Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Historisch racen: AR-33-QV (type 2)

zo okt 27, 2013 13:16

Hmmm, niet om vervelend te doen hoor, maar ik begrijp deze keus niet helemaal....

Vraag mij twee dingen af, eigenlijk drie:
Waarom zet je zulke ongelofelijk overbemeten remmen op een dergelijk lichte auto, nog even afgezien van het toch wel forse onafgeveerd gewicht wat je toevoegt .
Wat voor banden wil je gaan rijden met 16 of 17 inch, je afrolmaat dus overbrenging zal denk ik aardig veranderen. Slicks beginnen meen ik op 605.
En drie: niet om vervelend te doen maar haal dat " historisch" maar uit de titel, want met 16 inch of hoger is meedoen aan welke historische klasse dan ook niet meer mogelijk...hooguit wellicht youngtimers.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Historisch racen: AR-33-QV (type 2)

zo okt 27, 2013 13:40

Ik heb het afgelopen anderhalf jaar nogal met de remmerij zitten pielen, heeft véél geld en véél tijd gekost. Nu op de race-Giulia (900 kilo zonder benzine & rijder, een 33 moet toch (nog) lichter zijn ?) terug naar massieve standaard-maat Brembo's, héérlijk lichte TS klauwen en het fe-no-me-nale Carbone Lorraine LC6 remblok. Ik kom werkelijk niéts aan stopkracht tekort ! En inderdaad, al die kilo's extra van die grote schijven en die monsterklauwen moeten door het schokdemperke onder controle worden gehouden, en dat effect wordt denk ik inderdaad nogal eens onderschat of zelfs niet eens in de race-overwegingen meegenomen.

En tja, banden... Mijn niet onbeperkte budget vaart érg wel bij de keuze voor 15" velgen. Reken het nog maar eens goed na...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Historisch racen: AR-33-QV (type 2)

zo okt 27, 2013 14:11

Die 'monster'klauwen zijn lichter als die gietijzeren meuk die eraf komt. enkel de schijf is zwaarder. En met deze setup heb je geen exotische remblokjes nodig om hard te blijven remmen... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Historisch racen: AR-33-QV (type 2)

zo okt 27, 2013 14:51

Okay, best. Gewicht-issue dan een soort van opgelost. Maar ga jij maar eens met "niet exotische" remblokjes het circuit op en lekker gassen. Straat- en DS2500 achtige blokken houden dat drie, vier rondjes vol en dan is er niemand meer thuis. Daar sta je dan (al dan niet in de grindbak) met de lichte 166 klauwen en grote, iets zwaardere schrijven.... Remblokken zijn echt minstens, zo niet nóg belangrijker dan schijven/klauwen !!
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Historisch racen: AR-33-QV (type 2)

zo okt 27, 2013 15:15

Het verschil in gewicht qua remschijf zal 1 tot 2 kilo per kant zijn. Dit wordt goeddeels gecompenseerd door het gewicht van die enorme, maar aluminium remklauw. Wieldiameter zal in eerste instantie 16" worden. Slicks in hoogte 580 zijn gewoon verkrijgbaar, maar niet "op de hoek", dus kwestie van iets meer moeite doen. Kosten is maar net hoeveel moeite je doet. De kostprijs van EUR 0,- die ze nu hadden (incl velgen) was allezins aanvaardbaar.

Daarnaast profiteer ik van het voorwerk wat iemand anders al gedaan heeft. De set is kant-en-klaar passend voor de 33 en kost dus geen r&d-tijd met dito kostenplaatje en irritatie. Ik gok dat een set CL-blokken voor de Giulia net zoveel kost als deze set compleet? Om nog maar niet te spreken over de evt slijtage-kosten (EUR 34 voor een setje blokken en EUR 33 voor een setje schijven).

De ervaring zal het leren wat deze aanpassing zal brengen, time to beat op CPZ is in ieder geval 2:15.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Historisch racen: AR-33-QV (type 2)

zo okt 27, 2013 15:27

Benieuwd welke slicks je dan bedoelt, yokohama is 210 breed, en pirelli heeft ook 580 maar die zijn maar liefst 235 breed,,, levert je fors meer rolweerstand op, en daarnaast zoveel extra grip in de bochten dat je dan helemaal geen remmen meer nodig hebt... :D

We zullen het gaan zien...
Maar gevoelsmatig heb ik mijn twijfels. Maar goed ik heb ook geen ervaring met voorwielaandrijving op het circuit.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Historisch racen: AR-33-QV (type 2)

zo okt 27, 2013 15:57

Alle ervaring die hier gedeeld wordt is mooi meegenomen.
Voor mij gratis kennis die ik weer kan meenemen in de hobby.

Dank dus voor alle input!
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Historisch racen: AR-33-QV (type 2)

zo okt 27, 2013 17:24

Okay, best. Gewicht-issue dan een soort van opgelost. Maar ga jij maar eens met "niet exotische" remblokjes het circuit op en lekker gassen. Straat- en DS2500 achtige blokken houden dat drie, vier rondjes vol en dan is er niemand meer thuis. Daar sta je dan (al dan niet in de grindbak) met de lichte 166 klauwen en grote, iets zwaardere schrijven.... Remblokken zijn echt minstens, zo niet nóg belangrijker dan schijven/klauwen !!
Het probleem bij racegebruik is hitte, daardoor verglazen de remblokken. De originele schijven en kleine blokken worden veel zwaarder belast en worden veel heter als deze vele grotere schijven en blokken bij dezelfde belasting. Immers door de grotere schijven wordt het moment groter ( hoe verder naar buiten je gaat hoe groter de arm) en ook het remoppervlak is groter door de grotere blokken. Deze remmen worden dus een stuk minder snel heet. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Historisch racen: AR-33-QV (type 2)

zo okt 27, 2013 18:36

Een probleem met overbemeten remmen kan zijn dat ze helemaal niet op temperatuur komen...remmen ze misschien redelijk maar wellicht lastig doseerbaar, de toekomst/ gebruikservaringen zullen het uitwijzen.
Verglazen komt met de huidige kwaliteit raceremblokken trouwens denk ik niet meer voor, tenzij er verkeerd gekozen is.
Voordeel van die goede kwaliteit si dat ze lang mee gaan. Ik denk dat ik zo maar een paar seizoenen met een set kan doen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Historisch racen: AR-33-QV (type 2)

zo okt 27, 2013 23:02

Dit zijn straatblokken en die hoeven minder warm te zijn om toch goed te bijten.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Historisch racen: AR-33-QV (type 2)

ma okt 28, 2013 08:14

hoeven mijn blokken ook niet... 8)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Projecten”