Hmm, toevallig op de dag af 2 jaar later weer een update...
Nadat bij het SS van 2011 het vliegwiel was afgebroken, waren nu de lagers uitgelopen. In de tussentijd was in februari 2012 het vorige blokje overleden, drijfstang had gat in het motorblok gemaakt ik denk een klep afgebroken waardoor de boel vastliep. Misschien wel een gevolgschade van het uitbreken van het vliegwiel, waardoor de motor over zijn toeren had gedraaid en misschien toch een klep licht geraakt door de zuiger. Maar dat was niet meer na te gaan. Het vervangende 16v blokje was van onbekende oorsprong en had ik er zo ingelegd, alleen even vluchtig de nokkenassen geinspecteerd. Liep prima verder maar misschien toch de krukaslagers na moeten kijken of preventief vervangen. Enfin, foto's van SS AR 2013:
Had nog geprobeerd er thuis mee te komen maar bij Abcoude was het definitief over en via de Wegenwacht een sleepwagen laten komen. Ik had nog een 16v uit een 145 liggen, ooit goedkoop overgenomen van Kurp met de mededeling dat dit blok ook uitgelopen lagers had. Dit tevoorschijn gehaald en geïnspecteerd, de lagers waren inderdaad bijna allemaal helemaal weg maar de krukas was zo goed als onbeschadigd maar deze toch gewisseld voor eentje die echt goed was en blok opnieuw opgebouwd met nieuwe lagers, waterpomp, hulpkoppelingscilinder etcetera, niet boeiend maar wel veel uren werk. Overigens waren van dit blok alle 4 de nokkenassen nog helemaal goed, dat zie je niet vaak en als dat niet was, was ik er niet aan begonnen en had ik er tijdelijk een enkelcarb 1.5 blokje ingelegd maar ben nu toch blij weer een prima 16v paraat te hebben.
Kwam toch nog wat vreemds tegen, na het aandraaien van een drijftanglagerkap draaide de krukas niet meer lekker. Bleek dat een kap en drijfstang mismatched waren ondanks dar er hetzelfde nr op stond, ik voelde duidelijk een overgang en er zaten ook sporen op, enfin een andere drijfstang met bijbehorende kap gemonteerd, gelukkig hetzelfde gewicht.
Motor uitgebouwd op een nieuwe manier, blok op de grond laten zakken en de auto aan de ketting, die aan een dakbalk hangt, opgetakeld, blok eronderuit schuiven, gaat prima.
Om te kijken hoe het uitziet had ik er de BBS velgen opgezet die eigenlijk voor de Lancia bedoeld zijn. Waren 5x130 7x16 en 8x16 Porsche velgen die ik van Marktplaats vandaan had en opgeknapt en bijgeboord met 4x98, met nieuwe buitenranden voor de 7x16 om ze 8.5x16 te maken. Met 245/35 banden ha, en 215/40 op de 8x16. Paste prima op de Sud en ziet zeer goed uit maar wel moeten dan de 166 mega Brembo klauwen uit de voorwielen en ook de schijven, anders komt het te breed uit. Ook moet de eigenbouw achteras dan wat versmald worden. Dus dat doen we dan maar...
De grote 166 Brembo klauwen met 305mm Fiat Coupe Turbo 20v schijven werkten prima, ook icm de standaard hoofdremcilinder, was echt fijn remmen goed doseerbaar en zo, in het begin deed ik vaker voor de woon-werk snelweg afrit nog effe vaart maken om dan van 160 naar 40 lekker hard te remmen, maar na een paar keer weet je dat wel. Heb nooit meer dan 25% van de mogelijkheden gebruikt ook op het circuit niet en na 3 of 4 jaar zijn de schijven en blokken nog als nieuw, voordeel van overbemeten. Maar de dikte van de klauwen maakte 10 mm spacers noodzakelijk voor de Azev A 7.5x16 ET20 velgen, en dan is er nog de dikte van het schijfhart. Met de spacer en schijf weg komt de BBS velg genoeg naar binnen om mooi te passen. De velg is 8x16 ET11, maar ik heb dus de veerpoten 20mm verder naar buiten gezet indertijd en de schermen zijn verbreed dus deze getallen zijn niet van toepassing op ander Suds/33s.
Daarom dus weer klauwen en schijven op de bak, en zo hoort dat ook eigenlijk bij een Sud. Had eens op een engelstalig forum gelezen dat 105/transaxle klauwen gewoon op een Sud bak zouden passen, en ook de aluminium Brembo klauwen van de 75 TS voor geventileerde schijven. Ik wou natuurlijk niet terug naar de standaard setup en geventileerde schijven op de bak is wel gaaf om te hebben (niemand die het ziet natuurlijk). Een sud heeft platte schijven nodig en volgens dat engelstalige forum kon je Mazda B200 (pickup) schijven gebruiken met een speciaal gemaaket adapter. Op de Brembo online catalogus gekeken waar alle maten op staan maar dat was me toch te bewerkelijk. Daar wel geschikte schijven gevonden voor mijn setup, die van een 6 cilinder BMW E30 3 serie. Die zijn 260x22 met een lage offset. Door de standaard Sud spacer van 22mm en nog een extra ring van 3 mm tussen schijf en bak flens te plaatsen kwam ik goed uit.
Via dit forum 75 TS klauwen me laten bezorgen, en die passen bijna plug&play alleen moeten er wat tussenschotjes van de bak verwijderd worden wat geen invloed heeft op de sterkte. Ook zit de remleidingaansluiting van deze klauwen nu aan de onderkant (bij deze horizontale montage) en ook daarvoor moet een tussenschotje verwijderd worden om de leiding plaats te geven. Dat ging probleemloos aan de linkerkant, maar aan de andere kant van de Sud bak ging dat niet, is niet symmetrisch want de versnellingsbak flens zit gedraaid t.ov. links. Moeilijk uit te leggen maar wie er mee aan de gang gaat zal het zelf zien. Om een lang verhaal niet heel lang te maken, ik had 2 linker klauwen van de 75TS nodig, of je moet iemand weten die vakkundig een extra aansluiting in een rechterklauw kan boren, tappen en afwerken...een extra linkerklauw kopen voor 35 euro is dan eenvoudiger.
Aan de linkerkant gaat de remleiding achterlangs weg, aan de rechterkant voorlangs, gaat niet anders en daarom 2 linkerklauwen nodig.
De BMW schijf met 6 gaten er in geboord voor montage op de Sud bak, de Sud 22 mm spacer en een spacer zelfgemaakt uitgeslepen uit 3mm dikke plaat. Dat ding met de bouten is een losse oude homokineet voor testmontage.
Mooi toch? Een heel verhaal hierboven maar in de praktijk goed te doen zonder speciaal gereedschap.
Helaas zijn deze BMW schijven alleen bruikbaar omdat ik mijn veerpoten verder naar buiten heb geplaatst, buiten de standaard Sud spacer komt er de 3mm spacer bij en 7mm van de schijfdikte, dus je hebt 10mm extra wat precies goed is voor mijn setup met de 33 veerpoten die ook nog 10mm extra hebben t.o.v. Sud veerpoten (die 20mm heb ik dus nodig) maar dus 10mm teveel voor een standaard Sud. Wel kan je de originele schijven gebruiken met deze 75TS Brembo's, waarbij de tussenstukjes in de klauw verwijderd worden, of standaard klauwen van een 1.6-1.8-2.0 75 of soortgelijken, maar die zijn van ijzer...ik heb 5 auto's (geen rijklaar momenteel) maar op geen enkele komen nog ijzeren klauwen...
De achteras ga ik ook nog aanpassen, dit was de eigenbouw die in de voorgaande pagina's van dit topic beschreven staat, die heeft ook grote schijven met Wilwood klauwen maar daar komen gewoon standaard Golf 2 GTI fusees+schijven op, met Golf 5 alu klauwen, deze worden op Markplaats aangeboden voor 110 euro per paar, nieuw en origineel.
Intussen ligt het blok inbouwklaar, wachten is nog op wat remleidinkjes die wil ik niet zelf maken maar kant en klaar kopen, toevallig kwam ik een set voor een VW bus tegen op Marktplaats waar alles in zat wat ik nodig heb en nog wat extra voor de toekomst...
Dus nog het blok er in hangen, de achteras aanpassen en dan is ie technisch klaar. Maar er zit hier en daar wat roestschade aan het plaatwerk, dat neem ik dan ook maar gelijk mee en i.p.v. deels overspuiten denk ik aan een een wrap in halfmat donker zilver...heb monsters aangevraagd in A4 en ga daar eerst eens een 1:24 mee doen om te kijken hoe het uit ziet, wordt vervolgd...
De Brembo setup van de voorzijde met de 166 klauwen en 305 mm schijven en adapters voor 33 poten komt beschikbaar voor verkoop. De klauwen waren perfect toen ik die kocht, geen geoxideerde klompen van een sloper maar als nieuw van een jonge schade auto. De schijven zijn ook nog als nieuw. Zal t.z.t een verkoop topic maken met foto's maar bieden via pb mag al. Hoeft niet zo'n geweldig bedrag te kosten als wat ik hier vaker voorbij zie komen maar het zou wel met een 2 (of 3,4) mogen beginnen en 3 cijfers voor de komma...
De Wilwood handremklauwen van de achterzijde gaan ook in de verkoop maar de markt hier op dit forum zal wat moeilijk liggen, veel werk om aan te passen, zijn niet goedkoop en de handremwerking is marginaal, net goed genoeg voor de APK als je de handel met 2 handen aantrekt.
De 7.5x16 Azev A velgen in donkergrijs met gepolijste rand en zonder deksels gaan ook in de verkoop. Niet echt mooi gespoten en de randen mogen wel eens opnieuw gepolijst maar voor de rest in orde. Steek 4x100, mogen weg voor de lage vaste prijs van 150 euro. Banden zijn kaal.