Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Meneer Kooistra's 33SW Compressore Servizio(video)

za jan 04, 2014 22:44

Hehe, het heeft even geduurd maar er is eindelijk vooruitgang.

Ik ben druk bezig de 33 te schuren en plamuren en hopelijk staat ze binnenkort in de verf.

De motor loopt, wanneer warm, netjes.
Maar start vooralsnog heel moeilijk.
Ze wil nooit een keer aanslaan.

Wanneer ze wel loopt en je wat met het gas speelt heeft ze er zin in om het zo maar te zeggen

bij gas los is het knallen geblazen, maar helaas nog geen vlam gezien...
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Meneer Kooistra's 33SW Compressore Servizio ( schuren )

di jan 07, 2014 21:09

Afbeelding

mijn nieuwe middenconsole, met boost meter en olie temperatuur meter.

Afbeelding

wel wat stoffig, maar de complete auto word geschuurd en geplamuurd.
hopelijk binnenkort naar de spuiterij

Afbeelding
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 941
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

RE: Meneer Kooistra's 33SW Compressore Servizio ( schuren )

di jan 07, 2014 22:25

goed bezig mijnheer! :wink:
wordt een mooie dikke SW :lol:
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Meneer Kooistra's 33SW Compressore Servizio ( schuren )

wo jan 08, 2014 14:36

Gaaf knutseldingetje, man! En mijn complimenten voor jouw doorzettingsvermogen, mag ook wel gezegd worden, me dunkt.. :thumbs:
De motor loopt, wanneer warm, netjes.
Maar start vooralsnog heel moeilijk.
Ze wil nooit een keer aanslaan.

Wanneer ze wel loopt en je wat met het gas speelt heeft ze er zin in om het zo maar te zeggen
Zou dit wellicht een eigenschap kunnen zijn van de combinatie compressor/carburateurs, bedacht ik mij?.. Bij koud starten dus een te grote luchtsnelheid en te lage temperatuur, waardoor de benzine niet goed verdampt en dat dan, zoals ik me dan kan voorstellen, de mengselverhouding wel goed is... maar dat lucht en benzine niet goed vermengd zijn? Als dit een mogelijkheid is, en je zou dit willen testen, zit ik te denken dat je dan vlak vóór een koude start met bijv. een föhn of verfstripper (op lage temperatuur..) de diverse inlaatdelen warm kunt maken, en dan eens zien of-ie beter aan de praat wil... Het is maar een idee, énkel gebaseerd op mijn voorstellingsvermogen, hoor.. misschien praat ik nu wel puntje-puntje? :roll:

Oh, wil ik je ook nog vragen, heb je al enige rijervaring met dat QSP-stuurtje? Ik zit er namelijk over te denken ook zo'n stuurtje in mijn 33 te plaatsen omdat ik door koude en/of trillingen vrij vaak last heb van ''dode'' vingers, noemt men het fenomeen van Raynaud... Ik hoop dat zo'n suede race-stuurtje daar wat voor helpt (en ik vind het ook wel gaaf!), en ik zou dan vooral van je willen weten hoe het zit met afmetingen qua diepte, komt een ''vlak'' stuur incl. naaf ongeveer even ver de ruimte in?.. dan heb ik wat meer leidraad bij het maken van een keuze, tussen een ''vlak'' stuur of evt. ''verdiept'''.. óf ''vlak'' met spacers..

Succes :wink:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Meneer Kooistra's 33SW Compressore Servizio ( schuren )

wo jan 08, 2014 23:50

Op het kleinste beetje remreiniger is het direct lopen.
Maar moet je met het gas blijven spelen anders valt die uit.
Ik heb in de zomer er kleine stationair sproeiers in gezet, omdat de 33 naar benzine stonk.
Maar nu is het 20 graden of meer kouder.
Misschien dat ik met iets grotere stationairsproeiers het probleem oplos.

Nee nog geen rij-ervaring met het stuur helaas.
Hij voelt wel fijner aan en ligt lekker in de hand.
Ik heb een plat stuur, naar mijn mening had ik beter een deep-dish kunnen nemen omdat ik 1,96 ben.
Eerst kwam ik met mijn knie tegen mijn hand bij het sturen.
Met het iets kleinere stuur, welke meer naar me toe komt dan origineel, moet dit voorbij zijn.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Meneer Kooistra's 33SW Compressore Servizio ( schuren )

do jan 09, 2014 00:07

het stuur op de foto scheelt volgens mij niet veel van het originele stuur qua afstand vanaf de stuurkolom. Het originele stuur is een heel stuk hoger als het sportstuurtje maar de naaf trekt dat een heel eind gelijk.

Wat een nadeel kan zijn bij een echt dieper stuur (zo'n deep-dish ding) is dat je niet goed meer bij de hendels van de verlichting en ruitenveger kunt komen met je handen aan het stuur en dat is best irritant. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Meneer Kooistra's 33SW Compressore Servizio ( schuren )

do jan 09, 2014 00:10

OK, dus ik begrijp dat het QSP-stuur+naaf iets dichterbij staat dan het orig.stuur? Da's voor mij goed om te weten, want dan kan ik zelf het beste ook voor een vlak stuur kiezen, en dan evt. met spacers werken.. de verdiepte sturen (van QSP althans) gaan vanaf 70mm tot 90mm verdieping, en dat zou ik zelf teveel vinden daar ik met 1.82 eigenlijk nu al wel een heel comfortabele zithouding heb (en wat Giul zegt, de bediening van de hendels), een enkele cm dichterbij zou dan perfect zijn! Bedankt voor de info!

Ik zat later nog te denken, na mijn vorige bericht, heb je met de huidige opbouw nu wel of geen choke? Grotere stationair-sproeiers, geven die dan juist weer geen probleem met een warme start, of warm-stationair loop, of dat je misschien voor diverse seizoenen steeds sproeiers moet wisselen? Als je nu nog geen choke-klep hebt, zou je die dan misschien in de inlaatbuis naar de compressor kunnen fröbelen? Dan zou je de klep kunnen maken uit een oude gasklep van voldoende diameter, of een ander soortgelijke vlinderklep, wellicht dat je daarmee bij een koude start voor voldoende ''mengselverrijking'' kunt zorgen (geen idee of dat zo gaat werken, btw, maar dat zou je kunnen simuleren door de luchtinlaat bij het filter dmv een plaatje een beetje te smoren tijdens een koude start...)... dat was eigenlijk ff een hersenspinsel van mij die een beetje op hol sloeg (omdat ik de opbouw niet goed ken en dus ook vanuit aannames beredeneerde...), maar ik dacht, laat ik je dit toch maar voorleggen... :wink:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Meneer Kooistra's 33SW Compressore Servizio ( schuren )

do jan 09, 2014 08:02

Ik heb geen choke, ivm te weinig ruimte.

Ik wil binnenkort proberen of het met grotere sproeiers beter gaat.

Toen ik de carb tune erop zette bleek ook dat er weinig vacuum is in de inlaat.
Dit waarschijnlijk ivm de scherpe nokken.
De compressor veroorzaakt dit niet, die blaast stationair alles af.

Ik wil de lucht omloopklep nog aansluiten op de middendemper, nu word alles tegen het schutbord geblazen.
En daar word ik helenaal gek van.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Meneer Kooistra's 33SW Compressore Servizio ( schuren )

do jan 09, 2014 09:51

Tsja, als je geen choke hebt is het duidelijk dat ie bij koud beroerd en bij warm goed loopt. Elke benzineauto wordt verrijkt bij een koude motor en dat heeft een heel goede reden ! Als je niet iets maakt waarmee je hem bij koud rijker kan laten lopen dan kan je met sproeiers blijven klooien tot je een ons weegt...

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 941
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

RE: Meneer Kooistra's 33SW Compressore Servizio ( schuren )

do jan 09, 2014 11:00

EUh, is dat wel zo Het Licht?

Toen ik nog met de Nord motoren reed met carbs erop chokete ik nooit omdat het niet nodig was, sterker nog het werd alom afgeraden...
Als het echt koud was hooguit een of 2 keer het gas intrappen om war extra benzine in te spuiten en dan was het ook starten lopen!

Het zal ook wel verschil maken welk type carbs je gebruikt kan ik me voorstellen, ik heb met andere merken auto's en carbs wel gemerkt dat je een choke soms heel hard nodig bent.
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Meneer Kooistra's 33SW Compressore Servizio ( schuren )

do jan 09, 2014 11:43

Als je niet iets maakt waarmee je hem bij koud rijker kan laten lopen dan kan je met sproeiers blijven klooien tot je een ons weegt...
Dat denk ik ook, maar dan met name vanuit de gedachte aan de wisselende temperaturen tgv de jaargetijden. Ik kan mij nog herinneren van mijn eerste auto, een Audi 80 op carbs, dat de luchtinlaat die naar het luchtfilter loopt een ''zomer-'' en ''winter''-stand had, die kon je dan verdraaien zodat je in de winter warmere lucht van boven het uitlaatspruitstuk aanzuigt; dat heeft bij koude start natuurlijk niet direct veel nut, maar het gaat mij om het principe dat er warmte-energie nodig is om benzine te verdampen om dit goed te vermengen met de lucht. Met sproeiers ben je daar denk ik te indirect mee bezig, dan stel je vooral de mengsel verhouding af. Ik denk dat je het afstellen van de sproeiers, zeker bij een uniek motortuningproject als dit, uiteindelijk op een vermogensbank moet doen, evenals ontstekingstijdstip afstellen, om de vermogenspotentie van deze motorconfiguratie ten volle te benutten alsmede ook voor de levensduur van de motor!

Allereerst even een correctie op mijn eigen idee hierboven voor het maken van een choke; ik zat te denken aan een smoorklep in de buis tussen compressor en luchtfilter, maar dat haalt niets uit zat ik later te bedenken, omdat de compressor bij stationair de lucht afblaast. Daardoor kun je het inlaattraject tussen compressor en carbs niet choken, je hebt immers een ''luchtlek'' door de omloopklep. Ik heb nog wel eens naar de foto van de motorruimte gekeken van een paar pagina's terug, je zou de carbs wel kunnen choken dmv bijv. 2 kleppen, tussen de centrale collector op de compressor en de 2 collectoren aan weerszijden?

Nu had ik ook nog een ander idee om desgewenst mengselverrijking te verkrijgen; wat als je nu een soort ''Aquamist''-systeem erop zou bouwen, waarmee je dus voorafgaande aan het starten de motor kunt ''primen''? Dat hoeft dan niet met een water/ethanol-mengsel, maar gewoon met benzine.. onderdelen om zoiets te bouwen kun je bijv. van de sloop halen, zoals een oude brandstofpomp en één of meer injectoren die je in de collectoren boven de carbs zou kunnen knutselen.. Óf met een hilarische ''twist''; een NOS-tankje op de achterbank, maar dan gevuld met ''Start-Pilot''.. \:D/
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
alfarijderwierden
Member
Member
Berichten: 203
Lid geworden op: wo aug 18, 2010 13:31
Locatie: WIERDEN

RE: Meneer Kooistra's 33SW Compressore Servizio ( schuren )

do jan 09, 2014 22:56

interessant project is dit zeg!!!!!!!!!!!, en ook mooi dat er door velen onder ons meegedacht wordt om de motor
van jouw lekker te laten lopen, en wat een doorzettings vermogen gaaf hoor
een compressor bouwen op een boxer is toch helemaal te gek dus ik zal duimen voor jouw jorrit
en hopen dat ze lekker zal gaan bleren op het circuit :twisted:
veel succes met dit project.
boxergroet lauris
In bezit van 2 auto,s waar ik trots op ben
Alfasud sprint 1.7 quadrifoglio
Alfasud sprint 1.5 quadrifoglio

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Meneer Kooistra's 33SW Compressore Servizio ( schure

do jan 09, 2014 23:03

hopen dat ze lekker zal gaan bleren op het circuit
dat was het plan wel..... Gna gna :twisted:
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Meneer Kooistra's 33SW Compressore Servizio ( schuren )

za feb 08, 2014 17:50

Zaterdag is het zo ver, dan word de carrosserie van de 33 gespoten, 2 weken daarna de deuren, plastic delen en andere onderdelen :lol:

verder is het weinig te melden betreffende de vorderingen.

alleen een pasbus gedraaid voor de poelie op de compressor, zodat het slagje en het tikje uit de compressorpoelie zijn.
door de slag in de poelie klapperden de riem en compressor, en hoorde het alsof de drijfstanglagers eruit lagen...

zo nu en dan laat ik de 33 even lopen, goh wat klinkt zo'n compressor toch monsterachtig.
kan niet wachten er mee te rijden.... :twisted:
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 941
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: RE: Meneer Kooistra's 33SW Compressore Servizio ( schure

za feb 08, 2014 21:35

Zaterdag is het zo ver, dan word de carrosserie van de 33 gespoten, 2 weken daarna de deuren, plastic delen en andere onderdelen :lol:

verder is het weinig te melden betreffende de vorderingen.

alleen een pasbus gedraaid voor de poelie op de compressor, zodat het slagje en het tikje uit de compressorpoelie zijn.
door de slag in de poelie klapperden de riem en compressor, en hoorde het alsof de drijfstanglagers eruit lagen...

zo nu en dan laat ik de 33 even lopen, goh wat klinkt zo'n compressor toch monsterachtig.
kan niet wachten er mee te rijden.... :twisted:
Hmm, ben zeer benieuwd hoe dat zal klinken... :lol: :lol: en gaan die banaan :wink: :lol:
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Terug naar “Projecten”