Ombouwen is geen probleem voor de RDW in ieder geval. kosten zijn een tientje of zes voor het omkeuren en kan bij elk willekeurig RDW-station.En waarschijnlijk kent de forum-Frankenstein ook wel allerlei componenten die samen te voegen zijn tot iets werkbaars in een Daily. Zullen we maar met zijn allen een paar middagjes gaan beunen dan? Leuk.
Een Busso v6 in de lengte richting parkeren is ook niet zo'n probleem. Beetje afhankelijk van hoe de motorruimte en vooral de vooras eruitziet natuurlijk. Ideaal zou het zijn als de bult van de carterpan ongeveer gelijk zit bij de diesel, aan de voorkant dus. Dan zal de motor er wel in te passen zijn, hoewel de breedte misschien wat lastig kan zijn aangezien de v6 wat breder is als een 4 cilinder.
Een van de dingen waar je tegenaan loopt is de versnellingsbak. Die moet passend zijn voor de Alfa v6 en er is eigenlijk maar 1 bak die dat af-fabriek is, die van de Sei. Helaas is die ook redelijk onvindbaar. Maar hiervoor zijn wel oplossingen te bedenken.
Volgende is de eindoverbrenging. De diesel heeft waarschijnlijk een redelijk lange overbrenging omdat de motor weinig toeren maakt. Het zou dan kunnen dat de benzinemotor er dan erg hard aan moet trekken om de auto vooruit te krijgen, net alsof je constant in een te hoge versnelling rijdt. Als je de originele verhoudingen van de motor en achteras weet kan ik je wel vertellen of dat iets gaat worden met een v6 ervoor. Als de overbrenging van de achteras ergens bij de 4:1 in de buurt komt zal het wel goedkomen.
Een bak aan de motor maken is de lastigste opgave in dit geval. het is niet iets wat je gauw even in een weekend doet ben ik bang. Er gaat wel wat tijd inzitten om het netjes, goed en veilig in te bouwen.
Maar het kan zeker. Wij hebben hier een VW LT oprijwagen met een 3.0 6 cilinder Opel Senator motor erin op gas en we zijn momenteel een zelfde Opel motor in een oude Bedford bus aan het maken.
kijk anders eens of je wat foto's van de motor en motorruimte kunt maken zoals het er nu uitziet. Dan kan ik wellicht al meer zien.