
Nog wat vraagjes voor de Alfa kenners:
Hoeveel toeren kun je zo'n oud blok mee belasten?
Kun je op een of andere manier het oliepijl checken zonder de dipstick te gebruiken? (deze zit op een heel vervelende plek bij mij)
Martijn
Dat je toerenteller niet goed aangeeft heeft niets te maken met de bandomtrek maar dat je van een 4- naar een 6-cilinder gaat. Een 6-cilinder heeft 1,5x zoveel ontstekingspulsen per omwenteling dus jouw 4-cilinder toerenteller zou nu 1,5x teveel toeren aan moeten geven.Eerste ritten zijn goed te noemen. De toerenteller klopt nog voor geen meter maar met de bandomtrek van de 164 en die van mij heb ik een tabel kunnen maken van welke snelheid ik bij welke toeren (theoretisch) zou hebben. Dat is op mijn toerenteller dus schakelen bij 7000 toeren
Zit er nu een anti slip matje achter de kentekenplaat?Eerste ritten zijn goed te noemen. De toerenteller klopt nog voor geen meter maar met de bandomtrek van de 164 en die van mij heb ik een tabel kunnen maken van welke snelheid ik bij welke toeren (theoretisch) zou hebben. Dat is op mijn toerenteller dus schakelen bij 7000 toeren
Dat wou ik wel eens zien natuurlijk, dus na een half uurtje gereden te hebben eens het gas open gegooid, en ik kan zeggen dat hij dan erg vlot is en een heel mooi geluid heeft als je flinke toeren maakt.Me is happy! Minder blij werd ik bij thuiskomst omdat er na stoppen van de motor rookpluimen uit het motorcompartiment kwamen.....
Overal aan de rechterzijde van de carterpakking zat olie... Die drupt uiteraard naar beneden, op de aandrijfas en spat dan tegen de uitlaat -> rook! Deze wou ik vervangen maar na de hele carter los te hebben - wat nog best een werkje is - bleek het subframe in de weg te zitten om het carter te laten zakken.... Hier heb ik dus maar ouderwest moeten vogelen dor er vloeibare pakking tussen te smeren, de pakking zelf die erin zat was immers nog zeer goed op het oog.
Tijdje laten staan en toen de motor gestart. Lamp erop gezet en nu geen olie uit het carter meer maar vanaf de spanrol.... Deze heb ik vervangen door een mechanische en daar had ik toch loctite voor gebruikt om dat oliekanaal mee af te dichten....???? Ehmm....![]()
![]()
Awel, deze eraf gehaald na de riem te merken waar hij op de pulleys zat. Maar goed dat ik had gemerkt, want zodra de spanner eraf ging sloegen de pulleys beiden een stukje door.... Loctite op de bout, spanner terug en dat staat nu uit te harden... Ondertussen een aanvang gemaakt met het fabriceren van een luchtinlaaat.... Valt me op zich nog niet tegen hoe het er nu uit ziet. Enkel nog een filter zien te vinden dat er op past want de meeste van die dingen zijn zo immens groot....
Martijn