Op Belgische platen?
Beschrijving zegt "PULMAN TURISTICO"
Er reden in Belgie in de jaren zestig tenminste 3 verschillende prachtige Alfa 1000AI touringcars rond die allemaal licht van elkaar verschilden qua opbouw. Wie de opbouw heeft gemaakt is me helaas onbekend. Het zou zomaar een Belgische bouwer geweest kunnen zijn. Zeer mooie voertuigen waarvan ik tot no toe nog nooit een kleurenfoto heb gezien. Ik zal eens in mijn archief kijken naar een zwart wit foto van deze specifieke bus, moet aan de hand van het kenteken met zekerheid lukken. Hartelijk bedankt voor het plaatsen van deze prachtige foto. Weet je toevallig waar en wanneer deze foto genomen is? Iets in mijn archieven wijst naar de stad Gent voor deze Belgische 1000AI voertuigen, maar of dat korrekt is weet ik helaas niet. Gezien het tijdperk waarin ze dienst deden moeten er vast en zeker nog meerder foto's rondzwerven.
Hey, dit is inderdaad een Mille maar hier zit reeds een Leyland motor ingebouwd? De opbouw is een Desot uit Gits (Roeselare) reeds meer dan twee decennia gesloten.
Dit is één van de bussen die gebouwd werden tussen circa '63 / '65. Die waren bedoeld om na de Expo '58 op het Oostblok en Rusland te rijden.
De autocar beschikte in die tijd over een bar en toilet, De zwakke Alfa motoren werden snel vervangen door Leyland's wat tevens ook gebeurde met de Lancia's.
Die trouwens ook verkocht werden door Desot, dat een roemrijk bedrijf was met weluitgeruste bussen en autocars. Na het verdwijnen van de Italiaanse merken werd
dan het merk Pegaso verkocht wat eveneens niet al te populair was.Het bedrijf verdween midden de jaren '80.
Daar deze foto van op zijn laatste levensjaren was ( '82/'85 ) en reeds de nieuwe nummerplaten had,weet ik niet op het op deze was dat ik jaren voordien had gereden
of één van de andere. Het was een bus met een in die tijd zeer moderne 8 versnellingsbak en een uitstekend zacht servostuur voor zijn tijd en een pracht was om mee
te rijden, spijtig van de zwakke motoren.
Ik denk dat er van deze alfa's wel een paar tientallen verkocht zijn geweest, maar deze opbouw werd ook veelvoudig op andere merken toegepast.
AE,