Ik zit met een irritant probleem in mijn gerestaureerde Bertone.
Bij 120km/u treedt er een resonantie of trilling op. Naarmate je harder rijdt wordt het wat erger.
Het zit niet in het toerenbereik, maar in snelheid. Als ik in de 3e of 4e versnelling het zelfde toerental draai als bij 120km/u in de 5e versnelling is er niets aan de hand. 120km/u in de 4e versnelling levert ook weer de resonantie.
Bij de Bertone heb ik het volgende gedaan omdat het versleten was of om de trilling uit te bannen:
- nieuwe hardy.
- nieuwe kruisjes.
- nieuw tussensteunlager en steun.
- cardanas laten balanceren.
- Nieuwe messing bus in de krukas.
- Wielen gebalanceerd en uitgelijnd.
- Alle bussen in de ophanging zijn vervangen.
- voorwiellagers zijn nieuw, deze gecontroleerd.
- Ophanging voorzijde nagelopen op lossen onderdelen
Feitelijk is de hele onderkant voorzien van nieuwe lagers, bussen en ophangingen.
En uiteindelijk heb ik de achteras vervangen voor een gereviseerde 2000 as van JC (om achterasproblemen uit te sluiten)
probleem bleef en om zeker te zijn ook nog een keer de as vervangen voor die van een spider 1600 (trekt wel hard, maar resonantie blijft)
Ik ben er nu wel zeker van dat het niet in de aandrijflijn zit, maar waar wel?
Iemand nog suggesties of moet ik er mee leren leven??