Eigenlijk heel simpel:Je zet de onderdelen in soda water en zorgt dat ze ondergedompeld zijn. Zet wat plaatjes met een vrij edel metaal (edeler dan je onderdelen) erin die geen direct contact hebben met je onderdelen. Ik gebruik wat afval stukjes RVS. En zet er vervolgens 12V DC overheen, plus kant aan het edel metaal en min kant aan het onderdeel. Ik heb een oude oplader van iets gepakt (zo iets als een telefoon lader) die van 220V AC een 12V DC maakt. Met een multimeter kan je controleren of er een goed spanningverschil is tussen het water dicht bij het edel metaal en het water dicht bij het onderdeel. Zo'n 8V is goed haalbaar, een deel gaat namelijk meestal verloren in het aansluiten van de min kant aan je onderdeel. Na een paar minuten zie je dat er langzaam wat luchtbelletjes vanaf beginnen te komen. Na een paar uur is dat nog veel duidelijker. Alles waar het water contact me heeft weekt de roest en losse verf laag los. Het duurt iets van 5 uur maar ik kijk vooral naar hoe ver het is. Als je het eruit haalt zie je nog geen verschil maar met heel kort erover vegen met de staalborstel zorgt ervoor dat vrijwel alles weg is.
Het is een wat simpeler en goedkoper alternatief voor stralen en het resultaat is niet veel minder. Wel veel meer (wacht)tijd.