Zo, ruim een jaar verder…. Niet veel meer met de auto gereden. Zoals hierboven gemeld zaten er wat plekjes aan de auto die aangepakt moesten worden. Omdat ik de auto toch niet meer dagelijks in gebruik had, had ik mooi de tijd om dat rustig op mijn gemak te doen. Bij het achterraam zat een vervelende plek die de meeste aandacht nodig had. Begon een jaar of 5 geleden met een klein blaasje en dat werd elk jaar groter en groter en toen de ruit eruit was bleek het nog veel erger dan ik gedacht had:
De roest was van buiten naar binnen gegaan en had lekker onder het raamrubber zijn schade aan kunnen richten. Nou had ik wel eens vaker wat laswerk gedaan, met wisselend succes, en nu wilde ik wel weer eens wat avondjes aan mijn las en plaatwerk kunsten gaan werken. Omdat ik ook even een krap budget had, heb ik niet het complete inzet stuk voor onder de achterruit gekocht (is iets van 400 euro) maar wilde ik zelf alle plaatjes knippen, buigen en kloppen. Ik had toch alle tijd.
En na een paar avondjes zag het er al zo uit:
En weer een paar avondjes later zo:
Steeds stukje voor stukje uitsnijden en opnieuw namaken, zodat ik goed de ronding van het originele plaatwerk kon aanhouden.
ik had ook al 7 jaar kleine achterlichtunits liggen, die had ik er vanaf het begin al in willen zetten want die vind ik mooier dan de grote GTV2000 lampen. En de mijne is een 1600 en daar horen eigenlijk ook de kleintjes op. Dus die grote gaten moesten wat kleiner gemaakt worden:
Toen was het laswerk klaar... En kon het plamuren beginnen. Dat koste me ook wel een aantal avonden maar uiteindelijk werd het allemaal heel mooi en strak met erg weinig plamuur. Tenminste, heb wel veel plamuur gebruikt maar ik schuurde alles er steeds weer af
Toen weer in de epoxy primer... Pff, ik heb zo'n verfspuit en een compressor en daar had ik jaren geleden al eens heel behoorlijk resultaat mee behaald. Nu ging het voor geen meter! Gesputter en gespetter en veel gevloek.... Dus ik naar de verfboer.... Nou, die had ook wel kant en klare 2K lak spuitbussen en die kon hij ook wel op de juiste kleur mengen. Dat mengen had ie 7 jaar geleden ook voor mij gedaan aan de hand van een stukje spatbord wat ik uitgesneden had. Dat was mooi in de kleur, maar het stuk wat ik nu moest spuiten was aan de andere kant van de auto en had een iets andere tint Pino Verde. Dus ik bedacht dat ik dan maar het tankklepje zou langsbrengen zodat hij de juiste kleur kon mengen... Zou 3 dagen duren om dat op kleur te maken. Nou, mooi, kon ik ondertussen het matige spuitwerk van de primer een beetje gladstrijken.
Na drie dagen terug naar de verfboer…. Hoop gedraai en beetje vaag allemaal, man wist eerst van niets meer… En nee, lak was nog niet klaar…. Bleek de baas van de verfzaak net overleden te zijn… Oeps, ja, dan wacht ik nog wel even op mijn verfbusje. Sterkte ermee…
Uiteindelijk belden ze me ruim 2 weken later…. Tja, kleur van tankklepje was toch wel erg afwijkend van het Pino Verde kleurnummer. Ja, dat was de vorige keer ook zo en daarom had ik nu juist het tankklepje gebracht.
‘Ja, maar bijmengen duurt 3 dagen’ …….. Nou is drie dagen wachten natuurlijk geen ramp maar ik had ook een lang weekend ardennen met de Alfa op de agenda staan! En dan zou het wel leuk zijn als de auto helemaal groen zou zijn ipv hier en daar primer grijs… En een achterruit erin en achterlichten en een bumper zijn dan ook wel fijn. Nou ja, het spuitbusje dan maar op Alfa kleurnummer laten maken en dus voor niets het tankklepje eruit gehaald. Zo erg zou dat kleurverschil nou ook weer niet zijn, dacht ik……
Dus ik aan de slag met het 2K busje Pino Verde…. Nou………. Echt een totaal andere kleur! Mijn auto is veeeeel donkerder dan Pino Verde! Het spuitwerk leek dus nergens op, echt heel veel kleurverschil… Grrrrrrrrrrr… Opzich was het wel netjes gespoten, maar die kleur…. Neem je drie maanden rustig de tijd om alles netjes te doen en dan verkloot ik het in die laatste paar dagen… Nou ja, auto was wel optijd af voor de jaarlijkse Ardennenrit…
Oja, het resultaat:
Toen nog even snel afbouwen. De reden waarom ik het aanpakken van het plekje rond het achterraam steeds uitgesteld had was dat ik een beetje huiverig was om de ruit eruit te nemen. Nou was het eruit nemen me al erg meegevallen, maar het er weer inzetten ging nog veel makkelijker dan ik gedacht had! Gewoon in mijn eentje, eigenlijk een fluitje van een cent. Zelfs de aluminium sierlijst zit netjes in het rubber. En op het kleurverschil na is het spuitwerk vrij netjes en de rondingen bij het laswerk zijn allemaal mooi en strak. En de kleine achterlichtjes vind ik zelf een verbetering.
Voor:
Na:
Het Ardennenritje in Juni 2014 van ruim 1000km ging verder goed. Alleen even de olie bijgevuld en de bandenspanning gechecked. Ging allemaal goed.
Op een dingetje na:
In september moest de auto voor de APK. Het laatste ritje was in juni geweest, ging allemaal goed en grote dingen konden er eigenlijk niet aan mankeren, behalve de uitstoot misschien. Want bij de RDW hadden ze bij LPG uitbouw ook de CO gemeten en die zat rond de 5%.
Alle lampjes gechecked, rondje gereden en leek me allemaal wel goed. Dus de Alfa bij mijn vaste APK man om de hoek neergezet, toch altijd wel een beetje spannend. Maar kreeg al snel een belletje dat hij weer 2 jaar vooruit mocht. Nog even gevraagd naar die CO waarde... Die was erg laag zij hij, 0.6%... Snap er niets van... Ding loopt voor geen meter op benzine. Volgas dan gaat ie heus wel vlot vooruit, maar de rest is ruk. Niet gek met een half gaar setje Webers met een mix van 1600 en 1800 onderdelen.
Inmiddels naderde het einde van 2014 en was mijn ‘nieuwe’daily driver, een Jaguar XJ Sport uit 1996, even uit de running vanwege wat incontinentie van het stuurhuis…. Dus was de Alfa weer even het aangewezen vervoermiddel. Op een van het laatste ritje voor het ingaan van het rijverbod in december, vond ik het stuurgevoel wat raar. Er zat een dood punt in, moest eerst een soort weerstand overwinnen waarna het stuur direct weer normaal voelde. Maar dat doode punt voelde ik elke keer nadat ik weg wilde rijden….
Nou ja, uiteindelijk tijdens de ophokplicht van 3 maanden in februari maar weer eens begonnen aan de Alfa. Nu wel de juiste kleur laten mengen, een nieuwe verfspuit gekocht en de boel achter allemaal weer gedemonteerd. Opgeschuurd en de garage flink warm gestookt om goed te kunnen spuiten. Dat ging aardig en na wat poets en polijstwerk zag het er nu direct heel mooi uit.
Toen op zoek naar het stuurprobleem…. Verdacht als eerste het stuurhuis zelf maar na wat stuurkogels gelost te hebben kon ik dat snel uitsluiten. Ook het hulpstuurhuis was niet de oorzaak, maar het bleek uiteindelijk dat de fuseekogel rechtsonder gaar was. Deze zat vast. Uiteindelijk maar alle kogels, ook de stuurkogels vernieuwd en het hulpstuurhuis voorzien van nieuw vet. Ook een nieuwe keerring in het stuurhuis zelf gezet, waardoor deze nu zijn olie wat beter vasthoudt. Hiervoor moet je de pitmanarm verwijderen wat echt wel een rotklus is….
Oja, ook een correc t setje Dellorto carburateurs gescoord met kelken en Pipercross filter. Dat filter vond ik echter iets teveel herrie geven en ik heb het standaard luchtfilterhuis maar weer gemonteerd. Motor loopt nu wel veel mooier maar moet ik eigenlijk nog afgesteld worden door iemand die het beter kan dan ik.
Dat afstellen moet ook met de sporing gebeuren…. Ik was vandaag al even bij de bandenboer hier in de buurt, ik moest namelijk ook een nieuwe band omdat ik met manouvreren in de garage een wang van een splinternieuwe Michelin lek gereden had op iets scherps…. Die begon gelijk over een Montreal die hij deze week in zijn zaak gehad had. Toevallig had ik eerder deze week een gif groene Montreal zien rijden in de buurt dus ik zeg: ‘oh, die groene?’ Klopte.
Toen vertelde de bandenboer me dat hij zelf ook een GT Junior gehad had, ook een groene. Had hij jaren gehad maar nooit wat mee gedaan en uiteindelijk met een Jaguar E-type voor ongeveer de oud ijzer prijs van de hand gedaan…. Nou kwam dat verhaal, die combinatie met de E-type, mij erg bekend voor… Diegene waarvan ik de auto kocht vertelde mij 8 jaar geleden namelijk een soort gelijk verhaal… Dus ja hoor, dit was DE auto die hij jaren gehad had! Hij gelijk zijn vader erbij gehaald en ja hoor, ze wisten me nog alles direct te vertellen: kapotte koppakking, auto uit Portugal, geen papieren erbij etc etc. Nieuw voor mij was dat ze hem gekocht hadden van een soort van de Belgische variant van de Domeinen ofzo. Nou ja, vond het allemaal wel toevallig. Nieuwe band erop maar uitlijnen ging even niet meer, dat gaan we maandag doen.
Maar het rijdt weer! Leuk.
Tot slot een foto van eerder vandaag.