[De 2e lambda sensor heeft een controlerende taak en zal onder normale, bedrijfswarme omstandigheden meten of alle zuurstof in de kat verbrand wordt (met de resterende HC (benzine en andere brandbare deeltjes). Zo ja dan zal deze sensor een nagenoeg altijd hoge spanning geven (geen zuurstof meten). Behalve bij gas los en dus benzineafsluiting.
Er zijn nog een paar uitzonderingen en extra's aan deze sensor maar dat is te verwaarlozen (als deze sensor zuurstof meet en de eerste niet dan is de uitlaat dus lek en tevens zal het pendelen van de eerste sensor hier terug gezien moeten worden). Als de kat niet goed functioneert zal de ECU een foutcode zetten vlgs EOBD.
Een defecte 2e sensor zal dus wel een foutcode zetten maar geen invloed hebben op de rij eigenschappen.
Als je CO(dus geen CO2) stijgt tezamen met je Lambda-waarde zal de verbranding niet optimaal zijn. Immers je CO had verbrand moeten worden naar CO2 maar dat doet het niet voldoende dus stijgt ook het aandeel zuurstof en je Lambda waarde gaat omhoog: Niet goed verbranden kan heel goed een ontstekingsissue zijn.
Een slechte (vervuilde) luchtmassameter (MAFS) laat zich herkennen in het leerprogramma: er wordt minder lucht gemeten dan er werkelijk ingaat, dus het mengsel is te arm. Om dit te corrigeren mbv de lambda sensor zal het leerprogramma een positieve bijstelling laten zien. Immers meer brandstof zal met het overschot aan zuurstof toch weer de lambda=1 waarde geven. Normaliter mag een afwijking van 10-15% in het leerprogramma geen merkbare verandering in de motorloop geven maar het is dan wel raadzaam te gaan diagnosticeren waar deze afwijking vandaan komt.
De opmerking dat je naar een specialist moet is terecht, maar hoe herken je de specialist? Er zijn er maar erg weinig die verstand van zaken hebben en dan is zelf uitzoeken een beter alternatief, als je het tenminste leuk vind.quote]
Hé Benny,
Erg bedankt voor deze ongelofelijk duidelijke en uitgebreide uitleg (Klasse) !
Dus de MAFS en 2e Lambdasonde gaan mij niet helpen in een verbeterde CO waarde.
De lerende waarde (ECU) ga ik wel nog laten resetten en dit kan wellicht i.c.m. nieuwe MAFS een normale CO waarde opleveren (anders zoeken in de ontsteking indien Lambdawaarde > 1).
Zit ik nog met het fenomeen dat vanaf 2.500-3.000 toeren mijn toeren omhoog schieten (alsof er een turbo boost bij komt) zonder dat ik gas bijgeef (en mijn gaspedaal nauwelijks heb ingedrukt)
Enig idee welk mechanisme zorgt dat de normale gaspedaaldosering niet meer lijkt te werken ?
Kan dit ook de ECU leereffecten zijn, omdat voor de Kat vervanging flink gas moest worden gegeven om de motor enigszins te laten presteren ?
Kortom, nog wel enige vragen, maar wel dichter bij het gaatje:-)
Thanks !
[/quote]