vr nov 29, 2013 10:29
Vaak laat een thermostaat in ''koude'' toestand nog altijd een klein beetje koelvloeistof doorlopen, dit is juist belangrijk voor de werking van de thermostaat omdat deze bestaat uit een taps gevormde pen in een waselement; wanneer de was warm word zet dit uit en drukt de pen tegen de veerdruk in naar buiten, waardoor de thermostaatklep opent. Als er vanaf koude toestand geen flow van koelvloeistof langs de thermostaat is duurt het langer voordat de thermostaat opent, en kun je temperatuurpieken krijgen in de motor doordat de koelvloeistof die ''klem'' zit in het thermostaathuis niet evenredig opwarmt met de koelvloeistof die door de rest van het systeem stroomt.. althans, zoiets staat mij nog bij van mijn opleiding Motorvoertuigentechniek.. vergelijk het maar met de situatie die je krijgt als je een kamerthermostaat (dus in huis..) te dicht bij een verwarmingsradiator plaatst, of juist op een hele tochtige plek, dan merk je in huis (vooral als je net de CV hebt aangezet..) een ongelijke verdeling van de warmte in de kamer..
Oh ja, ik zag je laatste vraag over het hoofd, en ja, het kan zijn dat de storing zijn oorzaak heeft bij een kapotte thermostaat; de uitlaatgasregeling dmv de lambdasonde werkt pas vanaf een bepaalde temperatuur van de koelvloeistof, bij mijn 33 pas vanaf een graad of 60. Als de koelvloeistof niet goed op temperatuur komt blijft de motor in zijn opwarmfase hangen, verrijkt hij het mengsel en krijg je vervuiling(koolaanslag) in verbrandingskamers en verder door in de uitlaat, dus ook katalysator en lambdasonde vervuilen door een te rijk mengsel. Vaak geeft dit storingen op de lambdaregeling (uitlaatgas/mengselregeling) in het motormanagement..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')
Life is too short to drive boring cars