In een Duits tijdschrift (volgens mij Oldtimer Praxis) las ik een tijdje geleden een artikel over koelvloeistoffen. Zij testten onder andere de koelvloeistof van Evans (zie boven) die een oneindige levensduur zou hebben.
In beide auto's die voor de test werder gebruikt, leidde het gebruik van Evans echter tot lekkages, onder meer in het kachelsysteem. Conclusie van de test was, dat oudere auto's vanwege minder precieze tolleranties koelvloeistof nodig hebben waarin silicaten zitten. Silicaten vormen schijnbaar een afsluitende laagje. Moderne koelvloeistoffen hebben dat niet. Indien die worden gebruikt in een auto waar voorheen een koelmiddel zat met silicaten, dan lost het beschermende silicaatlaagje op, met (mogelijk) lekkages als gevolg.
Hoewel ik altijd koelvloeistof van Agip heb gebruikt, waarin voor zover mij bekend geen silicaten zitten, heb ik nooit problemen gehad. Na lezing van het artikel ben ik toch overgestapt op Glysantin G48: http://www.glysantin.com/162-1-G48.html Als je via 'product finder' een oudere Alfa intypt, kom je op G48 uit. Daar zitten silicaten in.
DB