Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

146 2.0ti start niet (meer) '96

vr apr 25, 2014 21:42

hoi. ik heb zoals de titel al aangeeft een 146 en deze start sinds vanavond niet meer.
ik heb eigenlijk nooit startproblemen met de auto en brengt de auto me overal zonder problemen heen, maar laatst (drie weken terug)
begon de motor tijdens de terugrit naar huis te stotteren wanneer ik over een hobbel reed of wat steviger gas gaf. het injectie lampje begon ook te flikkeren. de auto ff stil gezet bij de supermarkt en daarna wilde de auto erg slecht starten, pas na een halfuur wachten weer.
volgende dag de bdpsensor doorgemeten en vergeleken met een sensor die ik nog had liggen maar deze bleek goed.
daarna nog meer stekkers en komponenten nagekeken maar niets opvallends gevonden en de auto deed het ook gewoon weer goed?!!...
bij me zelf gedacht, een slechte overgang op een stekker ofzoiets. tot van de week geen problemen meer gehad. totdat ik vanmiddag de auto weer wilde pakken, na de start kwam de motor op gang als een oude stoomlocomotief. en behoorlijk zwart rokend om daarna 3500tpm stationair te gaan lopen. gas geven kon wel maar wilde niet lager stationair lopen.
vanavond een poging gedaan om de storing te vinden, maar niets opvallends gevonden, de brandstof relais gekontroleerd op corrosie en de stekkers weer nagelopen, ook heb ik een paar massapunten ontdaan van roest en in de kopervet gezet. toen weer geprobeerd te starten maar helemaal niets meer...?? niet eens een poging om aan te slaan...
tijdens dit alles heb ik de accu afgekoppeld gehad.

heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

vr apr 25, 2014 22:48

Kan heel veel zijn, probeer de ecu even uit te lezen als je daar de mogelijkheid toe hebt. Koppel ook eens de luchtmassameter eens af en de koelwater temperatuursensor. Bobines en bougies al gecontroleerd?

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

za apr 26, 2014 11:59

luchtmassameter afgekoppeld tijdens het lopen op 3500tpm maakte geen verschil. als ik de stappenmotor los koppelde zakte het toerental wel naar beneden dus deze zit niet vast. mijn broer heeft zo'n universeel uitleesapparaat maar deze past volgens mij niet omdat ik geen obd ingang heb. dus dat word een beetje moeilijk...
welke koelwatersensor moet ik meten dan, die in de kop of die in het thermostaat huis? en hoe meet ik deze, gewoon met de ohm meter werkt niet. volgens mij moet er eerst een stroompje doorheen voordat je de weerstand meten kunt?
bougies heb ik gister niet gecontroleerd, zal ik s ff doen indd. heb ook nog een andere bobinegalerij liggen zal deze eens uitwisselen....

bedankt, groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

za apr 26, 2014 13:32

De KVS sensor zit in de thermostaat. Dit is een gewone NTC dus gewoon weerstand meten. Deze heeft volgens mij een enkel contact op de sensor en dus is de motor de massa. Gewoon universeelmeter pakken en meten. Waardes liggen bij 20 graden op iets van 15 kOhm en bij 90 graden op 3 kOhm. Ik weet ze niet precies maar de genoemde waardes komen in de buurt.

Verder heb je alle verbindingen al gecontroleerd zie ik, dus gaan we maar vanuit dat die goed zijn. LMM loskoppelen geeft geen verbetering.
Verder heb je nog de gasklepsensor die vreemd kan doen en de nokkenassensor die niet goed werkt.

Verder dient de motor mechanisch ook gezond te zijn. Valse lucht etc. kun je ook niet uitsluiten in dit soort gevallen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

za apr 26, 2014 22:56

Heb je wel voldoende benzinedruk ?
Als je het brandstofpomprelais overbrugt dan moet je de pomp horen lopen en zelfs knauwen.
Nog voldoende brandstof in de tank (vlotter kapot?)

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6934
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

za apr 26, 2014 23:03

BDP sensor is de belangrijkste sensor in het hele systeem en de enige sensor waarvoor geen noodprogramma voorhanden is in de computer als hij het niet meer doet. Als je daar een andere van hebt liggen zou ik die als eerste eens wisselen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

zo apr 27, 2014 16:18

kvs sensor zal ik eens meten dan, deze is circa 13000 km oud dus verwacht er geen problemen mee maar meten is weten in dit geval en alle andere gevallen trouwens ook.
een valse lucht probleem is iets wat ook in mijn achterhoofd speeld, al denk ik dat dit nu niet de directe aanleiding is waardoor de motor niet aan wil slaan. k heb een vier maand geleden de koppakking vervangen en daarbij uiteraard ook het inlaatspruitstuk los gehad maar geen nieuwe pakking gebruikt omdat deze er nog heel goed uit zag. wel de doorgangen voor de nokkenas versteller gesealed met loctite. ook heb ik de nokkenassen gefixeerd met calibers dus ga er vanuit dat dit goed is.

er zit zoieso voldoende brandstof in de tank maar of ik vodoende druk heb durf ik niet te zeggen voordat ik het gecontroleerd heb, zal ik ook naar kijken van de week.
ik heb nog een extra bdp sensor liggen maar heb degene in mij blok vergeleken met de extra en de waardes zijn van bijde hetzelfde en omdat deze niet erg makkelijk te vervangen is laat ik deze nog ff liggen.

zijn er gegevens voor het doormeten van de nokkenassensor en de gaskleppotentiometer?

bedankt voor jullie reacties, groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6934
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

zo apr 27, 2014 20:25

Als hij helemaal niet aanslaat is er iets goed mis.een gasklepsensor zorgt daar niet voor... Er zijn zat voorbeelden van bdp sensorsystemen die prima waardes geven met doormeten en toch niet goed werken.

Uitlezen zou je meer vertellen.

Succes ermee!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

zo apr 27, 2014 21:30

Om te weten of het een elektronicaprobleem is volgende test uitvoeren:
bobinecassette losmaken, bougies erin, draad rond schroefdraad en naar massa leggen en kijken
of je vonken ziet tijdens starten. Geen vonken= elektron. probleem zoals BDP sensor of nokkenasstandsensor.
Deze info moet ecu zeker hebben om aan te slaan, andere sensoren zijn voor een correctie van
mengselsamenstelling of ontstekingstijdstip.
Een BDP sensor meet je best uit met een scoop, de weerstandswaarde zegt alleen iets over
het spoeltje dat erin zit. Verdere aandachtspunten: afstand sensor tot tandkrans OK?, tandkrans niet beschadigd ?,
Een nokkenassensor is meestal van het Hallgevertype en mag je niet met een ohm-meter uitmeten.
Wordt de startbeveiliging wel vrijgegeven ?
Als je mij de motorcode kan bezorgen dan kan ik verder met je meedenken (schema en diagnose)

Succes verder met je metingen

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

wo apr 30, 2014 19:25

nou, de auto doet het weer, gister begonnen met de basis dingen waarop elke motor loopt, vonkt ie en krijgt ie brandstof.
eerst de bobine galerij gedemonteerd. bij cilinder nr4 lag er iets olie bij de bougies maar volgens mij niet voldoende om een storing te veroorzaken. bougies van die cilinder gedemonteerd olie verwijderd, bougies behoorlijk zwart geblakend, en terug gemonteerd.
een bougie bij cilinder drie gedemonteerd, deze ook behoorlijk zwart geblakend, heeft waarschijnlijk met de laatste start te maken.
met deze bougie gecontroleerd of er een vonk is. vonk aanwezig! omdat de relais van de brandstof pomp nog bloot lagen de relais ook nog maar een keer fysiek gecontroleerd en in een andere volgorde (bewust) terug gemonteerd.
daarna brandstoftoevoer gecontroleerd. (hier over heb ik straks nog een vraag). ook brandstof naar de motor!
de stoute schoenen aangetrokken, boel terug gemonteerd en starten maar..... in een keer aanslaan..! het eerste begin wel onregelmatig lopen en iets verhoogt maar hij starte weer!! na een 30sec. liep de motor weer regelmatig en geen spoor van een storing.

nu mijn vraag. bij het controleren van de brandstoftoevoer heb ik de retourslang van de injectorgalerij los gehaald maar bij het doorstarten kwam er geen benzine uit de retour, pas bij het stoppen met starten komt er een klein (noem het maar) flutsje benzine uit de retour gelopen!
hoort dit zo of betekent dit dat de pomp niet genoeg druk levert?
als ik de persleiding los haal loopt er wel benzine uit tijdens het doorstarten van de motor.
het is mij ook niet duidelijk welk relais wat doet? als ik een van de twee buitenste relais los trek, maakt niet uit welke, stopt de motor direct.
als ik een van de twee binnenste relais los trek loopt de motor gewoon door....

groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

Re: RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

do mei 01, 2014 21:39

nu mijn vraag. bij het controleren van de brandstoftoevoer heb ik de retourslang van de injectorgalerij los gehaald maar bij het doorstarten kwam er geen benzine uit de retour, pas bij het stoppen met starten komt er een klein (noem het maar) flutsje benzine uit de retour gelopen!
hoort dit zo of betekent dit dat de pomp niet genoeg druk levert?
als ik de persleiding los haal loopt er wel benzine uit tijdens het doorstarten van de motor.
het is mij ook niet duidelijk welk relais wat doet? als ik een van de twee buitenste relais los trek, maakt niet uit welke, stopt de motor direct.
als ik een van de twee binnenste relais los trek loopt de motor gewoon door....

groet Efrem.
bedoel natuurlijk de retourzijde op de injectorrail waar geen benzine uit kwam tijdens het doorstarten :wink:
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

di mei 06, 2014 21:41

helemaal niemand een idee welk relais wat doet? ik heb zelf geen vraagbaak van de 146 dus als jullie het mij kunnen vertellen kan ik wat makkelijker storing zoeken omdat ik dan weet waar ik zoeken moet.
en op de vraag of iemand weet of het hoort dat er tijdens het doorstarten geen brandstof uit de retourzijde op de rail komt ben ik ook wel heel benieuwd naar een antwoord... :wink:
ik heb zelf een idee dat dit door de constructie van de rail komt. volgens mij heeft de vacuüm klep aan het uiteinde hier iets mee te maken. deze zorgt doormiddel van onderdruk in het inlaatspruitstuk met gesloten gasklep dat er geen brandstof kan stromen van de aanvoer naar de retour.
ik snap alleen de logica hier niet van, in mijn beleving zou de doorgang open moeten zijn tijdens stationair lopen omdat de motor dan het minst aan brandstof nodig heeft, en gesloten op hogere toeren omdat de motor dan meer brandstof gebruiken kan...

brandstof druk heb ik niet kunnen meten omdat ik geen apparatuur heb daarvoor. en het meten van de kvs sensor heb ik over geslagen omdat ik zoiets had van, hij loopt en loopt goed dus dst zal wel goed zijn.

groet Efrem.
Laatst gewijzigd door Efrem33 op di mei 06, 2014 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

di mei 06, 2014 21:43

Kijk effe op www.ar145c.nl daar staat een vraagbaak op met als het goed is een bedrading schema...

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

wo mei 07, 2014 22:16

ik heb al een schema via de mail gehad, denk dat ik er wel uit kom. bedankt voor de tip iig. 8)
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

wo mei 07, 2014 22:44

luchtmassameter afgekoppeld tijdens het lopen op 3500tpm maakte geen verschil. als ik de stappenmotor los koppelde zakte het toerental wel naar beneden dus deze zit niet vast. mijn broer heeft zo'n universeel uitleesapparaat maar deze past volgens mij niet omdat ik geen obd ingang heb. dus dat word een beetje moeilijk...
welke koelwatersensor moet ik meten dan, die in de kop of die in het thermostaat huis? en hoe meet ik deze, gewoon met de ohm meter werkt niet. volgens mij moet er eerst een stroompje doorheen voordat je de weerstand meten kunt?
bougies heb ik gister niet gecontroleerd, zal ik s ff doen indd. heb ook nog een andere bobinegalerij liggen zal deze eens uitwisselen....

bedankt, groet Efrem.
Beetje late reactie, maar er zit zeker een OBD stekker in de auto, waarschijnlijk op de rechter voorpoot, anders onder het stuur eens zoeken, het is een 3 polige stekker. Misschien dat het OBDII (OBD 2) is, met 9 polen, die is wat groter, maar dacht dat die pas vanaf de 156 kwam.

Overigens kan ik beide voor je uitlezen wanneer je daar nog behoefte aan hebt.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Terug naar “Algemene Technische vragen”