Op de Spielwarenmesse zagen we van Neo de rode 75 Turbowagon met een 'foute' motorkap. Ik vroeg me nog af of Neo ook de zilvergrijze Sportwagon (autoshow van Turijn, 1986) zou uitbrengen.
Ja dus, maar dan indirect, want hij is er als exclusief model voor de Duitse modelautowinkel Modelcarworld.
Ter vergelijking heb ik de Turbowagon er onder gezet. En dan valt op dat er nogal wat verschillen zitten aan de bumpers en dorpels.
Met enige moeite vond ik een foto met de voorkant van de auto:
En wat blijkt? Nu is de motorkap dus wél correct! Voor wie het verschil niet kent, het profiel op de motorkap op de eerste 75's was dat het middelste deel lager was dan aan de zijkant, en dit liep naar voren toe naar buiten. Bij de latere typen was het middelste deel hoger en liep het naar voren toe naar binnen. Nog iets wat opeens klopt: de Turbowagon had 5-gats wielen, het model 4-gats. Met de grijze Sportwagon is ook dat detail correct.
De exclusieve Modelcarworld-versie (184487) wordt in een oplage van 300 stuks gemaakt. De vraag is nu: waarom die fouten in een algemeen verkrijgbaar model terwijl een model in beperkte oplage wél goed is? Ik sprak al eerder mijn vermoeden uit dat Neo met een 75 berlina uit 1985 zal komen en dat is bij deze gesterkt.
Op de bovenste foto's vind ik de neus van de Sportwagon er overigens helemaal niet zo slecht uitzien, maar van de Turbowagon staat de grille te ver naar voren.