Gebruikersavatar
Frank
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 20:03
Locatie: Veldhoven

RE: motor problemen 75 V6

ma sep 19, 2005 20:10

Ik heb afgelopen dagen nog eens een aantal dingen gecontroleerd zoals:
bougiekabels, verdelerkapje en rotor, benzinetoevoer en ik kan niks vinden.
Ik heb nu een vermoeden, wat Gerben zegt, dat mijn distributieriem versprongen is.
Hoe kan ik dit controleren?

ps. bedankt voor jullie reacties

groeten Frank

Gebruikersavatar
ALFA 75 QV '91
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: di jan 11, 2005 13:37
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: motor problemen 75 V6

vr sep 23, 2005 09:41

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord op jouw probleem. Heb namelijk ook last van slecht lopende motor. Ook net bougies vervangen en timing gecontroleerd. 2 maand geleden rotor en verdelerkap vervangen.

Bij het vervangen van waterpomp pakking (door rijden op zandvoort tijdens SS, op zondag. thx bleu lord 33 voor sleepje) :cry: distributieriem ook meteen vervangen. Op tijd gezet door eerste cillinder op hoogste punt van ontstekingsslag te zetten. Dan kijken of nokkenas en rotor goed staan.

De officeele manier is volgens mij op nokkenassen zelf (toch) :?: . Maar dat kost je weer een koppakking en dat was nu net niet de bedoeling. :P
Alfetta GTV 2.0 1980 vervangen door :(
75 QV 1991 :)
147 1.9JTD 2003

RG

RE: motor problemen 75 V6

vr sep 23, 2005 09:55

@ ALFA 75 QV '91: Om je nokkenassen te bezichtigen hoef je niet gelijk de kop er af te trekken. Het kost je wel een klepdekselpakking om ze bloot te leggen, maar dan kan je gelijk ook ff de kleppen stellen als de boel toch al open ligt!

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: motor problemen 75 V6

vr sep 23, 2005 09:58

Frank,

krukas poeli op BDP zetten, kleppendeksel demonteren en kijken hoe je nokkenas staat t.o.v. merkteken, 1 kleppendeksel is voldoende, indien je riem is versprongen doet hij dat toch bijna altijd op de krukaspoelie.
Als hij van tijd is, de oorzaak zoeken , kan liggen aan een slechte riemspanner in combinatie met weinig oliedruk, kan ook zijn dat de vertanding van je krukaspoelie slijt vertoond, deze dien je dan z.s.m. te vervangen
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: motor problemen 75 V6

vr sep 23, 2005 10:55

Afbeelding

Gebruikersavatar
ALFA 75 QV '91
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: di jan 11, 2005 13:37
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: motor problemen 75 V6

vr sep 23, 2005 11:28

Sry idd mij fout is geen koppakking maar klepdeksel pakking. :oops: . Is z'n setje klepdeksel pakking duur. Moet mijn timing namelijk ook nog eens op de officeele manier controleren. :wink:
Alfetta GTV 2.0 1980 vervangen door :(
75 QV 1991 :)
147 1.9JTD 2003

kroehlur

RE: motor problemen 75 V6

vr sep 23, 2005 16:03

Verspringen ze ook niet vaak op de rechter nokkenas (gezien in de rijrichting dan) omdat de riem daar minder dan 90 graad contact maakt met de nokkenaspoelie (zie evt. schets boven)? Ik vind dat een vrij slecht ontwerp persoonlijk....

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4405
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: motor problemen 75 V6

vr sep 23, 2005 17:25

Hoi, ik heb bij voor m'n eigen 75V6 (12V) wel eens uitgerekend hoeveel de timing verspringt als je de riem1 tandje verkeerd zet. Weet niet zeker meer maar dit is dacht ik iets van 17 a 18 graden!!!!! Volgens mij loopt die helemaal niet meer. Of je heb gewoon gelijk schade. Maw, ik geloof niet zo in dat riem tandje versprongen verhaal.

gr,
DJ

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: motor problemen 75 V6

vr sep 23, 2005 19:26

Toch gebeurt het Dirk en dit merk je vooral bij stationair lopen, zodra je gas geeft wordt het steeds minder merkbaar. Bijna altijd de rechter cilinderrij 123 . Wil vooral bij de mechanische spanners nog wel eens gebeuren.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4405
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: motor problemen 75 V6

vr sep 23, 2005 21:57

@Lenz: OK weer wat geleerd. Dat dit bij laag toerenta/stationair meer effect heeft (slecht lopen) is te verklaren door "positief" effect van de onbedoelde extra vervroeging bij hogere toeren.
Op zich al mooi dat dit dus geen terminale schade geeft.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: motor problemen 75 V6

vr sep 23, 2005 23:45

Een vriend van mij heeft een 155 V6 en daar is de riem 1 tand versprongen, de krukas ten opzichte van de beide nokkenassen. Gebeurd met starten, hij belde mij op met de mededeling dat de startmotor kapot was. Door de telefoon kon ik al horen dat er wat anders aan de hand was! Riem was veeeel te oud en spanner lek. dus alles netjes vervangen en mechanische spanner gemonteerd en huppakee, rijden weer! :driving:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Gerhard
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: ma mei 30, 2005 19:44
Locatie: St. Vith

RE: motor problemen 75 V6

di sep 27, 2005 20:08

Hallo allemaal
Voor het checken van de nokkenastiming hoef je geen kleppendeksel er af te halen. Het is al genoeg om het bolle plastic kapje van de grote zwarte kappen los te halen. In de nokkenaspoelie is een kerf gemaakt die overeen moet komen met het zwart plastice puntje in de rand waar het afdekkapje in geklikt wordt.
Bij deze.
Gerhard
Haarlem

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: motor problemen 75 V6

zo feb 24, 2013 16:03

Een oude koe opgedoken,
Voor het checken van de nokkenastiming hoef je geen kleppendeksel er af te halen. Het is al genoeg om het bolle plastic kapje van de grote zwarte kappen los te halen. In de nokkenaspoelie is een kerf gemaakt die overeen moet komen met het zwart plastice puntje in de rand waar het afdekkapje in geklikt wordt.
Ik kan er geen plaatje van vinden.

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 941
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

RE: motor problemen 75 V6

zo mar 03, 2013 22:46

Jan, als je de 2 ronde zwarte doppen uit de voorste distrbutiekappen wipt kan je de merktekens niet missen :)
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: motor problemen 75 V6

ma mar 04, 2013 07:27

Dag Henk,
Heb een plaatje gemaakt van Martin z'n V6. Maak me blij, en wijs eens aan.
Groet, Jan.
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”