Als je niet iets maakt waarmee je hem bij koud rijker kan laten lopen dan kan je met sproeiers blijven klooien tot je een ons weegt...
Dat denk ik ook, maar dan met name vanuit de gedachte aan de wisselende temperaturen tgv de jaargetijden. Ik kan mij nog herinneren van mijn eerste auto, een Audi 80 op carbs, dat de luchtinlaat die naar het luchtfilter loopt een ''zomer-'' en ''winter''-stand had, die kon je dan verdraaien zodat je in de winter warmere lucht van boven het uitlaatspruitstuk aanzuigt; dat heeft bij koude start natuurlijk niet direct veel nut, maar het gaat mij om het principe dat er warmte-energie nodig is om benzine te verdampen om dit goed te vermengen met de lucht. Met sproeiers ben je daar denk ik te indirect mee bezig, dan stel je vooral de mengsel
verhouding af. Ik denk dat je het afstellen van de sproeiers, zeker bij een uniek motortuningproject als dit, uiteindelijk op een vermogensbank moet doen, evenals ontstekingstijdstip afstellen, om de vermogenspotentie van deze motorconfiguratie ten volle te benutten alsmede ook voor de levensduur van de motor!
Allereerst even een correctie op mijn eigen idee hierboven voor het maken van een choke; ik zat te denken aan een smoorklep in de buis tussen compressor en luchtfilter, maar dat haalt niets uit zat ik later te bedenken, omdat de compressor bij stationair de lucht afblaast. Daardoor kun je het inlaattraject tussen compressor en carbs niet choken, je hebt immers een ''luchtlek'' door de omloopklep. Ik heb nog wel eens naar de foto van de motorruimte gekeken van een paar pagina's terug, je zou de carbs wel kunnen choken dmv bijv. 2 kleppen, tussen de centrale collector op de compressor en de 2 collectoren aan weerszijden?
Nu had ik ook nog een ander idee om desgewenst mengselverrijking te verkrijgen; wat als je nu een soort ''Aquamist''-systeem erop zou bouwen, waarmee je dus voorafgaande aan het starten de motor kunt ''primen''? Dat hoeft dan niet met een water/ethanol-mengsel, maar gewoon met benzine.. onderdelen om zoiets te bouwen kun je bijv. van de sloop halen, zoals een oude brandstofpomp en één of meer injectoren die je in de collectoren boven de carbs zou kunnen knutselen.. Óf met een hilarische ''twist''; een NOS-tankje op de achterbank, maar dan gevuld met ''Start-Pilot''..