Roland Willemsen
Newbie
Newbie

Speling/ vrijeslag cardanas

do jul 04, 2013 20:53

Sinds kort hoor ik bij het wegrijden met mijn Alfa Gt Junior 1300 uit 1971 een klinkend geluid vanuit waarschijnlijk de cardanas.
Heb er zojuist even ondergelegen (bij stilstaande auto natuurlijk....) en met ingeschakelde 1e versnelling kan ik de as wat draaien naar zowel links als rechts.
Is dit normaal?
Ik zie geen missende schroeven, ook geen scheuren oid in de rubber tussenstukken.
Wie kan me op weg helpen wat een mogelijke oorzaak kan zijn?

Dank.

Roland Willemsen

Peter-F
Member
Member

RE: Speling/ vrijeslag cardanas

vr jul 05, 2013 09:10

Bij mij kan ik ook met de hand m'n aandrijfas een stukje verdraaien terwijl de rest stil staat.

Waarschijnlijk hoor je ook je differentieel / versnellingsbak rammelen op het moment dat je tussen gas in en gas los rijdt.
Ik heb daarom mijn achteras laten reviseren, en het geluid is minder maar nu hoor ik m'n vernsnellingsbak weer rammelen

Ik weet niet wat de ervaring van anderen is en of het wel mogelijk is om de boel rammel / spelingsvrij te krijgen?
GT 1300 Junior, 1969

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 05, 2013 12:34

Roland zingt je cardan nog?

Eerst kruistukken controleren zijn die oke dan het schuifstuk ook oke dan blijft het cardan over er moet altijd wat ruimte zijn anders draait het cardan niet maar niet overmatig.

Hier een filmpje over een Cardan afstellen echt iets voor de vakman!

http://www.youtube.com/watch?v=dAqAqODmcj4&hd=1

Wel intressant om te kijken.

groeten uit NH

Jan

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 05, 2013 16:26

Helemaal spelingsvrij kan en mag niet, dan heb je een probleem als alles heet is...
De meeste achterassen hebben wel een beetje speling, is het teveel, nal laten kijken door iemand met verstand ervan, moet de klok opnieuw afgesteld worden, niet iets voor de dhz-er.
Voor de bak geldt hetzelfde, beetje speling is normaal. Als je dan de aandrijfas geen draaien tel je de speling van bak en diff bij elkaar op waardoor het meer lijkt dan het in feite is.
Is mijn idee hoor, maar ik heb van techniek geen verstand.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

AR823
Full Member
Full Member

vr jul 05, 2013 22:14

Het ting-geluid is meestal het achterste kruisstukje van de aandrijfas.
Je merkt het ook aan meer trillingen bij bepaalde snelheden, omdat de as door de speling in onbalans raakt.

Roland Willemsen
Newbie
Newbie

za jul 06, 2013 01:18

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ga er binnenkort werk van maken om nog plezier en rijgenot met de Bertone te hebben.

Terug naar “Algemene Technische vragen”