Aha, jullie zien dat aan de nummerplaat. Bij ons in België kan je dat niet zien op basis van enkel en alleen de nummerplaat vandaar mijn verwondering
Moet je wel een beetje mee oefenen hoor....meestal begin je met een referentie van bijvoorbeeld je eigen auto.
Mijn Juul heeft bijvoorbeeld XD in het midden dus cijfers- letters- cijfers en die is van 1978 ....in 1979 waren die kentekens op en zijn ze begonnen met letters- cijfers- letters...dus DJ-42-YD is van 1979 en GN-67 nogwat zou van 1980 zijn.
Enzovoort....
Niet helemaal. De lettercombinaties die beginnen met 'Y' zijn namelijk nooit uitgegeven, maar ze zijn vanaf de 'X' direct doorgegaan naar DB-01-DB waarmee op dat moment de kentekenplaat ook verplicht geel moest zijn. Volgens een pagina op de website van het Louwman museum zou dat op 25 september 1978 zijn geweest. Niet lang daarna gold de verplichting van de gele kentekenplaat met terugwerkende kracht voor alle auto's van dat jaar.
Momenteel wordt de overgeslagen 'Y' reeks gebruikt voor import personenwagens van na 1-1-1973 en voor 1-1-1978 en deze voertuigen mogen klassiek blauwe kentekenplaten voeren. Voertuigen van voor 1-1-1973 krijgen een kenteken uit reeksen die reeds in de jaren vijftig waren overgeslagen; voor personenwagens is dit op dit moment 'AR-00-00' en die mogen dus eveneens klassiek blauw voeren.
De kentekencombinatie verwijst overigens naar de datum aanmelding in Nederland en is dus geen rechtstreekse verwijzing naar hoe oud het voertuig is. Door het kenteken op de website van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) in te tikken kan je die informatie echter eenvoudig achterhalen.
Vaak gaat de leeftijd wel op, alleen tussen de 10 en (de laatste jaren richting) 20 procent heeft eerder in het buitenland rondgereden en heeft daarom een nieuwer kenteken. Zo heeft mijn auto uit 1990 een kenteken uit 2001, wat mij een keer de vraag opleverde "Waarom heb jij een kenteken dat niet bij je auto hoort?"
Bedoeld werd dus: "Waarom heb jij een kenteken dat niet bij
het bouwjaar van je auto hoort. Nou omdat-ie dus eerst 11 jaar in Duitsland heeft rondgetuft.
Gele kentekenplaten zijn voor zover ik weet gewoon per 1-1-78 verplicht geworden toch, niet met terugwerkende kracht? In 1977 kon je al kiezen voor gele platen, dit hebben mijn ouders ook gedaan toen ze in dat jaar een nieuwe Sud kochten. Die auto heeft, in elk geval totdat m'n ouders hem inruilden, nooit blauwe platen gehad.
On-topic: vandaag rond 18:00 een grijze GT diesel uit 2005 in de buurt van Langedijk en vlak daarna een rode 916 Spider uit 1998 (maar met kenteken uit 2009, daar hebben we weer zo'n import-geval
) in Langedijk.