Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

ma dec 24, 2012 17:23

Eigenlijk heel simpel:Je zet de onderdelen in soda water en zorgt dat ze ondergedompeld zijn. Zet wat plaatjes met een vrij edel metaal (edeler dan je onderdelen) erin die geen direct contact hebben met je onderdelen. Ik gebruik wat afval stukjes RVS. En zet er vervolgens 12V DC overheen, plus kant aan het edel metaal en min kant aan het onderdeel. Ik heb een oude oplader van iets gepakt (zo iets als een telefoon lader) die van 220V AC een 12V DC maakt. Met een multimeter kan je controleren of er een goed spanningverschil is tussen het water dicht bij het edel metaal en het water dicht bij het onderdeel. Zo'n 8V is goed haalbaar, een deel gaat namelijk meestal verloren in het aansluiten van de min kant aan je onderdeel. Na een paar minuten zie je dat er langzaam wat luchtbelletjes vanaf beginnen te komen. Na een paar uur is dat nog veel duidelijker. Alles waar het water contact me heeft weekt de roest en losse verf laag los. Het duurt iets van 5 uur maar ik kijk vooral naar hoe ver het is. Als je het eruit haalt zie je nog geen verschil maar met heel kort erover vegen met de staalborstel zorgt ervoor dat vrijwel alles weg is.
Het is een wat simpeler en goedkoper alternatief voor stralen en het resultaat is niet veel minder. Wel veel meer (wacht)tijd.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

ma dec 31, 2012 13:40

Nadat ik mijn elektrobad wat groter had gemaakt (nu zo'n grote plastic vuilnis emmer) kon ik beginnen aan het subframe van de achteras. Dit frame is een bekend probleem van de 164. Op zich is er niets mis mee maar garage's hebben nogal eens de neiging om de auto eraan op te krikken of op af te steunen. Dat gaat niet goed bij een 164. Gevolg is dat de roest beschermings coating breekt wanneer het frame iets vervormt en daarmee roest de vrije hand krijgt. Nieuwe frame's zijn niet meer aan te kopen en er wordt nog steeds gestudeerd op een manier om met lage kosten een nieuwe productie serie te maken.
Ik ben eerst maar eens begonnen met mijn frame zo'n 24 uur in het bad te leggen. Daarna waren nog een paar uurtjes staalborstel werk nodig en tussendoor nog een keer een uurtje terug in het bad. Alhoewel het plaatmateriaal van het frame wel iets dunner is geworden voelt het frame nog erg solide aan. Gevalletje net op tijd waarschijnlijk. Binnenkant staalborstelen was een beetje een uitdaging maar lijkt aardig gelukt te zijn.
Vervolgens heb ik een blik verf gepakt (zo'n verf die over roest heen gaat) en heb dit in het subframe geschonken en daarna goed rondgedraaid zodat het in alle hoekjes kwam. Ik weet dat velen hier fan zijn van RX maar ik heb hier weer goede ervaringen mee. Ook de buitenkant hiermee overgeschilderd. Straks ga ik nog met Tectyl ML (met zo'n slangetje) eroverheen en daarna met de gewone Tectyl.
Ik vermoed dat ik hiermee het meest roestige onderdeel van de 164 heb gehad... Toch wel fijn zo'n verzinkte auto.

Nu nog een mooie sticker op het subframe met de melding dat hier NOOIT de auto aan mag worden opgekrikt....

Als het subframe af is heb ik weer wat foto's, ook van de stadia tussendoor.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

zo jan 06, 2013 19:15

Inmiddels is het subframe zo goed als af. Ik wil het straks alleen nog een keer met Tectyl behandelen.
Afbeelding
Vers uit het elektrobad
Afbeelding
Na het staalborstel werk
Afbeelding
Afbeelding
Weer helemaal opgeknapt.

Ook ben ik begonnen met de bodemplaat en wielkasten achter. Na het verwijderen van de kunsstof binnenschermen viel direct op dat er een paar roestplekken zitten. Precies daar waar het binnenscherm met kunsstof pluggen vast zit ontstaat er roest. Marlon had al eerder opgemerkt dat hier soms roest verborgen gaat en het lijkt inderdaad een typisch 164 ding te zijn. Na wat staalborstel en schuurwerk bleken er nog aardig wat plekjes in de wielkast te zitten.
Afbeelding
Afbeelding
Excuus, foto's staan gekanteld.
Afbeelding
Afbeelding

Dit is trouwens allemaal van de linker achter wielkast. De rechterkant ziet er net zo uit maar daar ben ik nog niet begonnen. De roest lijkt zich ook uitgebreid te hebben naar de bodemplaat dus daar moet ik ook nog mee aan de gang. Een verzinkte auto zoals de 164 vertraagt de roest dus alleen, maar met 15 a 20 jaar moet er toch echt aangepakt worden.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

zo jan 06, 2013 22:35

Je laat goed de toch nog wat zwakke plekken van de 164 zien, ze kunnen idd roesten maar doen dat veel later en minder.
De plekken waar de kunststof doppen de kunststof bescherming op de plek houd zijn typisch kwaaltje.

Maar als je op tijd bent kun je zonder veel ingrijpen nog heel veel genieten :D

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

ma jan 14, 2013 10:29

Afbeelding
Niet goed!
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

zo apr 14, 2013 22:19

Het is weer een tijd geleden dat ik een update had. Het was koud!! Ook is er wat werk bijgekomen; een oldtimer camper (VW LT35 6-cilinder diesel). Rijdt wel maar met 34 jaar is er altijd wel wat te doen.

Hier een overzicht van mijn eigen wagenpark. De SAAB rijdt trouwens gewoon en is geen project. Het boompje staat precies goed voor de 164; je kan niet zien dat de hele achterkant kaal is en op assteunen staat :D
Afbeelding

Aan de 164 druk bezig geweest met de roest in de wielkasten en op de bodemplaat. Zoals in vorge post al te zien heb ik zelfs een heel klein gaatje gevonden. Nu het weer wat beter wordt zal ik dat in orde maken. Ik loop nu de hele bodemplaat na op verdachte plekken. Rondom de tank en einddemper zijn er bij de 164 dus wel aandachtspunten. Voor nu is in ieder geval een van de wielkasten klaar. Alle roest weggeborsteld, coating erop en met tectyl nog even wat gekliederd. Plastic binnenkuip er weer in en weer wat wielophanging spul erin.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

di mei 14, 2013 09:42

Inmiddels weer een aantal stappen verder.

Alle roestplekjes op de achterste bodemplaat (kofferbak bodem) zijn opgespoord en behandeld. Veel kleine beginnende plekjes:
Afbeelding
Afbeelding

Verder is het weer monteren van de achteras begonnen. De meeste onderdelen hebben een elektrolysebad gehad.
Voor de langsarmen waren de rubbers aan de voorzijde niet meer te verkrijgen. Deze slijten ook het hardst. Hiervoor heeft Hendrik van het 164 register de mogelijkheid om nieuwe rubbers te gieten. Proefondervindelijk is een goede stijfheid gevonden die het origineel benaderd.
Afbeelding
Met veel dank aan Hendrik!

De stabilisatorstang paste echt niet in het bad dus die heb ik alleen met de staalborstel bewerkt. Ook niet echt een risico op doorroesten bij dat ding. De stang vormt samen met de langsarmen en wat beugeltjes voor de handremkabel weer een montagedeel
Afbeelding

En dan komen veerpoten, subframe, langs- en dwarsarmen weer bij elkaar onder de auto. Het begint weer ergens op te lijken.
Afbeelding

Ook al vast begonnen met proefpassen van de wielnaaf. De naven krijgen ook nieuwe rubber bussen voor de langsarm bevestiging. Deze waren gaar maar nog wel te verkrijgen. De volgorde van alle ringetjes, boutjes en moertjes ook maar weer even opgezocht.
Afbeelding
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

do jun 20, 2013 13:49

En weer wat voortgang. Links achter staat de auto al weer op zichzelf. De remmen heb ik nog even weggelaten omdat het anders toch weer roestig is. Die zet ik er wel als een van de laatste dingen op.
Ook nog wat kleine dingetjes doen aan de achteras. Ik ben een beugeltje van de ABS kabel vergeten en alle boutjes krijgen nog een lik verf. De loop van de ABS kabel had ik in eerste instantie helemaal verkeerd (origineel zit niet heel logisch) maar dankzij foto's van de demontage weet ik nu wel hoe het moet. Rechtsachter is nog niet zo ver. Ik worstel nog met een afgebroken bout in de fusee.
Afbeelding

Omdat het uitboren van zo'n bout een erg saai karwei is (en veel geduld vraagt) wissel ik het af met een andere saai geduld klusje; het voorbewerken van de achterspatborden en het achterpaneel. Schades van vroeger zijn er al uit maar op een paar punten was ik er nog niet helemaal tevreden mee. En natuurlijk zelfs strak plaatwerk vraagt nog wel wat voorbewerking. Eerst maar eens grof geschuurd en deels al met spuitplamuur ingespoten. Alleen rechtsachter nog gedaan.
Afbeelding
Afbeelding

Verder liggen nog klaar voor verder bewerken de zijskirts (zaten wat kleine scheurtjes in) en de achterklep.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

ma sep 02, 2013 09:13

Na een vakantie pauze weer verder gegaan. Eindelijk de naaf van de rechterkant af kunnen maken. Ik heb uiteindelijk een complete M10 bout moeten uitboren, de restanten van de langsarmlagerbus er moeten werken en nog een klein M6 boutje moeten uitboren. Ik heb ongeveer een complete borenset bot gekregen op alleen de M10 bout. Wat is dat serieus hard spul. Uit kunnen boren tot de rest van de bout een busje was geworden met een dikte van +- 1mm en toen er uit kunnen tikken. Gelukkig zit de bout in het naaf gietstuk niet in schroefdraad. Toch is het zo ontzettend vast gaan zitten dat het zelfs met een pers er niet uit te krijgen was. In ieder geval nu gelukt en erg blij dat het achter de rug is.
Afbeelding

Gelijk al weer gemonteerd na een snel likje verf voor het oog. Ook alle beugeltjes etc teruggezet en nu de ABS kabel en de remslangen kunnen plaatsen. Ook de andere kant is inmiddels zo ver. Nu nog even op zoek naar een vervanging voor de uitgeboorde bouten en dan kan de as eindelijk afgerond worden.
Afbeelding
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

wo sep 04, 2013 11:47

En hij is afgemonteerd! Alle boutjes vastgedraaid terwijl de wielophanging het gewicht van de auto draagt, rubber dopjes van de bodemplaat overal weer terug gezet en het benzine filter ook gelijk vervangen. Na een dik jaar stilstand stond er nog steeds druk op de benzine leiding; die is dus goed lekdicht. Paar plekjes natippen met de tectyl en dan mag hij eindelijk weer op zijn wielen staan. Nu over naar de achterklep en achterdeuren.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

do sep 05, 2013 09:20

De eerste achterdeur ligt er uit. Aan de auto maar zoveel mogelijk leeg gehaald zodat het restant enigzins te tillen was. Viel me nog mee. Wat komen er een hoop onderdelen uit zo'n deur trouwens.
Afbeelding
na constant voor mijn voeten te hebben gelopen wou mijn hond ook nog eens niet buiten beeld van de camera :D
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

do sep 05, 2013 09:47

Dubbelpost
Laatst gewijzigd door Engine op do sep 05, 2013 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

do sep 05, 2013 13:43

Langzaam, maar gestaag.... je komt er wel! :thumbs:

Maareuh.... die voortuin begint zo langzamerhand wel op die van Onslow te lijken! :wink:
Laatst gewijzigd door Alessandro op do sep 05, 2013 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

Re: RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

do sep 05, 2013 13:52

Langzaam, maar gestaag.... je komt er wel! :thunbs:

Maareuh.... die voortuin begint zo langzamerhand wel op die van Onslow te lijken! :wink:
Thanks. Inderdaad langzaam maar gestaag.
:D Heb ik al van meer gehoord naar aanleiding van deze foto.. No worries; dit is soms tijdens de uurtjes dat ik bezig ben. Alfa staat normaal onder een hoes en onderdelen liggen nu allemaal netjes in de schuur.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

ma sep 09, 2013 09:15

Leuk hoor! Heel herkanbaar ook (heb hetzelfde met m'n 156 gedaan afgelopen zomer).

Is het geen idee om die roeste naafbouten (waar schokbreker en dwarssteunen liggen) te vervangen? Het doet afbreuk aan al je andere werk. (schrik wel niet van de prijs bij de alfa dealer).
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Terug naar “Projecten”