Carabinieri
Full Member
Full Member

Temperatuurmeter Giulia

zo nov 17, 2013 13:18

Weet dat er voor de oliedrukmeter verschillende sensoren zijn, maar volgens mij voor de watertemperatuur niet.

Wil een meter van Jaeger monteren, alleen zakt deze niet terug naar 0 als ik de meter in de juiste positie zet.

Afbeelding

Als ik hem draai, zakt hij wel naar 0.

Afbeelding

Als ik hem aansluit geeft hij ook een goede waarde aan, maar zakt eveneens niet naar 0.

Metertje overleden of doe ik iets verkeerd?

Lorenzo
Member
Member

RE: Temperatuurmeter Giulia

zo nov 17, 2013 14:46

Dat probleem heb ik ook met de Jaeger tellers. Ik heb geprobeerd de teller open te maken maar ik krijg de ring er niet netjes vanaf. Bij de derde teller heb ik het niet eens meer geprobeerd. Wat ik wel heb gedaan is een gaatje geboord in de behuizing en met een naald de wijzer op de nul gezet. Het heeft bij mij gewerkt en doet het nu al bijna een jaar zonder problemen.
Fiat 500F '67 Bianco
GT 1300 Junior '73 Alfa Rosso
Fiat Panda 4x4 '94 Grigio Metallizzato
Spider 2000 USA '80 Alfa Rosso
Berlina 1750 '67 Blu Olandese
GT Sprint Veloce '67 Bianco Spino

Carabinieri
Full Member
Full Member

Re: RE: Temperatuurmeter Giulia

ma nov 18, 2013 11:14

Dat probleem heb ik ook met de Jaeger tellers. Ik heb geprobeerd de teller open te maken maar ik krijg de ring er niet netjes vanaf. Bij de derde teller heb ik het niet eens meer geprobeerd. Wat ik wel heb gedaan is een gaatje geboord in de behuizing en met een naald de wijzer op de nul gezet. Het heeft bij mij gewerkt en doet het nu al bijna een jaar zonder problemen.
Kun je iets meer vertellen over deze operatie, maw waar heb het gaatje geboord?

don515jz
Full Member
Full Member

ma nov 18, 2013 13:07

Maar wat doet die meter als je er stroom op zet? Want eigenlijk is het niet interessant wat de meter aangeeft als die niet aangesloten is. Het is wel leuk als ie op nul staat, maar ik weet dat bij m'n Sud de meter op 80ºC stond en als ik het contact aan deed dan ging de wijzer naar nul.
Je zou hem moeten testen met een zender. Even een opstelling maken met een stroombron, pan met water waar je de zender on hangt, pan op het gas, kookthermometer er bij en kijken of de aanwijzing klopt.

Carabinieri
Full Member
Full Member

Re: Temperatuurmeter Giulia

ma nov 18, 2013 13:12

Als ik hem aansluit geeft hij ook een goede waarde aan, maar zakt eveneens niet naar 0.
Heb de meter niet getest met koude motor en contact aan, dus weet niet of die dan naar 0 slaat.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma nov 18, 2013 19:35

Wel een goede massa op de meter?
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma nov 18, 2013 19:36

Wel een goede massa op de meter?
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Carabinieri
Full Member
Full Member

ma nov 18, 2013 21:42

Massa is goed en de meter slaat bij contact naar 0.

Heb het klokje inmiddels open gemaakt, is redelijk gelukt. Wijzer verschuiven op 0 wil niet echt lukken, komt nogal precies met de gewichtjes en spoeltjes. Ga wel op zoek naar een goede...

Lorenzo
Member
Member

di nov 19, 2013 11:03

Heb het klokje inmiddels open gemaakt, is redelijk gelukt. Wijzer verschuiven op 0 wil niet echt lukken, komt nogal precies met de gewichtjes en spoeltjes. Ga wel op zoek naar een goede...

Hmm, dat is apart. Ik kon de wijzer zo op het asje verschuiven. Gaatje gemaakt van onderen. De wijzer maakt een soort u bochtje onder de wijzerplaat door. Kon m zo op nul zetten. Maar zou wel graag willen weten hoe je m open hebt gekregen zonder de chromen ring te beschadigen :)
Fiat 500F '67 Bianco

don515jz
Full Member
Full Member

di nov 19, 2013 12:41

Maar wat is het probleem eigenlijk?
Zoals je zelf zegt, wanneer je het contact aan zet gaat de meter naar 0 (voor zo ver dat kan bij een meter die bij 40 begint) en als de motor warm is geeft ie goed aan.
In mijn ogen werkt de meter dan perfect.
Dat wanneer het contact uit staat de naald ergens een willekeurig getal aanwijst maakt toch niet uit? De stand van de naald in onbekrachtigde toestand wordt door de constructie van de meter bepaald het deel van de naald onder het draaipunt is zwaarder dan het deel er boven dus de naald zal omhoog wijzen. Kijk maar eens wat er met de temperatuur gebeurd als je een lange snelle bocht neemt, naar rechts dan wordt de motor warmer, naar links dan wordt de motor kouder :wink: Het leuke van Italiaanse elektronica.

En als je er in zou slagen om de naald ten opzichte van de as te verdraaien dan heb je een meter die dan wel op 0 staat maar de aanwijzing bij warme motor klopt dan zeker niet. De as verdraaid een beperkt aantal graden tussen koud en warm en als de naald onder een andere hoek staat vergeleken de fabrieksafstelling dan zal de naald bij een warme motor ook naar een ander getal wijzen.

Lorenzo
Member
Member

di nov 19, 2013 13:55

En als je er in zou slagen om de naald ten opzichte van de as te verdraaien dan heb je een meter die dan wel op 0 staat maar de aanwijzing bij warme motor klopt dan zeker niet. De as verdraaid een beperkt aantal graden tussen koud en warm en als de naald onder een andere hoek staat vergeleken de fabrieksafstelling dan zal de naald bij een warme motor ook naar een ander getal wijzen.
Ja, dat zou kunnen, tenzij ik 'm natuurlijk op de originele positie heb terug gezet. Dus dat de naald in verloop van tijd verschoven is ten opzichte van de as. Mogelijk door bijvoorbeeld het aanlopen van de naald op de wijzerplaat. Sporen waren dan ook te zien op de wijzerplaat van mijn teller. Wat het ook is, de teller lijkt de juiste temperatuur aan te geven en staat netjes helemaal naar links wanneer de motor koud is.
Fiat 500F '67 Bianco

Carabinieri
Full Member
Full Member

di nov 19, 2013 15:58

Maar wat is het probleem eigenlijk?
Wie heeft gezegd dat er een probleem is:?:

@Lorenzo, ik heb het metertje open gekregen door het randje heel voorzichtig om te buigen. Vervolgens is het behoorlijk wrikken met beleid, niet echt ideaal dus.

Terug naar “Algemene Technische vragen”