Nou, ik ben ook weer terug onder de levenden. Weekendje naar Monza geweest, zaterdag 6:30u de deur uit, vannacht 1:00u thuis door wat vertraging op Malpenza.
Lang geleden dat ik weer eens een volledig F1-weekend heb meegemaakt, maar het was wel echt genieten tussen die knettergekke Italianen. De race zelf viel een beetje tegen, zeker omdat eigenlijk na een paar ronden wel duidelijk was dat Vettel weer gingen winnen. In het middenveld waren er wel wat gevechten en ook de Marussia's waren continu in gevecht....met elkaar. (spanneeeeend!) De GP was ook leuk om naar te kijken, zat echt enorm kort bij elkaar. Leuke competetieve klasse, en zó veel langerzamer dan een F1 zijn die dingen ook weer niet. (al zijn de F1's eigenlijk wat slomer geworden de laatste jaren, zitten nu toch meer dan 10 seconden boven het ronderecord uit 2004!)
Op de tribune was het ook super gezellig, al was er zaterdag een Fins koppel van rond de 55-60 naast ons dat een beetje stampij was aan het maken omdat wij volgens hun niet op onze plaatsen zaten. (gewoon ijzeren banken met nummers op geschilderd) Maar omdat anderen wat breed zaten en velen maar gewoon ergens wat gaan zitten, wat het gewoon onduidelijk. Iedereen zei dat ze gewoon maar ergens moesten gaan zitten waar plek was (zoals velen doen), maar dat weigerden ze. Na een kwartier draaiden ze helemaal bij en toen was het goed en één en al gezelligheid. Voor ons zat nog een Russisch koppel van rond de 30 (leuke dame!) die bijna iedere(!) race gaan bekijken! De plek die we hadden uitgekozen was denk ik wel één van de betere op de baan. Groot scherm voor ons waardoor alles goed was te zien, laatste stukje rechte stuk te zien (met DRS-zone) en bij de eerste chicane na start/finish zijn redelijk wat inhaalacties of schiet er wel eens eentje rechtdoor.
Monza zelf vind ik ook echt wel een gaaf complex, ben ook nog even op de oude kom-baan geweest. Mooi dat ze die nog bijna volledig intact hebben gehouden. Ook de hele omgeving in dat immense park is gaaf en creëert veel sfeer. Het enige jammere was dat er véél te weinig catering was. De wachttijd om een pilsje of broodje te scoren was meer dan een uur! Dus op zondag gewoon zelf eten en drinken meegenomen, werd natuurlijk niet op gecontroleerd.
Het dreigde zaterdag wel nog bijna voor ons in de soep te lopen. We zouden op Linate landen en de persoon van GP Travel die ons 2 dagen zou ophalen/brengen stuurde en SMS dat hij wat later was. Eenmaal op 't vliegveld belde hij dat hij 't niet kon vinden en ook geen vlucht vanuit Brussel zag staan. Waardoor ik maar eens voorzichtig opmerkte op hij niet op Malpenza stond te wachten...
(het mooie is dat hij zelf die vlucht voor ons geboekt had!)
Hij bood aan dat we dan maar een taxi op zijn kosten zouden pakken, maar hij kon er ook binnen een half uur zijn. Omdat er toch pauze op de baan was tussen 13:00 en 14:00 hebben we gewoon op hem gewacht. Uiteindelijk waren we om 13:25u op het circuit, maar moesten wel nog een half uur lopen. Om 13:55u zaten we op onze stek, precies op tijd voor de kwalificatie. 's Avonds zaten we met 4 anderen via GP Travel in een Novotel in het noorden van de Milaan. Die avond dus lekker in de stad kunnen eten en wat gaan drinken. Dag erna 's ochtends meteen aar Monza en na de podiumceremonie weer het busje in om eerst andere mensen om Linate te droppen en ons naar Malpenza.
Nog ff wat fotootjes:
Bij de GP2 zat het erg kort op elkaar en ging er ook vaker wat mis
Videootje van de start:
http://www.youtube.com/watch?v=vcYmHtkBdGQ
En de driver parade. Alle Italianen werden helemaal gek, tot aan rookbommen met rode rook aan toe! (op 't einde links in beeld):
http://www.youtube.com/watch?v=Ado4aYkxyF4
Wat me trouwens wel opvalt is hoeveel fans teams als Red Bull en vooral Lotus hebben, ondanks dat ze nog niet zo heel lang actief in de F1 actief zijn. Raikkonen rijdt pas 1,5 jaar weer mee en het team bestaat ook pas 1,5 jaar in deze goudzwarte hoedanigheid meen ik. Maar echt ongelofelijk veel mensen die je met petjes en truitjes hier van ziet. Dat je veel RBR ziet snap ik wel, al jaren succesvol en er zijn altijd mensen die daar gevoelig voor zijn om daarom maar te gaan supporteren. (hoewel ik zelf juist altijd de underdogs sympathieker vind)