Marco B

Kosten vervangen thermostaat 146

wo jan 12, 2005 08:50

Hallo,

zoals veel mensen weten had ik last van een thermostaat met rare trekjes. Vorige week deed hij het een paar dagen goed, en sinds de laatste 2 dagen doet hij weer vreemd. Ik besloot dus om de thermostaat toch maar te laten vervangen. Ik belde gisteren met Garage Creemers (alfa dealer in maasniel), en hij zei me dat het hele grapje me ongeveer 138 euro ging kosten.

Heeft iemand ervaring met het laten vervangen van de thermostaat van zijn alfa 146 boxer? De kosten waren zo hoog omdat het spruitstuk ook eronderuit moest en dat het ongeveer 1,5 uur in beslag zou nemen.

Groeten,

Marco

corstiaan

RE: Kosten vervangen thermostaat 146

wo jan 12, 2005 19:55

ik heb het zelf pas ook gedaan een nieuwe thermostaat maar ik heb het inlaatspruitstuk er niet vanaf gehaald.
ben ongeveer een uurtje bezig geweest met dit alles en kosstte me ong 50 euro incl koelvloeistof...als je toch besluit het zelf te doen vergeet dan niet nieuwe klemmen voor je waterslangen.................

Marco B

Re: RE: Kosten vervangen thermostaat 146

do jan 13, 2005 08:37

ik heb het zelf pas ook gedaan een nieuwe thermostaat maar ik heb het inlaatspruitstuk er niet vanaf gehaald.
ben ongeveer een uurtje bezig geweest met dit alles en kosstte me ong 50 euro incl koelvloeistof...als je toch besluit het zelf te doen vergeet dan niet nieuwe klemmen voor je waterslangen.................
Hoi corstiaan,

dus het is helemaal niet nodig om het inlaatspruitstuk er af te halen. Dan snap ik niet hoe ze daarbij komen bij de garage? Ik heb nog nooit een thermostaat vervangen, en heb helaas ook geen technische tekeningen. Ik denk dat ik er wel uit zou komen, maar weet niet waar de thermostaat precies zit. Bovendien heb ik ook niet echt de gelegenheid thuis om fatsoenlijk onder de auto te kunnen werken.

Maar misschien kan ik wel bij de ouders van mijn schoonbroer terecht, die hebben een smeerput. Heeft iemand hier meer informatie over hoe de thermostaat vervangen moet worden en wat daar allemaal bij komt kijken? Ik bedoel ik heb volgende week toch een paar dagen vrij :D

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do jan 13, 2005 11:24

Het is wel gemakkelijker om het inlaatspruitstuk eraf te halen. Zo is het bij m'n 33 ook gebeurd, alleen dat kost niet veel tijd. 1,5 uur is vrij lang.

Maar als je het inlaatspruitstuk laat zitten. Dan wordt het denk ik wel friemelen, Zit dan de stuurbekrachtigingspomp niet in de weg???

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

TBB

do jan 13, 2005 22:43

Normaal wordt het spruitstuk verwijderd, maar als je garagist een beetje handig is doet ie het ook zonder verwijderen, alleen wat lastiger werk maar veel vlugger gedaan natuurlijk.
Bij mij is ie ook zo vervangen (op m'n 145 boxer, maar ik vermoed identiek voor de 146 boxer) voor 80€ was ie klaar.

Als je het zelf wil doen: je moet niet onder de auto zijn, is op het motorblok gemonteerd. Zelf nooit gedaan maar het lijkt me simpel: koelvloeistof aflaten, slangen los, oude eruit, nieuwe erin, slangen weer vast en vloeistof weer aanvullen en laten ontluchten.

Marco B

za jan 15, 2005 15:58

Ok dan, bedankt!

Dan ga ik maar eens een garage zoeken die goedkoper is.

Terug naar “Algemene Technische vragen”