Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

V6 op tijd zetten.

wo aug 28, 2013 08:49

Ik heb weer eens een blunder begaan..... Wegens lekkage aan de mechanische spanner (omgebouwd vanaf een hydraulische) moest deze er weer af en later teryg gemonteerd.

Voor dat ik eraan begon heb ik de tanden van de nokkenas gemerkt ten opzichte van de riem zodat ik de riem terug kon plaatsen en er weer evenveel tanden tussen de twee poulies zou zitten. Bij het loshalen van de spanner zijn deze twee assen ook verdraaid en dus was het heel fijn dat ik deze merkjes had natuurlijk. Probleem is dat ik de merken niet had doorgetrokken naar het blok en ondanks dat ik de riem goed met de merken heb staan zit deze nu wel verschoven ten opzichte van de krukas..... Domdomdom! :oops:

Nu is de vraag; hoe kan ik zo gemakkelijk mogelijk een en ander weer goed op tijd zetten? Moeten de kleppendeksels er echt af? Ik had net alles netjes dicht zitten dus da's wel weer balen.

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: V6 op tijd zetten.

wo aug 28, 2013 09:06

Geen ervaring mee, maar je bent niet de eerste: http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168 ... #post49401

Ik zou zelf voor de zekerheid altijd de kleppendeksels lichten, de nokkenassen en askappen zijn gemerkt.

---
Eric

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: V6 op tijd zetten.

wo aug 28, 2013 13:04

Ik ga van de nood maar een deugd maken.... Kan ik gelijk de bedrading onder de inlaatbuizen weg werken... ;)

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: V6 op tijd zetten.

wo aug 28, 2013 17:57

Ik teken ze altijd heel secuur af, in het achterhoofd houdend dat ik bij twijfel ook altijd direct de kleppendeksels eraf zou halen
''Drive tastefully''

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 709
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: V6 op tijd zetten.

wo aug 28, 2013 21:23

als het een 12v is,verwijder je de kapjes die voor de nokkenassen zitten...
erachter vind je merktekens :wink:

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

Re: RE: V6 op tijd zetten.

wo aug 28, 2013 21:40

als het een 12v is,verwijder je de kapjes die voor de nokkenassen zitten...
erachter vind je merktekens :wink:
Het is een 12v, maar welke kapjes zijn dit?

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

RE: V6 op tijd zetten.

wo aug 28, 2013 22:35

kleppendeksels eraf is de meest precieze manier. de nokkenassen zijn gemerkt.
en dan cilinder op bdp zetten met meetklok
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: V6 op tijd zetten.

wo aug 28, 2013 23:41

In de ditributiekappen zitten grote doppen ter plaatse van de nokenassen. (die bedoelt rob)
Dus die doppen eraf halen en dan zie je merktekens aan de kap, die moeten corresponderen met merktekens op de poelies.
Merkteken van de krukas heb je wel gevonden, denk ik? (stalen pen)
Stroomverdeler heb jij op de nokkenas zitten, volgens mij, dan zijn we met de drie eerder genoemde punten klaar met de merktekens. :)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: V6 op tijd zetten.

do aug 29, 2013 07:54

Bedankt,

Ik heb de plastic kappen niet over de distributie heen zitten, dus die merktekens ook niet.. Deksels zijn er weer vanaf en de krukas en nokkenassen staan weer netjes zoals het hoort. Morgen maar weer terug opbouwen.

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: V6 op tijd zetten.

do aug 29, 2013 07:58

Op de plastic kappen heb ik nooit een merkteken gezien, maar dat is dus het principe van het sjabloon dat gebruikt wordt in de link die ik al gaf.

---
Eric

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: V6 op tijd zetten.

do aug 29, 2013 16:57

Tijdens het demonteren van de kleppendeksels is me nog wat ongewoons opgevallen.

In twee van de "pijpen" waar de bougies in zitten zat olie. Een daarvan had een klein beetje olie erin, de andere zag je nog maar net het topje van de bougie door alle olie die in die "pijp" zit. Zou dit komen omdat de rubberen ring die tussen deze pijp en het kleppendeksel zit niet goed afdicht? Lijkt me niet dat het uit de cilinders komt toch?

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: V6 op tijd zetten.

do aug 29, 2013 17:19

Das een bekende kwaal,is inderdaad de pakkingsring.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: V6 op tijd zetten.

vr aug 30, 2013 09:20

Ik heb de olie maar eruit gehaald en schoon gemaakt. Klein beetje vloeibare pakking erbij gesmeerd en nu hoop ik dat het dicht blijft.

Verder heb ik alles weer opgebouwd en de krukas gedraaid met de hand; ging goed. Op de startmotor draaid hij ook goed rond! :D Maar vanochtend wou ik hem echt starten, dus benzinepomp aan en de sleutel omdraaien.... Starten, gelijk klimmen in de toeren en aflslaan....
Zelf ben ik bang dat ik ergens een lek heb in de luchtaanvoer, maar wat zou het nog meer kunnen zijn??

Had gehoopt vandaag de auto naar werk te rijden, dat zal dus op zijn vroegst maandag zijn....

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: V6 op tijd zetten.

vr aug 30, 2013 10:50

Klinkt als valse lucht of ergens een stekker gewisseld..
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”