Na een breuk aan de casterstang van de rechter voorophanging van mijn Alfa 75 (draadstang kant chassis was zowat kaal geworden, waardoor de casterstang telkens los kwam), heb ik een casterstangkit van AR parts aangeschaft om gelijk de standaard rubbers up te graden naar de kogels.
Intussen zijn de nodige aanpassingen aan het chassis gebeurd (gaatjes om kogels vast te zetten geboord en behandeld). Na montage zal de casterstang aan de kant van het chassis nu vastzitten aan de kogel, waardoor er geen uitrekken of indrukken van rubbers meer is: geweldig!
De andere kant van de casterstang, de kant met het "platte" gedeelte en geboord gat, wordt gewoon met een bout en moer vastgezet aan de bovenarm van de ophanging, wat opzich eigenlijk ook een starre verbinding is: nog steeds geweldig! (zie ook foto van de uiteindelijke setup, eventjes geleend van de site van arparts.nl, dus inclusief fout gemonteerde casterstang: bocht hoort andersom te zitten...
MAAR...
Het grote voordeel van de kogels tov de rubbers zou moeten zijn dat de caster niet meer afhankelijk is van de belasting op het wiel. Allemaal goed en wel wanneer de casterarm min of meer horizontaal blijft, maar wat als het wiel in- of uitveert? Dan verandert toch de hoek van de casterstang, en bijgevolg ook de horizontale afstand tussen de kogel en de bovenste draagarm van de ophanging, en dus toch ook de caster?
Misschien zoek ik het te ver, maar een ruwe schatting (even driehoeksmeetkunde van onder het stof gehaald) leert mij dat deze horizontale afstand variatie ten gevolge van in- en uitveren van het wiel gemakkelijk tot 5mm kan oplopen...
Mis ik iets of klopt mijn veronderstelling? Niet dat dit dramatisch is, het zal in ieder geval beter zijn dan met de originele rubbers...
Maar mijn grootste bezorgdheid heeft te maken met het vastzetten van de casterstang op de bovenarm van de ophanging. Zoals gezegd en ook te zien is op onderstaande foto (deze keer wel van mijn eigen 75 genomen), wordt het platte gedeelte van de stang met bout en moer gewoon vastgezet. Ook hier maak ik me zorgen bij het in- en uitveren van het wiel: dit kan toch niet anders dan serieus wringen als de bout en moer "normaal" vastgezet worden?
Bij mij zat er - behalve een rondel - in elk geval niets soepel in de bout-moet verbinding...
Moet ik deze verbinding misschien minder vast monteren en enkel rekenen op de splitpen om de moer op zijn plaats te houden, zodat de stang een zekere "kantelvrijheid" heeft? Tips?
Bottomline: Nu de standaard rubbers vervangen zijn door kogels dus ook de verbinding met de bovenste draagram star is, kan ik dus alleen maar veronderstellen dat alle flex enkel nog uit de rubber van de bovenste draagarm komt, zeker bij in- en uitveren.
Wat is de ervaring hiermee: kan die draagarm rubber daar tegen? En wat als ik deze rubber ook naar poly zou willen upgraden: nog meer stijfheid, maar dus nog meer wringkrachten?
Ik ben niet aan 't panikeren, hoor (dat lijkt alleen maar zo ), maar ik vraag het mij toch af, voor ik straks alles defintief monteer...