koppelingspedaal gaat niet!
Blijkt het hevel nog steeds tegen de uitlaat aan te komen. Vanalles geprobeerd, via de bracket nog iets naar buiten kunnen stellen maar net niet genoeg om de koppeling vrij te laten bewegen. Dan maar warm stoken en wat bijbuigen, flinke tijd mee bezig geweest maar wilde nog niet lukken. De 2 pijpen die naar elkaar toe knijpen, en dat leer succes op te leveren. Na 2 uur klooien liep de hevel eindelijk vrij!
Afijn, wederom de auto starten, bleek hij lucht te lekken omdat we hem te ver hadden uitgeschoven!
Maar weer iets meer in elkaar schuiven is haast onmogelijk omdat de midden + achterdemper dan weer op spanning komen te staan!
Alles op zijn plek, maar eindstuk steekt nauwelijks uit. Dit was met de Y-stuk en Z-buis echt maximaal uitgeschoven.
Uiteindelijk met de auto stukje gaan rijden, en los dat hij als een varken klinkte door het ontbrekende luchtfilterhuis, leek het allemaal goed te gaan. Maar na een dikke 5 minuten ging te koppeling steeds zwaarder, uitlaat werd denk ik warm en daarom zette hij wat uit waardoor de koppelingshevel weer aan liep. Éénmaal bij mijn stalling aan gekomen voelde je de hevel echt langs de pijp schuren iedere keer als ik de koppeling in trapte. Het was ondertussen 0:30u dus was er echt helemaal klaar mee...
Auto maar neer gezeten en naar huis gefietst, ben op zijn zachts gezegd not amused.
Zoals gezged heb ik 't idee dat er toch iets fout is, het probleem lijkt in de spruitstukken (met name die van cyl 1+4) en de Z-buis te zitten. De eerste valt te ver naar binnen waardoor hij tegen de hevel aan komt. De laatste lijkt te kort te zijn, waardoor ik de midden-/einddemper niet verder naar achteren krijg en hij een beetje lucht lekt (kan ook luchtdicht monteren, maar dan past het nauwelijks en staat alles onder spanning). Verder dan nog het luchtfilterhuis dat niet past, de handrem die niet lekker langs het spruitstuk loopt. Ga dus toch maar eens even contact op nemen met Alfaholics...