Gisteren teruggekomen van 'rondje Ierland' met de AROC-UK. Ben al drie keer eerder geweest, maar voor organisator Nick Clancy was het al de 20e keer dat hij deze boeiende trip in elkaar spijkerde, vandaar een XXL-editie van 3 t/m 13 oktober. Mijn ma was nooit eerder in Ierland geweest, had dat best wel eens willen doen en dit leek me een mooie gelegenheid haar 'alle hoeken van het land' te laten zien. Dus haar maar eens getrakteerd op een vakantie
Omdat we met mijn 33 gingen zat daar ook nog een oversteek door Engeland bij. En dat natuurlijk niet over louter Motorways.
Het precieze aantal deelnemers weet ik niet eens (sommigen deden maar een deel van de toer mee), maar ik schat dat het bij elkaar 30 auto's waren. Mijn moeder ik hebben de volledige toer gedaan, net als de bemanning van drie andere Alfa's met NL-platen (allen bekende SCARB-leden, misschien melden ze zich hier nog wel
) Ingescheept in Hoek van Holland op 1 oktober, nachtboot naar Harwich, en de volgende dag via Cambridge naar Ironbridge (bij Telford/Shrewsbury) gereden.
De volgende dag een prachtige tocht door Noord Wales langs Betws-y-Coed en Beddgelert, naar Holyhead waar we de meeste andere deelnemers ontmoetten. Per snelle veerboot naar Dublin en dan op weg naar Belfast. Met redelijk wat regen... welkom in Ierland
Deze ronde van Ierland ging tegen de klok in. Organisator Nick had voor de meeste dagen zowel een directe als een langere mooie route aangegeven in het routeboek. Wij hebben steeds de mooie routes gedaan en daar vaak nog wat extra's aan vastgeknoopt, zoals kleine bergpassen en smalle weggetjes langs de kust of op weg naar een windmolen(tje).
Na regen komt zonneschijn, zo ook in Ierland. In Westport konden we buiten op een terrasje in de zon van onze koffie genieten, heerlijk. Steeds prima hotels gehad, slechts één was wat minder (maar zeker niet slecht). Terug in Wales bleek de geplande (maar nog niet geboekte) B&B anderhalf uur te ver weg. In plaats daarvan verbleven we in een oud, versleten, maar knus hotelletje in Beddgelert. Het voorgenomen bezoek aan Stratford upon Avon de volgende dag hebben we maar laten schieten. Het regende toch al de hele dag.
Alles bij elkaar een heerlijke vakantie. Bij Guinness zullen ze zich afvragen waar die plotselinge omzetstijging en -daling vandaan kwam. De 33 heeft het geweldig goed gedaan en is na 3928 km ontzettend vies maar heelhuids weer thuis, met beide buitenspiegels er nog op. Al deed een buschauffeur in Wales erg zijn best om het rechter exemplaar er af te rijden...
Ironbridge, aan de rivier Severn. Op deze plek begon de Industriële revolutie zo ongeveer.
Driedubbel parkeren achter het hotel in Belfast. Die stad binnenrijden in avondspits in de regen is euh.. best boeiend.
En zo werd het toch nog een strandvakantie.
Onheilspellend maar het onheil bleef uit.
Kylemore Abbey.
Charles is het prototype niet-van-zijn-stuk-te-krijgen Engelsman, zelfs niet in zijn Spider met stugge veren en dempers op het Ierse asfalt wat soms een aaneenschakeling van 'verkeersdrempels' is.
Afwijken van de aanbevolen route kan echt kei-gaaf zijn.
Asfalt van enige klassen beter. Helemaal voor mij alleen
Colors of Cork.
Pignon en kroonwiel in een molen bij Tacumshane. Netjes vragen levert je de sleutel van het bouwseltje op.
In de Wicklow mountains.
Meer foto's
20th Tour of Ireland:
YouTube Slideshow (7 min.)
Video's plaatsen
Ironbridge (5 min.)
Carrick-a-Rede touwbrug (3 min.)
Video's onderweg
To Ballycastle (9 min.)
Glengesh Pass (25%...) (7 min.)
Ballaghbeama Gap (11 min.)