zo jan 05, 2014 05:31
Ik weet nog wel deze....
We komen op zandvoort met een niet nader genoemde Squadra.
Met een Colotti bak erin, met rechte vertanding, extreem lange 1, en heel kort opeenvolgende 2,3,4 en 5.
Idem colotti sper.
Nou, als je daar dan mee door de paddock rijdt, dan giert dat enorm, maakt heelveel herrie. Dus stilletjes, kalm aan en niet teveel woorden aan vuil.
Maar er waren toch mensen die dat gegier hoorden. Die zeiden dan , hee, pas op he, dat gaat niet goed, volgens mij gaat je bak stuk, daar zit iets niet goed. Ik antwoordde , ja, komt goed, moeten we nog vervangen, doen we later...... dank dat je het ff meldt... maar we weten....
Nou, daar HAD je me dan een wereldstart mee, en met name achterin kon je extreem goed uit de voeten met de opeenvolgende verhoudingen. Dat ding won dat jaar bijna alles. Met twee vingers in de neus.
Bij Dennis was volgens mij de grap, en ik BLIJF erbij, dat iedereen op 200/580/15 slicks reed, en Dennis op 190 banden. Ik beweer nog steeds , TE breed is niet goed op een 105, qua met name wieldruk. Tel daarbij op minder wrijving, rolweerstand, en dat maakte volgens mij net dat laatste kleine stukje uit.
Twee jaar terug met een 1600 met Dunlop racing banden, dus klassieke, en ook dunlop remmetjes 2.08 gereden met brakke schokdempers.
Daar was, en IS de clou: uitlijnen, uitwegen, bandenspanning en temperatuur. Doorlopend!!! Dus ook gewoon uitlijnen tussen sessies in.
ALLES moet goed in orde zijn. Heel goed bandenbeheer voor je sessies. Vrije training op nieuwe banden, inscrubben. Kwali op goed spul, voor en achter goed in de gaten houden, mn LV, strak bandenplan. Ook weten hoe je banden zich houden, en zo bepalen bij een korte of lange race of je start op gebruikt of nieuw. Wanneer pieken je banden? Dus weten wat je hebt, en dan weten wanneer je in de kwali een snelle ronde kan doen. Idem voor in de race.
Tevens zeker eens per seizoen je schokdempers op de bank. Schokdempers zijn echt de clou.
Verder, wat Dominique zegt , je kunt heel hard gaan met best wel een simpele setup, zo gek hoeft het allemaal niet. Als de spullen DIE je hebt maar 100% zijn.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end