Gebruikersavatar
Hans156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 02:27
Locatie: Zuid Holland

Re: RE: Open lucht filter

vr sep 09, 2005 19:28

Afgelopen weekend op Zandvoort hebben de openluchtfilters mij geen windeieren gelegd. Desondank het fantastische geluid dat ze produceren (dat is ook de reden waarom ze erop blijven zitten) waren ze nadeling. Na een aantal rondjes goed gas erop begonnen ze warme lucht van het blok op te slurpen, dit resulteerde uiteindelijk in een schokkende motor.
Dat is inderdaad het probleem.
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Open lucht filter

vr sep 09, 2005 20:08

Koude lucht is zeker beter, maar dan moet je al 20 graden ofzo naar beneden kunnen gaan.
(Om 1 pk te winnen)

De filter maakt echt wel veel uit voor het vermogen.
Er zijn hier al veel mensen geweest, met een heel mooie airbox enzo, en dan hebben ze daar zo een moushe filter opstaan, zonder de filter was het 10 pk meer.

Als je gewoon een k&n luchtfilter welke uitwasbaar is, ipv de papieren gebruikt is het ook goed.

En als je het wilt weten of het echt iets uitmaakt, kom gerust eens af voor een vermogensmeting ;).

greetz
Maar als je koude lucht aanzuigt ipv lucht van min 50-60 graden, zoals je op de foto met het bolt-on filter van Hans 156 ziet, doe je toch iets verkeerd en laat je toch veel power liggen door een veel slechtere vullingsgraad. (Het resulteert zelfs in een slecht lopend blok.. :schrik: als het er een beetje aan toegaat...)
Zorg altijd voor een schoon filter met geringe weerstand, maar haal de lucht ook via een pijp met grote diameter(en zo min mogelijk bochten) van een plek, waar je de laagst mogelijk temperatuurr kunt vinden, dus uit je grille/spoiler en voor de radiateur iig,
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Open lucht filter

vr sep 09, 2005 22:16

@@@:
Ook al zou je een rechte buis naar je olf kunnen leiden, dan moet er toch sowieso één bocht in, om het vocht te laten condenseren? Want kan dat vocht eventueel veel kwaad, als het de lmm binnenkomt? :roll: :roll:

Ik heb trouwens vandaag het olf van Raimon33 gekocht...ben zeer benieuwd :o

zijn er nog montagetips voor een 33-type 3?
Laatst gewijzigd door Steven 33 op vr sep 09, 2005 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: Open lucht filter

vr sep 09, 2005 22:31

@dibro:
Een rechte toevoer direct naar het filter wordt toch juist afgeraden, vanwege de condens uit de aangezogen lucht....sowieso een bocht in de slang waartegen het vocht in de aangezogen lucht kan condenseren :roll: ?


ciao
http://www.squadra-tuning.com/aanzuigbu ... 45_155.htm

Hier is de modificatie aan mijn 155 uitgevoerd. Ik ging er vanuit dat Stephan weet waar hij over praat :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Open lucht filter

vr sep 09, 2005 23:18

@@@:
Ook al zou je een rechte buis naar je olf kunnen leiden, dan moet er toch sowieso één bocht in, om het vocht te laten condenseren? Want kan dat vocht eventueel veel kwaad, als het de lmm binnenkomt? :roll: :roll:

Ik heb trouwens vandaag hetolf van Raimon33 gekocht...ben zeer benieuwd :o

zijn er nog montagetips voor een 33-type 3?
Vocht in je inlaat is geen probleem. Als het verdampt verhoogt het de vullingsgraad. Het water moet natuurlijk niet met "bakken" naar binnenkomen of in een plas in je inlaat blijven staan. Niet voor niets past men waterinjectie toe.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

RE: Open lucht filter

za sep 10, 2005 14:32

Hallo,

Zojuist weer een ervaring rijker geworden.

Op mijn 75 1.8ie heb je op het luchtfilterhuis nog een darm die loopt tot naast de radiator en daar in de rijwind staat, en dus verse frisse lucht ter beschikking stel voor de inlaat.

Nu had ik deze in de week er tussenuit gehaald omdat ik men alternator vervangen had, maar ik had em niet terug er tussen gezet.

Nu vond ik dat em niet meer zo goed ging.

Vandaag getest op de bank, 98 pk. en normaal had die iets van 108.
Ik aant zoeken geweest, lucht filter er tussen uit, =>100 pk.

En toen dacht ik van kga die darm er eens terug tussen zetten, et voila 106 pk.

Het maakt dus wel degelijk veel uit als ie de warme lucht uit de motorruimte haalt ofdat die rechtstreeks van buiten komt.

Ik wist niet dat dit zoveel kon uitmaken, natuurlijk kouder lucht => minder volume => meer massa voor zelfde volume lucht wat warmer zou zijn dus meer vermogen.

greetz
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Open lucht filter

za sep 10, 2005 15:51

Als ik onder de kap kijk van de Spider zie je gewoon Alfa's kennis van motoren.
Dubbele carburateurs maar kijk ook eens naar het uiteinde, de mond waaruit het
luchtfilter aanzuigt. Zoals de Engelsen zeggen "tappered" en uiteinden met een krul
naar buiten. Een soortement van luchtkelk dus geen luchtcontractie en goede flow.

Zijn er betere airboxen? Vast wel maar percentage winst is minimaal op een std. motor
en verlies lijkt mij eerder met after market aanbieders.
Ziet er ook gewoon mooi periodiek uit 70s dus ik wijzig nada.

Er werken tegenwoordig ook geen halve gare typen bij Alfa Romeo die geen kennis
hebben van het inlaattraject.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Open lucht filter

di sep 13, 2005 20:40

Koude lucht is zeker beter, maar dan moet je al 20 graden ofzo naar beneden kunnen gaan.
(Om 1 pk te winnen)

De filter maakt echt wel veel uit voor het vermogen.
Er zijn hier al veel mensen geweest, met een heel mooie airbox enzo, en dan hebben ze daar zo een moushe filter opstaan, zonder de filter was het 10 pk meer.

Als je gewoon een k&n luchtfilter welke uitwasbaar is, ipv de papieren gebruikt is het ook goed.

En als je het wilt weten of het echt iets uitmaakt, kom gerust eens af voor een vermogensmeting ;).

greetz
MEE EENS!!! Ik ga hier 1 keer op reageren (ik werk bij K&N, productontwikkeling, dus ik kan enkel voor K&N spreken) en daar laat ik het bij. Wie me niet gelooft, moet het lekker zelf eens op een dyno testen (ik hoop nog eens een Alfa-dag bij ons te kunnen organiseren, want meten is weten):

Inderdaad, het warme lucht-verhaal is wel waar, maar als je gaat meten op een dyno met temperatuursensors voor inlaatlucht en omgeving blijkt dat een delta T van + 15 a 20 graden t.o.v. de omgevingstemperatuur IN DE PRAKTIJK het vermogen niet/nauwelijks daalt! Zoals de kit op de 156: deze wordt (bij stilstand) inderdaad goed warm, maar als je rijdt is het een heel ander verhaal. Dan blijkt namelijk dat er dermate veel luchtverversing onder de kap is (door de grille en de kieren langs de motorkap) dat de temperatuur tijdens het rijden tov de omgeving een graad of 20 opwarmt. Dan nog win je op een 2.0 Twinspark een pk of 5 met deze kit. Als je dan een hitteschild gaat maken (hebben we gedaan), dan krijg je de temperatuur wel naar beneden (nog maar een graad of 10 opwarming), maar het vermogen NIET omhoog! Vergeet niet dat de inlaatlucht ook in de originele set-up opgewarmd wordt (voel maar eens aan de aanzuigslangen als de auto na een ritje stationair draait!), en dat het open filter dermate veel extra flow geeft, dat dit het beetje effectieve relatieve opwarming dat er is, gemakkelijk teniet doet.

Bij de auto's met carburateurs is het zo, dat je eigenlijk naar een specialist met een dyno en analyseappratuur moet gaan om e.e.a. echt goed afgesteld te krijgen; carburateurmotoren hebben nou eenmaal niet de terugkoppeling van allerlei sensoren die een moderne injectiemotor wel heeft zodat 'alles zichzelf regelt'.

En op de 1.8ie van Timmerklits kan het verschil vrijwel alleen door de temperatuur verklaard worden, omdat bij deze auto de grootste restrictie van het inlaattraject meestal toch in de LMM met stuwklep zit en niet zozeer in het filter. Eerlijk is eerlijk, op dit soort auto's is met een open filter niet bijster veel te winnen.

Inderdaad blijkt dat de gemiddelde Alfa Romeo met een beter inlaattraject is uitgerust dan, ik noem maar wat, een VW, want om meer vermogen uit de Alfa's te halen moeten we meer ons best doen, in de regel. De 156 was een meevaller voor de kit van Hans, dat werkt vrij goed. Echter, er komt ook een kit met 2 aluminium aanzuigbuizen aan (nog een paar maanden, er rijdt in Nederland al 1 auto rond om het prototype te testen, kit zal als het goed is op de 156 1.6, 1.8 en 2.0 TS passen en werken), waarbij het filter voor het voorwiel in de bumper geplaatst wordt, beschermd door een waterafstotende hoes. Deze buizen vervangen het hele inlaattraject tot aan het gasklephuis, en de winst is een pk of 8 (op het prototype, ik moet nog meer auto's testen om er definitief uitspraak over te kunnen doen). Een vergelijkbare kit op een Volkswagen levert al gauw 12 pk of meer op, dus ja, de Alfa's zijn standaard beter ge-engineerd voor vermogen.

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

RE: Open lucht filter

di sep 13, 2005 21:27

Ben ik het volledig mee eens wat je allemaal verteld.

Is er ook zo een kit voor een 75 turbo??

Ik zou op mijn evo ook rechtstreeks op de LMM zo een cilindrische filter(open luchtfilter of hoe je het ook noemt) willen zetten, gewoon omdat dit zo een schoon aanzuiggeluid maakt.

Maar vermits ik dan ook weer geen rijwind heb die er rechstreeks inblaast weet ik niet of het wel zinvol is.

greetz Nick
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2168
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Open lucht filter

di sep 13, 2005 22:24

@Timmerklits, dat aanzuiggeluid is te verwaarlozen op een TB
tenminste, je hoirt het wel, maar het is een constant geluid, en niet te vergelijken met een atmosferische motor met open luchtfilter
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Open lucht filter

wo sep 14, 2005 00:35

Voor een Evo is geen kant-en-klare kit (te zeldzaam... 8) ). Qua geluid is het inderdaad niet hetzelfde als op een atm. motor, de turbo dempt veel. Op moderne turbo's met een hittedraadluchtmassameter, die dus echt een 'open einde' aan het inlaattraject hebben, hoor je het afblazen bij gas los veel sterker, maar of dat bij de stuwklepluchtmassameter ook zo is weet ik niet...

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Open lucht filter

wo sep 14, 2005 14:02

Ik heb he openluchtfilter van Raimon gekocht en zojuist ontvangen!!

Kan ik nu mijn oude filter eruit schroeven en het nieuwe filter monteren op de lmm? Of zijn er nog speciale handelingen vereist?

ben zo benieuwd...

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Open lucht filter

wo sep 14, 2005 17:40

Nou, die zit erop, en klinkt behoorlijk fijn! (Raimon :thumbs: )

Ik heb het idee dat je per versnelling toch wat langer kan doortrekken. Kan dat kloppen? Of is dit 100% psychisch :roll:

Het olf wordt wel warm, als je het beetpakt na een tijdje rijden. Ik zal binnenkort toch een mooi buisje maken naar het filter. Iemand nog tips watvoor materiaal je daar het beste voor kunt gebruiken?

Ik heb iemand zien schrijven dat je een trapsgewijs smaller wordende buis moet plaatsen om ingangscompressie te verkrijgen, htegeen dan weer de prestaties zou verbeteren? Nu weet ik dat als van een buis de diameter smaller wordt de lucht harder gaat stromen, maar de druk daalt! (dezelfde reden waarom er op een spoiler neerwaartse druk ontstaat)

Mijn vraag:
Heb je een verhoogde druk nodig of een hogere luchtstroomsnelheidvoor nog betere prestaties? :-k

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Open lucht filter

ma sep 26, 2005 23:12

Even iets anders dan mijn laatste post:

Omdat de synchromesh van mijn 2e versnelling stuk is, dubbelclutch ik met tussengas. Echter sinds ik mijn openluchtfilter heb gemonteerd komt het vrij vaak voor dat ik met dezelfde hoeveelheid tussengas als met een nomale luchtfilter niet het gewenste toerental haal om soepel te schakelen, met als gevolg dat pijnlijke geluid ( :oops:)

Kan dat idd door het ol-filter komen,en zo ja, hoe los ik het op? :roll:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Open lucht filter

di sep 27, 2005 14:54

Kan dat idd door het ol-filter komen,en zo ja, hoe los ik het op? :roll:
Door een groter schop te geven en/ of iets langer te wchten met INschakelen? :idea: :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Tuning onderwerpen”