Veel te doen, weinig vrije tijd om te hobby-en...dus de laatste weken weinig schot in de zaak m.b.t. de uitlaat.
Vanochtend toch weer eens wat tijd gevonden, vroeg uit de veren gegaan en tot een uur of 12 wat liggen knutselen.
Plan A was om de motor even los te gooien en te kijken of het zin had om het blok wat te doen kantelen door 1 motorsteun (de linkse) op te hogen met een plaatje/profieltje er onder. Maar eerst eens proberen met wat ringetjes om te kijken of het überhaupt zin heeft.
Dus takel geregeld, motorsteunen los en eens de boel gekanteld. Resultaat:, blok komt ook wat omhoog en het maakt echt 1,5mm verschil. Dat plan gaat dus niet lukken.
Dan maar plan B gaan uitvoeren: beide koppelingshevels bij bijbuigen, weg van de uitlaat zodat er wel genoeg ruimte onstaat voor de bewegende delen van de koppeling. Dit plan zat al langer in mijn hoofd, maar omdat 1.) het veel werk is, en 2.) ik liever niks wilde bijbuigen, had ik dit plan even in de ijskast gezet. Nu ik echter heb gemerkt dat de blok kantelen geen zin heeft en de uitlaat dermate dun is dat ik het niet aandurf (vanwege kans op scheuren) om hem te verhitten en bij te buigen, daarom dus maar op deze manier.
Het klinkt echter heel simpel, dat is het in feite ook...gewoon de 2 heveltjes bijbuigen. Nadeel is echter dat de hele zooi gedemonteerd moet worden...
Maar goed, ik ben van mening dat als je besluit dit soort dingen te doen, je dan ook meteen wat andere zaken kunt aanpakken. Geen probleem dus.
Eerst dus de complete uitlaat gedemonteerd, inclusief spruitstuk van voor tot achter. Dat gaat natuurlijk niet zomaar, dus ook de handrem er af moeten schroeven. Is het type "paraplu"-hendel onder het dashboard, dus zit genadeloos in de wel. Die moest echter ook enkele millimeters bijgebogen worden, dus komt dat goed van pas.
Handremhevel
Handrem er van af, dan is er ruimte om het spruitstuk er af te schroeven. Eerst 't buitenste deel van cylinder 2 + 3 er af, dan zie je meteen van bovenaf waar de koppelingshevel tegen het andere deel (cyl 1+4) aan komt.
Dat heveltje wil ik dus iets naar rechts (voor de kijkers links) buigen om genoeg ruimte te krijgen. Het moet echter ook verwarmd worden en dat wil ik écht niet doen als het gemonteerd zit, zeker niet omdat de bodem van de auto met bitumen (o.i.d.) bedekt is.
Dus kan de pedalenbox er ook af...en als je dan de vloerbedekking weg haald en de boel bloot legt, dan zie je pas hoeveel rotzooi daar in zat! Op de plek waar je op de foto nu de horizontale as ziet lopen zat het helemaal vol met rotzooi, heb er echt vanalles uit weggehaald. Van stof en haren tot aan steentjes, schroefjes en bladeren. Als de boel er onderuit is kan dat hele systeem ook eens goed schoongemaakt worden.
Verder ben ik helaas niet gekomen, dus de pedalenbox zit er nog in. Helaas moest ik stoppen vanwege andere verplichtingen, maar kon zo snel ook niet zien hoe en waar het vast zat. Ook in de boeken was 't niet te vinden. Iemand anders hier die al eens een vroege 105-serie op deze plek heeft open geschroefd? Iemand een exploded view of tip hoe en wat ik moet doen om de pedalen er uit te krijgen?
Tevens moet ook de achterste koppelingshevel (aan de versnellingsbak) er af, ook daar tips voor?
p.s. zag ook de de HRC onder de auto wat lekt, dus wellicht dat ik die ook vervang? (heeft iemand er wellicht nog een ongebruikte op de plank liggen, voordat ik een nieuwe bestel?)