Bij deze mijn beloofde projecttopic!
Eind 2010 ruilde ik mijn 147 JTD 8v in voor een 5-deurs 147 JTDm 16v uit 2006. Ik had al direct grootste plannen wat betreft de prestaties.
Waarom een diesel en geen benzine? De JTD motor is voorzien van heavy duty drijfwerk en kan moeiteloos meer vermogen verwerken. Daarnaast is het vermogen/koppel relatief makkelijk te verhogen.
Mijn doel:
GTA prestaties, maar toch het voordeel van het lage verbruik van de diesel.
Dus +/- 240 pk en 450 Nm.
Ik ga van start met de motorische aanpassingen, later komen ook de wegligging en het optische aspect aan bod.
De setup:
- Pasgemaakte turbo 2.4 20v 210 pk (Garrett GTB2056v)
- JS 60mm RVS downpipe, 63mm voorpijp, katvervangende absorptiedemper, Ragazzon GTA tussenpijp, 63mm eindstuk.
- JS front mount intercooler
- Vergroot inlaatspruitstuk
- Aangepast std luchtfilterhuis
- 3.5 bar map sensor
- Q2 differentieel
- Stage 2 koppeling (keramisch/organisch)
- Maatwerk software Squadra
TURBO
De basis van het vermogen ligt bij de turbo, de standaard GT1749v moet plaats maken voor een GTB2056v. Een nieuwere generatie Garrett turbo die ondanks zijn grootte nagenoeg even snel opspoelt als de standaard turbo maar daarnaast moeiteloos een turbodruk van 2 bar kan geven. Daarnaast heeft deze turbo een betere temperatuurbestendigheid doordat de VNT unit aan de CHRA bevestigd zit i.p.v. aan het turbinehuis.
Links GTB, rechts origineel
Ik heb een motormal gemaakt met de voor de turbo ombouw benodigde aansluitingen, zodat ik het niet iets pas hoef te gaan maken op de auto zelf en het bovendien reproduceerbaar is.
Zichtbaar op de 2e foto is al dat de normale downpipe niet meer past, hiervoor is er later een volledig nieuw exemplaar gemaakt met een grotere diameter om de turbo beter tot zijn recht te laten komen.
Ook zal de olieretourleiding nieuw gemaakt moeten worden. Daarnaast komt er een verloopbus op de compressorinlaat en -uitlaat.
De onderdelen voor de turbo ombouw:
Om te beginnen, compressorinlaat -deze moet nog gelast worden- een conische bus met een buitendiameter van 57mm (standaard 48mm):
Uitlaatspruitstuk, doorlaat maximaal vergroot:
De RVS downpipe incl moer voor lambda sonde:
Hier de aangepaste GTB turbo in de mal inclusief downpipe, olieretour, comp uitl pijp en aangepast compressorhuis:
Klaar voor montage!
INLAAT
Om efficiënt gebruik te kunnen maken van de hoge turbodruk hebben we natuurlijk een goede intercooler nodig. De originele voldoet bij alleen chiptuning al niet meer, laat staan bij een setup als de mijne. Dus heb ik een mooie grote intercooler voorin de neus geplaatst:
Het luchtfilter. Ik ben geen voorstander van sportluchtfilters vanwege de interne vervuiling die het met zich meebrengt, het thema uitwassen van je filter vind ik even kansloos. Daarnaast is de ruimte in een 147 nogal krap om een mooie luchtfilter met koude lucht aanvoer kwijt te kunnen.
Dus tot nu toe had ik altijd het standaard luchtfilterhuis dat op zich goed beviel. Enige wat me daaraan dwars zat is de zeer kleine inlaatbuis die standaard zelfs maar 46mm is op het smalste punt. Dus heb ik een nagedacht over een aanpassing en deze doorgevoerd:
Origineel huis open gezaagd:
Plaatwerk laten snijden & zetten, buis van 76mm erin gelast en deel in het huis geschroefd en gekit:
Met de nieuwe turbo paste de inlaatslang van het luchtfilter naar turbo niet meer. Hiervoor heb ik een nieuwe slang samengesteld uit losse delen waarbij de carterontluchting is behouden en de luchtmassameter is vervangen door een groter 80mm exemplaar:
Ook het inlaatspruitstuk is aangepast. Het euro 4 model met swirlkleppen heeft plaatsgemaakt voor een euro 3 zonder kleppen en met een grotere inlaat. De EGR ingang is verwijderd en er is een buis tegenaan gelast. Doorlaat is vergroot van 46 naar 53mm.
Voor extra koeling en vermogen heb ik tevens water/methanol injectie toegepast.
Het is een coolingmist systeem met solenoid, drukschakelaar, vlotterschakelaar en super atomizing nozzle.
Om te beginnen zit er een CM2 (180-250 cc/m) nozzle in, heb ik de tank gevuld met een 30% mix en staat de boost switch maximaal laat afgesteld (+/- 1.8 bar).
Enkele foto's:
In de motorruimte.
Voorbereiding ruitenvloeistoftank.
Schakelaar W/M systeem aan/uit met led.
WM statuslamp naast turbodrukmeter, deze is parallel geschakeld over de pompdraden dus brandt altijd als er wordt ingespoten.
UITLAAT
Belangrijker nog dan de inlaat, is een goed uitlaatsysteem bij een turbomotor. Hiervoor ben ik naar uitlaatbouwer Paul Kuppens in Gemert gegaan.
Het is een volledig maatwerk systeem geworden vanaf de downpipe (die had ik zelf al vervangen samen met de turbo swap).
Dus van origineel 54mm naar 63.5mm tot aan de Ragazzon 60mm GTA middenpijp met demper en van daaruit alleen een eindstuk achteraan.
De eerste kat is vervangen door een forse RVS demper, en als einddemper fungeert het kleine absorptiedempertje in de GTA middenpijp. Geen demper achteraan die onder de bumper uitkomt voor mij.
AANDRIJFLIJN
In eerste instantie had ik een enkelmassa vliegwiel met geveerde hybride stage 2 koppeling. Dit gaf niet het gewenste comfort vanwege alle trillingen die doorgegeven worden van de krukas naar de aandrijflijn.
Vervolgens is er toen een nieuw origineel dubbelmassa vliegwiel ingegaan met wederom een hybride koppeling. Dit zit er nu een aantal maanden onder en bevalt zeer goed. Bijteriger dan origineel, maar prima te doen voor dagelijks gebruik, ook met filerijden.
De zwakke schakel van de transmissie is het differentieel. Dus deze is uitgewisseld voor een Q2 sperdifferentieel, bijkomend voordeel is de enorme grip die nu in bochten voor handen is. Zeker 1 van de beste upgrades!
WEGLIGGING
In eerste instantie rondom Eibach Pro veren (-30mm) met dempers, later heb ik de dempers vervangen door Koni FSD’s. Die zijn nog steeds sportief, maar missen net de harde kantjes die de Eibach’s hebben. Een stukje comfortabeler dus.
Verder nieuwe bovenste draagarmen met camber correctie bussen van Toon. Na het uitlijnen staat de wielvlucht mooi binnen de spec.
REMMEN
Om al het pk geweld ook tot stoppen te brengen, moet er ook aan de remmen gedacht worden.
Brembo 305mm klauwen van een 159, inclusief CNC brackets met dank aan Toon en Serge (H&S).
Daarnaast 305mm GTA schijven (OMP), Ferodo blokken en 16mm spacers:
SOFTWARE & RESULTATEN
De eerste mappings zijn gedaan door Squadra Tuning. Op de Hulst testbank zijn er een aantal afstellingen getest. De blauwe curve is nog met standaard inlaat en uitlaat. De rode met aangepaste in- en uitlaat en meer turbodruk (1.9 bar).
Koppel is bewust laag gehouden tot 2500 rpm om het vliegwiel heel te houden, je kan een kleine “knik” in de koppelcurve zien.
226 pk/ 428Nm
Diezelfde afstelling op de testbank van Rica engineering, 233 pk/ 425 Nm:
Testen van 3 mappings na het plaatsen van de grotere injectors:
Laatste afstelling inclusief water/methanol injectie:
En nog een acceleratiefilmpje:
http://youtu.be/hhRmeQvAAjw