Japsuh
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo mar 23, 2014 23:32

Advies/meningen gevraagd: Alfa 75 als dagelijkse auto?

ma mar 24, 2014 20:12

Op dit moment bezit ik een Fiat Grande Punto uit 2007, deze heb ik vorig jaar aangeschaft. Vorige maand heb ik hem gechipt, waardoor ik nu 145pk heb. Ondanks dat ik heel tevreden ben met mijn auto, ben ik ook al heel lang fan van oude Alfa Romeo's, waarbij ik heel erg enthousiast ben geworden van de Alfa 75 door alle verhalen op het forum en de filmpjes die ik heb bekeken en dan voornamelijk de V6.

Zelf heb ik nog nooit met een Alfa 75 (of überhaupt oudere auto's) gereden helaas, daarom vraag ik me de volgende dingen af:
- Ik ben alleen nieuwe auto's gewend, mijn eigen Punto heeft bijvoorbeeld allemaal luxe gadgets zoals cruise control, telefoonverbinding via bluetooth, regensensor, climate control etc. etc. Valt er met zo'n auto te rijden als je dit allemaal gewend bent (heb namelijk wel het gevoel dat het een flinke stap terug is)?
- Is het überhaupt te doen om een Alfa 75 als dagelijkse auto in te zetten. Afgelopen jaar heb ik 20.000km gereden, dat verwacht ik dit jaar ook weer te doen (waaronder ook autovakanties).
- Zelf heb ik nog nooit gesleuteld aan een auto, is het dan verstandig aan een oudere auto te beginnen?

Het liefst zou ik een Alfa 75 er als tweede hobbyauto bij nemen, maar ik vrees dat dat te duur gaat worden in de vaste lasten, zeker door de afschaffing van de oldtimerregeling. Ook heb ik dan niet een heel groot budget beschikbaar, maximaal 4000,-, en helaas zijn er weinig Alfa's in de prijsklasse (V6 is al helemaal onmogelijk zag ik).

Ik hoop dat jullie me een beetje advies kunnen geven of het helemaal uit mijn hoofd kunnen praten.

Gebruikersavatar
kj gtv6
Member
Member
Berichten: 238
Lid geworden op: ma aug 08, 2011 19:31
Locatie: Oudwoude

RE: Advies/meningen gevraagd: Alfa 75 als dagelijkse auto?

ma mar 24, 2014 20:17

voor een 75 voor max 4.000 zou ik voor een ts gaan.

benzineverbruik is gunstiger dan een v6 tevens is het onderhoud iets goedkoper.

zoek in iedergeval een goed onderhouden exemplaar

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Advies/meningen gevraagd: Alfa 75 als dagelijkse auto?

ma mar 24, 2014 20:18

- Stap terug is relatief het rijdt veel leuker geen cruisecontrol nodig en voor niet te veel geld koop je tegenwoordig een din autoradio met alles op van bluetooth, mp3,...
- Voor jouw budget koop je geen 75 v6 voor waar je zonder 2 rechterhanden het eerste jaar al probleemloos 20 000km mee kan doen.
- Als je nieuw bent met oldtimers en geen autotechnische achtergrond hebt zou ik iig eerst beginnen als 2de hobby auto.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Advies/meningen gevraagd: Alfa 75 als dagelijkse auto?

ma mar 24, 2014 20:50

Het IS een flinke stap terug, maar ik ben in het verleden ook van een zeer luxe 156 naar en 75 Twin Spark gegaan en reed ook zo'n 20k per jaar (helaas werd de auto na 9mdn gestolen). Toch heb ik elke km met een dikke glimlach gereden. Wat ik het minste vond aan de 75 tov de 156 was dat de auto een stuk vermoeiender is om te rijden.

Het is een compromis welke ik graag deed voor het plezier dat een 75 biedt. De lichte auto met de relatief vermogende motor zorgt voor een relatief snelle auto, welke vooral in de bochten heel veel plezier biedt. Echt een speel autotje.

Ik moet zeggen dat ik het zonder schuif/kanteldak en de windgelijders op de voorramen een stuk minder prettig had gevonden in de zomer.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Japsuh
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo mar 23, 2014 23:32

RE: Advies/meningen gevraagd: Alfa 75 als dagelijkse auto?

ma mar 24, 2014 21:32

Dank jullie wel voor de reacties! Dat was erg snel.

Een V6 leek me ook al onmogelijk voor dat bedrag. Ik denk dat het verstandigste is inderdaad om voor een TS te gaan. Een schuifdak en/of airco vind ik wel een must, volgens de oude folders was de airco bijvoorbeeld wel als optie leverbaar, dus ze moeten er wel zijn. Naar aanleiding van jullie reacties denk ik ook dat het beter is om een tweede auto te nemen, eventueel kan ik dan later nog besluiten of ik de Punto wegdoe.

Deze heeft helaas geen schuifdak, maar zou dit een mooie zijn tegen een eerlijke prijs? http://www.autowereld.nl/alfa-romeo/75/ ... /foto.html

Dit is een turbo, en lijkt me ook mooi. Ik had alleen in een ander topic dat deze vrij onderhoudsgevoelig zijn, de prijs past wel binnen mijn budget: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=247396040

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Advies/meningen gevraagd: Alfa 75 als dagelijkse auto?

ma mar 24, 2014 22:23

Ga eerst maar eens met zo'n ding proefrijden, bij voorkeur bij slecht weer/nat wegdek want dat vergroot de verschillen met een moderne auto nogal uit. Het kan zomaar dat je het he-le-maal ruk vindt. Zelf wil ik niet anders dan een 75 voor dagelijks, maar ik kan dan ook hartelijk lachen om zaken als (een bloemlezing):

- elektrische ruiten die het dan weer wel en dan weer niet doen zonder dat daar een oorzaak voor te vinden is
- een aanjager die het in principe wel doet, maar dan alleen als ik de kachelunit onder het dashboard een gerichte tik met een wielbout geef
- de zitpositie die natuurlijk nergens op lijkt (je zit zomaar 8cm offset ten opzichte van het stuur)
- het algehele geluidsniveau (wind!)
- de koplampen die ongeveer net zo effectief zijn als kaarslicht achter glas
- het feit dat de verwarming twee standen kent: buitentemperatuur en föhn
- remmen die niet bepaald aangrijpen zoals ze dat in een moderne auto doen
- een koelsysteem dat zelf wel uitmaakt hoe vol het hoort te zitten, en zich daarbij niets aantrekt van de 'min' en 'max' aanduidingen op het reservoir
- geluiden en geuren die zomaar uit het niets op kunnen komen en na enige tijd weer verdwijnen (of niet) zonder dat de auto daar meer of minder om lijkt te functioneren
- een koelvloeistoftemperatuurmeter die perfect werkt, behalve als het buiten warmer wordt dan 15 graden en het niet vochtig is (I shit you not)
- het feit dat je de tank nooit volkrijgt zonder allerlei rare toeren uit te halen met het vulpistool
- de middendemper die vergeten lijkt in het originele ontwerp, achteraf onder de auto is gehangen en dus zelfs bij een niet verlaagde auto regelmatig contact met de grond maakt

Daarbij moet je bedenken dat ik in principe alle onderhoud zelf doe, op het laswerk na. Als je dat niet wilt of (nog) niet zelf kunt, en het is je enige auto, ga dan bij voorbaat maar vast op zoek naar een goed adres om dit te laten doen. Bij een dealer hoef je er natuurlijk al tig jaar niet meer mee aan te komen. Reken er ook op dat niet alle onderdelen altijd zo snel te vinden zijn als bij een moderne auto - met wat pech staat je auto op iets triviaals een paar dagen stil.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Advies/meningen gevraagd: Alfa 75 als dagelijkse aut

ma mar 24, 2014 23:15

Ga eerst maar eens met zo'n ding proefrijden, bij voorkeur bij slecht weer/nat wegdek want dat vergroot de verschillen met een moderne auto nogal uit. Het kan zomaar dat je het he-le-maal ruk vindt. Zelf wil ik niet anders dan een 75 voor dagelijks, maar ik kan dan ook hartelijk lachen om zaken als (een bloemlezing):

- elektrische ruiten die het dan weer wel en dan weer niet doen zonder dat daar een oorzaak voor te vinden is
- een aanjager die het in principe wel doet, maar dan alleen als ik de kachelunit onder het dashboard een gerichte tik met een wielbout geef
- de zitpositie die natuurlijk nergens op lijkt (je zit zomaar 8cm offset ten opzichte van het stuur)
- het algehele geluidsniveau (wind!)
- de koplampen die ongeveer net zo effectief zijn als kaarslicht achter glas
- het feit dat de verwarming twee standen kent: buitentemperatuur en föhn
- remmen die niet bepaald aangrijpen zoals ze dat in een moderne auto doen
- een koelsysteem dat zelf wel uitmaakt hoe vol het hoort te zitten, en zich daarbij niets aantrekt van de 'min' en 'max' aanduidingen op het reservoir
- geluiden en geuren die zomaar uit het niets op kunnen komen en na enige tijd weer verdwijnen (of niet) zonder dat de auto daar meer of minder om lijkt te functioneren
- een koelvloeistoftemperatuurmeter die perfect werkt, behalve als het buiten warmer wordt dan 15 graden en het niet vochtig is (I shit you not)
- het feit dat je de tank nooit volkrijgt zonder allerlei rare toeren uit te halen met het vulpistool
- de middendemper die vergeten lijkt in het originele ontwerp, achteraf onder de auto is gehangen en dus zelfs bij een niet verlaagde auto regelmatig contact met de grond maakt

Daarbij moet je bedenken dat ik in principe alle onderhoud zelf doe, op het laswerk na. Als je dat niet wilt of (nog) niet zelf kunt, en het is je enige auto, ga dan bij voorbaat maar vast op zoek naar een goed adres om dit te laten doen. Bij een dealer hoef je er natuurlijk al tig jaar niet meer mee aan te komen. Reken er ook op dat niet alle onderdelen altijd zo snel te vinden zijn als bij een moderne auto - met wat pech staat je auto op iets triviaals een paar dagen stil.
Uiteraard is de 75 voor velen dik 20 jaar geleden wel gewoon de dagelijkse buffel geweest en vaak ook tot volle tevredenheid, al waren een hoop van die genoemde punten natuurlijk toen ook al compleet klut. De verlichting inderdaad, en het windgeruis rond de koets.
Maar ook de redelijke zijwind gevoeligheid (zeker in vergelijking tot een redelijk versche punto), de ruitenwissers die maar zozo voldoen en het te pas en te onpas oplichten van de kerstboom (alfacontrol, het steenkolen zelfdiagnose systeem in een 75 wat alleen iets aangeeft als er niks aan de hand is :lol: ) De meest onhandige positie voor een autoradio EVER en ga zo maar door. Ja tuurlijk dat noemen we allemaal 'karakter' maar ik persoonlijk vind, nu ik al een poos wat moderner spul rijd (oa div 156 en nu 159), iets minder karakter en wat meer gebruiksgemak toch wel lekker (ja ik word oud... :oops: )

Wat Yuri zegt, ga rijden in de regen of vrieskou en kijk of het iets voor je is. Ook het punt 'zelf geen sleutel ervaring' strekt mi in deze niet echt tot aanbeveling, dr mankeert nl altijd wel iets aan. Hoeft niet iets te zijn waardoor je stil komt te staan maar een niet werkende voorruit ontwaseming bv of een lamp die door slechte massa een eigen leven gaat leiden kunnen heel vlot tot irritatie leiden bij een daily driver. En als je daarvoor iedere keer naar een garage moet gaat de lol van het youngtimeren als dagelijkse auto er rap een eind af zijn denk ik, en niet alleen vanwege de rekeningen.

Suc6 met je keuze ben heel benieuwd hoe het afloopt, grtz,fRank

Japsuh
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo mar 23, 2014 23:32

RE: Advies/meningen gevraagd: Alfa 75 als dagelijkse auto?

ma mar 24, 2014 23:22

Haha, ja zulke verhalen had ik ook gelezen. Ik wil inderdaad gaan proefrijden, maar als het bij voorbaat al niets is, vind ik het niet nodig. Wel had ik verhalen gelezen van mensen die ook geen verstand hadden van autotechniek, dat het allemaal vrij simpele techniek is die met behulp van fora en handboeken een heel eind zijn gekomen. Ook ben ik inmiddels wel tot de conclusie dat, mocht ik het wat vinden, het een auto voor erbij wordt (als dat voor mij financieel haalbaar is). Stel dat ik het onderhoud laat uitvoeren bij een specialist, aan welke bedragen aan onderhoud moet ik dan denken per jaar ongeveer?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Advies/meningen gevraagd: Alfa 75 als dagelijkse auto?

ma mar 24, 2014 23:35

Ik zou uitgaan van een 75 2.0 twin spark (mi de beste keuze voor jou, V6en zijn duurder in aanschaf, gebruik en onderhoud, turbo is helemaal een verhaal apart)

Een auto die netjes klaargemaakt is met verse vloeistoffen, banden en zaken als remmen koppeling en aandrijfasrubbers moet mi toch wel met een redelijk budget te servicen zijn bij een garage (of liever nog) specialist.

Zowiezo zou ik ook wat knaken reserveren voor laswerk.

Grtz,fRank

Japsuh
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo mar 23, 2014 23:32

RE: Advies/meningen gevraagd: Alfa 75 als dagelijkse auto?

ma mar 24, 2014 23:47

Wat is een redelijke prijs voor een Twin Spark? De groene van de link die ik heb gepost staat al een tijdje te koop, maar ziet er op de foto's netjes uit. Een rode met een schuifdak zie ik ook op gaspedaal.nl, maar die is maar liefst 7000,-

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Advies/meningen gevraagd: Alfa 75 als dagelijkse auto?

ma mar 24, 2014 23:56

Voor de techniek moet je niet bang zijn. Die is vergaand hufterproof mits de auto met met enig beleid wordt bereden. Zeker de TS is in de dagelijkse praktijk niet makkelijk kapot te krijgen en op zich niet duur in regulier onderhoud, ook niet als je het laat doen. Dat de techniek op zich grotendeels simpel is betekent overigens niet dat het ook allemaal makkelijk te onderhouden of te vervangen is (koppelingshoofdcilinder of een wiellager achter, iemand?) - dan kan het onderhoud dus wel in de papieren gaan lopen. Carrosserie is het allerbelangrijkste (sprak de man die in 18 jaar tijd geen fatsoenlijke, harde en/of zelfs maar toonbare 75 gehad heeft).

Als je airco een must vindt, heb ik slecht nieuws voor je: dat zit er niet zo heel vaak op. Zeker niet op origineel in NL geleverde 75's. Schuifdak zie je (wat) vaker en is natuurlijk lekker period, waarbij mijn voorkeur wel uitgaat naar een origineel schuif/kanteldak. Op mijn daily TS zit een aftermarket-geval, wat toch niet zo strak in de dakplaat zit en nóg wat meer windgeruis veroorzaakt.

Die groene auto die je linkt is als ik me niet vergis een 'ex-forum-auto'. De vorige eigenaar(s) leest (lezen) hier misschien wel mee om je er wat over te vertellen. Persoonlijk ken ik de auto niet, maar het valt me op dat hij niet meer verlaagd is (dat was-ie wel, dat weet ik zeker). Bovendien had deze auto destijds een CSC uitlaatspruitstuk en volgens mij zelfs een volledige CSC uitlaatlijn. De CSC einddemper zie ik er niet meer onder zitten - misschien is de rest van de uitlaat er ook wel af gepeuterd. Ook zaten hier witte knipperlichten voor op (wat ook hoort op een TS) ipv de oranje die er nu op zitten. Ik krijg haast het idee dat iemand er diverse goodies vanaf heeft gerukt om voor een andere auto te gebruiken, en het ding vervolgens in te ruilen/door te stoten.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Advies/meningen gevraagd: Alfa 75 als dagelijkse auto?

di mar 25, 2014 00:18

Die groene ziet er idd op foto's keurig uit.
Hoe ie in werkelijkheid is weet je pas als je gaat kijken. Ronal wielen zien er goed uit trouwens, houten stuur en pook zijn niet origineel evenals de oranje voorknippers (horen wit te zijn, wellicht vervangen bij een schade oid?)

Let op roest bij:
de aanhechtingen dorpel/achterscherm (onder de skirt, als je daar met gemonteerde skirt al wat ziet zitten is het eronder steevast prjis)
Kofferbodem, reservewielkuip en binnenschermen achter tegen de schroefveerkoker (3-dubbele plaat)
Verder bij de kriksteunen en de verdere bodemplaat, rondom de bevestiging van de voorwielophanging en casterstang bevestiging, ook in de paravanbak (das onder de ruitenwissers, als je daar een composthoop van bladeren etc tegenkomt kun je er wel vanuit gaan dat er a) water naar binnen lekt bij regenval via de kachelunit en b) er daar een hoop laswerk zit waar je niet makkelijk bij kunt...
Ook de benzine tank heeft niet t eeuwige leven, een goede vinden is al een klus een nieuwe scoren al helemaal....

Technisch kan een twin spark motor wel aardig wat hebben, zwakke punten bij de motor zijn de nokkenassen (slijtage), en speling op de verdelers van de ontsteking maar voor wat hogere kmstanden hoef je in principe niet bang te zijn en lekken doen ze allemaal. De aandrijf as bij een transaxle heeft rubber 'donuts' erin die slijten, vervangen is een aardig klusje en die dingen zijn niet goedkoop.
Zwak punt bij zowat iedere transaxle met wat km's is de versnellingsbak en mn het kraken bij inleggen van de 2e, syncro's slijten bovengemiddeld snel en ook hier is vervangen een werkje voor de specialist. Stel je verder van de remmen niet al te veel voor, veel 75's met die standaard vertraagdingen erop remmen voor geen meter en blijven, wat je er ook aan vervangt, zompig aanvoelen (idd weer zo'n 'karakter'puntje...)

Owja persoonlijk ben ik niet zo van de schuifdaken, vaak willen ze niet lekker open of dicht want frommelt de oude verweerde stof op bij openen. Het hemeltje van de auto tenslotte wil na verloop van tijd nogal eens gaan hangen, de schuimlaag tussen body en bekledingsstof laat los waardoor je op een geven moment met je hoofd tussen de lappen zit. Vervangen door stof van de markt is een optie, wel weer een hoop werk want om de hemel er uit te toveren moeten eigenlijk de voorstoelen eruit..

Heb je na heel dit epistel nog steeds oren naar zo'n apparaat ga dan eens rijden... :lol:

Grtz,fRank
Edit: @ Yuri, dat zeg ik... :lol:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Advies/meningen gevraagd: Alfa 75 als dagelijkse auto?

di mar 25, 2014 00:21

Dit alles laat onverlet dat een 75 echt een geweldig apparaat is. Want dat is het. En dat meen ik.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Japsuh
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo mar 23, 2014 23:32

RE: Advies/meningen gevraagd: Alfa 75 als dagelijkse auto?

di mar 25, 2014 16:20

Dank voor jullie reacties! Hier heb ik heel erg veel aan! Ik ga er nog eens goed over nadenken en een aantal auto's bekijken.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Advies/meningen gevraagd: Alfa 75 als dagelijkse auto?

di mar 25, 2014 18:12

Mijn superranzige V6 America-met-3-ton-op-de-klok die ik vorig jaar voah wenagh (veeeeeuuuuul minder dan jouw budget) heb opgehaald is vandaag ook weer voor de tweede keer in mijn bezit goedgekeurd, zonder echte kosten of echte arbeid mijnerzijds in de afgelopen 14 maanden. Daarbij zij aangetekend dat het ding wel aardig aan het roesten is, en dat er voor volgend jaar waarschijnlijk wel wat kosten aan zitten te komen op dat vlak. Maar technisch is-ie lekker fris, dus ik kan weer een jaartje trappen. Het kán dus wel, een jaartje V6 voah wenagh. Zoekt en gij zult vinden.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”